همشهری آنلاین: نخست‌وزیر بریتانیا در خصوص برگزیت و خروج بدون مذاکره از اتحادیه اروپپا با دو چالش مهم خط مرزی ایرلند و وضعیت اروپایی‌های ساکن در انگلیس مواجه است.

بوريس جانسون

به گزارش دویچه‌ وله، فرصت زیادی تا موعد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی نمانده است. این در حالی است که پرسش‌های اصلی همچنان بی‌پاسخ مانده‌اند. نخست‌وزیر جدید بریتانیا خواستار تجدید مذاکره با اتحادیه اروپا بر سر برگزیت شده است.

بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا نامه‌ای برای دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا ارسال کرده و بر خواست خود مبنی بر تجدید مذاکرات بین اتحادیه اروپا و بریتانیا بر سر خروج این کشور از این اتحادیه تاکید کرده است.

این در حالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا مذاکرات دوباره بر سر برگزیت را الزامی نمی‌بینند.

روز ۳۱ اکتبر، موعد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا فرا می‌رسد. بوریس جانسون، نخست‌وزیر جدید بریتانیا اعلام کرده است که این کشور در موعد تعیین شده، اتحادیه اروپا را ترک خواهد کرد.

جانسون تاکید کرده است که عدم کسب توافق با اتحادیه اروپا نیز مانعی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نخواهد بود. موضوعی که مخالفان بسیاری حتی در خود بریتانیا دارد. پافشاری جانسون برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در موعد تعیین شده در شرایطی صورت می‌گیرد که برای بسیاری از پرسش‌های اصلی، پاسخی وجود ندارد.

  • دو پرسش محوری

مهم‌ترین پرسش ناظر بر چالش برگزیت مربوط به مرز بین اتحادیه اروپا و بریتانیا است. موضوعی محوری که از آن به عنوان "بک‌استاپ" یاد می‌شود. این همان پرسشی است که سرانجام باعث شکست ترزا می، نخست وزیر پیشین بریتانیا و کناره‌گیری او شد.

موضوع "بک‌استاپ" بر سر تعیین مرز است. در صورت عدم کسب توافق دو امکان بیشتر برای کشیدن این خط مرزی وجود ندارد. یا باید این مرز از میان خاک ایرلند بگذرد و ایرلند شمالی را از جمهوری ایرلند جدا کند، یا باید بین ایرلند شمالی و بریتانیا کشیده شود.

 اتحادیه اروپا و ساکنان دو ایرلند مخالف آن هستند که این مرز بین دو ایرلند شمالی و جنوبی کشیده شود. بریتانیا نیز مخالف آن است که مرز بین ایرلند شمالی و مابقی بریتانیا کشیده شود.

تا روز ۳۱ اکتبر کمی بیش از دو ماه فرصت باقی است و بریتانیا هنوز پاسخ روشنی برای این معضل بزرگ ندارد.

پرسش دوم، ناظر به حق اقامت آن دسته از شهروندان اتحادیه اروپا می‌شود که در خاک بریتانیا سکونت دارند. آیا این شهروندان می‌باید خاک بریتانیا را ترک کنند؟

  • تهدید بوریس جانسون

بوریس جانسون تهدید کرده است که هرگاه اتحادیه اروپا تن به مذاکره مجدد بر سر مسائل مورد اختلاف ندهد، بریتانیا بدهی‌ها و الزام‌های مالی خود به اتحادیه اروپا را پرداخت نخواهد کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا در عین حال گفته است که در صورت عدم کسب توافق بین بریتانیا و اتحادیه اروپا، آن دسته از شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که اخیرا به بریتانیا آمده‌اند، باید خاک این کشور را ترک کنند. به این ترتیب، سایر شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا که سال‌ها در بریتانیا سکونت داشته‌اند، می‌توانند در این کشور بمانند.

این در حالی است که به باور تحلیلگران تفاوت قائل شدن بین او دو دسته از شهروندان کشورهای اروپایی ساکن بریتانیا از منظر حقوقی مشکلات اجرایی خواهد داشت.

 سخنگوی دولت بریتانیا گفته است که موازین و مقررات جدیدی برای سفر شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا به بریتانیا تصویب خواهد شد. سکونت خارجیان در بریتانیا از این پس همچون مدل استرالیا بر اساس سیستم امتیازدهی خواهد بود.

در بریتانیا الزام ثبت ساکنان وجود ندارد. بر اساس ارزیابی‌ها بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بریتانیا سکونت دارند که از آن بین تنها یک میلیون نفر رسما اقامت خود را ثبت کرده‌اند. بر اساس اظهارات وزیر کشور بریتانیا تغییر آشکاری تا پایان سال ۲۰۲۰ در این وضعیت روی نخواهد داد. همین موضوع نیز بر پیچیدگی معضل اقامت در بریتانیا خواهد افزود.

نخست‌وزیر بریتانیا در عین حال تاکید کرده است که این کشور به‌رغم محدود بودن فرصت موجود، آمادگی برداشتن گام‌های سریع را دارد. بوریس جانسون در ارتباط با برگزیت ظرف روزهای آینده برای دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، عازم برلین و پاریس خواهد شد.

دونالد توسک، رئیس شورای اتحادیه اروپا ضمن تایید خبر دریافت نامه بوریس جانسون، از ابراز نظر پیرامون این نامه خودداری کرده است.

کد خبر 452184

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha