سه‌شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

مرجان فرهمند - خراسان رضوی -خبرنگار: «مهر منسوب به نایب خاص امام زمان (عج) و نمادهای جبهه مقاومت اسلامی» موجود در گنجینه رضوی به مدت یک هفته در معرض بازدید عموم قرار گرفت.

موزه و گنجینه رضوی

آرم حزب‌الله لبنان، نشان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و لوح «القدس‌لنا» بخشی از نمادهای اهدایی به رهبر معظم انقلاب اسلامی است که در موزه هدایای مقام معظم رهبری در مجموعه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود. این مجموعه به مدت یک هفته در قالب نمایشگاه گنجینه قرآن و نفایس آستان قدس رضوی واقع در صحن کوثر حرم مطهر در معرض نمایش عموم قرار گرفت.  

موزه هدایای مقام معظم رهبری مشتمل بر آثاری است که سران کشورهای خارجی، شخصیت‌های برجسته ایرانی و خارجی، هنرمندان و ارادتمندان به رهبر معظم انقلاب اسلامی اهدا کرده‌اند. با توجه به ارزشمند بودن این آثار و توجه خاص رهبر معظم انقلاب اسلامی به آستان قدس رضوی، در ۲۲ بهمن ۱۳۷۳ موزه‌ای با نام موزه هدایای مقام معظم رهبری در طبقه همکف ساختمان موزه قرآن و نفایس افتتاح شد.

در بهار ۱۳۹۶، با هدف افزایش رضایت زائران و مجاوران، ارتقای کیفیت ارائه خدمات موزه به‌صورت مفهومی و مجازی، معرفت‌افزایی بازدیدکنندگان، انتقال پیام به مخاطبان و مراجعه‌کنندگان، ضمن توسعه موزه به ۳ تالار قرآنی، مفهومی و محتوایی و افزایش تعداد آثار به ‌نمایش گذاشته شده، از فناوری جدید و دیجیتال نیز استفاده شد. در تالار مفهومی این موزه یک عدد مهر منسوب به نایب خاص امام زمان (عج) و بیش از ۶۰ نماد و نشان و لوح از ایران و سایر کشورهای جهان وجود دارد که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته است. از میان آنها ۳۰ نماد اهدایی سران و گروه‌های عضو کشورهای جبهه مقاومت است.  

مهر منسوب به «عثمان بن سعید عمری» اولین نایب خاص امام زمان (عج) در این موزه موجود است. این مهر در ابعاد ۲ در ۲ سانتی‌متر و از جنس عقیق سبز یمنی ساخته شده و روی آن عبارت «عدتی یوم الوعید» تراشیده شده است. «جواد فرهمندنژاد»، رئیس اداره پژوهش معاونت موزه‌های آستان قدس رضوی، درباره این مهر شریف اظهار می‌کند: «سیدحسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان در سال ۱۳۹۳ این مهر را که روی یک پایه انگشتر قرار گرفته است به آیت‌الله خامنه‌ای اهدا کرد. وی در ادامه می‌گوید: در نامه‌ای به زبان عربی توضیحات کاملی درباره آن ارائه داد و بیان کرد که این سنگ متعلق به اولین نماینده صاحب‌الزمان (عج) است و طبق آزمایش‌هایی که در کشور انگلستان انجام شده است، قدمت آن به تاریخ ۲۵۰ تا ۳۰۰ هجری قمری می‌رسد.  

او درباره آرم سپاه پاسداران توضیح می‌دهد: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) در دوم اردیبهشت ۱۳۵۸ تاسیس شد. برای این نهاد انقلابی آرمی طراحی شد که نماد عزت و اقتدار جمهوری اسلامی است. در این آرم کره زمین نماد جهان‌شمولی سپاه و «شاخه زیتون» سمبل صلح‌طلبی و استکبارستیزی است. رئیس اداره پژوهش معاونت موزه‌های آستان قدس رضوی در مورد این نماد می‌گوید: آرم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را نیروی هوایی سپاه پاسداران در سال ۱۳۷۲ به رهبر انقلاب اهدا کردند.  

به گفته فرهمندنژاد، آرم دیگری که نماد اقتدار و پایداری است آرم حزب‌الله لبنان است که ۲ قطعه اصلی دارد. حزب‌الله لبنان در اوایل سال ۱۹۸۰ با الهام از ایدئولوژی اسلام سیاسی امام خمینی (ره) در لبنان تشکیل شد. وی درباره این نماد مقاومت اسلامی عنوان می‌کند: روی آرم حزب‌الله لبنان نوشته شده است «المقاومه الاسلامیه، حزب‌الله حزبنا، خامنئی قائدنا». این آرم را سیدحسن نصرالله در سال ۱۳۷۸ به رهبر معظم انقلاب اهدا کرد.  

رئیس اداره پژوهش معاونت موزه‌های آستان قدس رضوی با بیان این‌که لوح «القدس‌لنا» نماد مقاومت مردم فلسطین در مقابل استکبار جهانی و رژیم صهیونیستی است، خاطرنشان می‌کند: این لوح روی مس قلم‌زنی شده است. اولین کنفرانس اسلامی فلسطین با بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۰ شروع شد. وی می‌گوید: این کنفرانس، مساله فلسطین را که مهم‌ترین مساله جهان اسلام است در دستور کار خود قرار داده است. این نماد اهدایی کنفرانس بین‌المللی حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در سال ۱۳۷۰ است.  

کد خبر 452055

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خراسان رضوی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha