همشهری آنلاین-ترجمه علی ملائکه : یکی از کارهای تماشاچیان فوتبال دم گرفتن‌هایشان است که در برخی موارد پر از الفاظ رکیک خطاب داور یا بازیکنان است.

اخیرا پژوهشگران هلندی یک سیستم صوتی جدید ابداع کرده‌اند که با پخش یک اکو یا پژواک با زمان‌بندی دقیق جلوی این کار را می‌گیرد.

به گفته این دانشمندان  می‌توان خواندن سرودهای رکیک یا نژادپرستانه اوباش در استادیوم‌ها را با استفاده از این تکنیک ناممکن‌ کرد. اکوهای پخش‌شده با به اشتباه انداختن افراد مانع همزمان شدن صدای انها می‌شود، بنابراین بدون این که داد و فریاد کلی جمعیت را خاموش کنند جلوی بیان کلمات ناخوشایند را توسط انها می‌گیرد.

ساندر ون وینگاردن که  در "سازمان پژوهش‌های علمی کاربردی "در شهر دلفت هلند در مورد شنوایی انسان  به تحقیق مشغول است از سال 2004 پس از آن که چندین مسابقه فوتبال در هلند  در نتیجه ناسزاگویی‌های تماشاچیان به هم ریخت، کار بر روی این تکنیک را آغاز کرد.

او می‌گوید:" ما می‌دانستیم که اگر  افراد  با تاخیر بازتاب صدایشان را بشنوند گیج می شوند. بنابراین تصمیم گرفتیم این وضعیت را در زمینه گروهی هم امتحان کنیم."

یک فرد برای دم گرفتن باید منابع مختلف صدا در اطرافش را ردیابی کند. به گفته وینگاردن این کار می‌تواند بسیار پیچیده باشد زیرا تعداد زیادی از افراد در آن دخیلند."

تاخیری در حدکسر ثانیه

وینگاردن و همکارانش یک سیستم اکوی نمونه ساختند و آن را بر روی گروهی از  داوطلبان مرد ازمایش کردند. این افراد با بلندگوهایی احاطه شده بودند که صدای یک گروه سرودخوان را شبیه‌‌سازی می‌کرد و از انها می‌خواست که به دم‌گرفتن انها بپیوندد.اما یکی از بلندگوها دم‌گرفتن جمعیت را با اندکی تاخیر پخش می‌کرد.

هنگامی که این زمان تاخیری بیش از 200 میلی ثانیه می‌شد داوطلبان نمی‌توانستند همراه به طور هماهنگ با هم  دم بگیرند.افزودن این زمان تاخیری به یک ثانیه حتی موثرتر بود و کاملا افراد را گیج می‌کرد.

او اعتقاد دارد که این سیستم می تواند به طور موثری در استادیوم‌های واقعی به کار برده شود، هر چند می‌پذیرد که موانعی هم  در کار است.وینگاردن می‌گوید ما امیدوار بودیم که بتوان اکو را با صدای ملایم در استادیوم پخش کنیم اما در عمل  این  اکو برای تاثیربخش بودن باید کاملا بلند باشد یعنی به همان بلندی دم گرفتن تماشاچیان.

پارازیت دادن به ذهن

آزمون‌ها در استادیوم‌های واقعی با جمعیتی در حد 350 نفر نشان داد که اجرای این طرح  به سخت‌افزارهای خاصی نیازمند است. وینگاردن می‌گوید:" برای اجرای این طرح شما به ابزارهایی بیش از سیستم‌های صوتی ساده استادیوم‌ها نیاز دارید." برای مثال میکروفون‌های مخصوصی که در جاهایی استرات‍‍ژیک در میان جمعیت نصب شوند.

البته وینگاردن هشدار می‌دهد که اگر با مانع‌شدن از دم‌گرفتن تماشاچیان باعث ناکامی آنها شوید، لازم است مراقب باشید که آنه ناکامی‌شان را جگونه تخلیه می‌کنند. اگر آنها ناسزاگویی را متوقف کنند اما به جای آن به زد و خورد بپردازند، وضع بدتر می‌شود."

ون وینگاردن نتایج تحقیق خود را در صد و پنجاه و یکمین اجلاس انجمن شنوایی آمریکا در ماه ژوئن امسال ارائه خواهد رد.

New Scientist, 12 May, 2006

کد خبر 452

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز