همشهری آنلاین: بیست و پنجمین جشنواره فیلم سارایوو با اهدای دو قلب طلایی افتخاری به دو کارگردان مکزیکی و لهستانی برنده اسکار آغاز به کار کرد.

قلب سارايوو براي ايناريتو و پاوليكوفسكي

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ورایتی، الخاندرو گونزالس ایناریتو و پاول پاولیکوفسکی برای سهم استثنایی خود در پیشرفت سینما در مراسم افتتاحیه جشنواره سارایوو مفتخر به دریافت جایزه قلب سارایوو شدند. در ابتدای این برنامه تصاویری از بمباران‌های پایتخت بوسنی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ به نمایش درآمد؛ جنگی که در آن بیش از ۱۰ هزار نفر از شهروندانی بوسنیایی کشته شدند.

آشنایی با سینمای بوسنی و هرزگوین

میرساد پوریواترا، مدیر جشنواره سارایوو در سخنان کوتاه خود گفت: «ما امسال در جشنواره ۲۵ سالگی پایان محاصره سارایوو و پایان جنگ را جشن می‌گیریم.» پاولیکوفسکی هم که چند سال پیش با «آیدا» اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان را برد، پس از گرفتن قلب افتخاری سارایوو گفت: «من این شهر را پیش از جنگ، در دوران جنگ و پس از آن دیده‌ام و امروز با قلبی پیچیده، سرشار از تناقض و تضاد اینجا برگشته‌ام؛ قلبی که بسیار قوی‌تر شده است.»

پس از آن نوبت به ایناریتو رسید که یک روز پس از جشن تولد ۵۶ سالگی خود جایزه قلب سارایوو را در دست بگیرد. فیلمساز مکزیکی برنده دو جایزه اسکار با «از گور بازگشته» و «بردمن» به تماشاگران حاضر در تئاتر ملی سارایوو گفت: «این بهترین هدیه تولد است که من تا امروز گرفته‌ام.» ایزابل هوپر، بازیگر تحسین‌شده فرانسوی و گائل گارسیا برنال، بازیگر و کارگردان مکزیکی از مهمانان ویژه این مراسم بودند.

امسال ۹ فیلم در بخش مسابقه رسمی بیست و پنجمین دوره جشنواره سارایوو برای کسب جوایز برتر رقابت می‌کنند و حدود ۴۰ فیلم در دیگر بخش‌های رقابتی به نمایش درمی‌آیند. ریاست هیات داوران بر عهده روبن استلوند، فیلمساز سوئدی است. او دو سال پیش با «مربع» جایزه نخل طلایی بهترین فیلم را از جشنواره کن برد.

کد خبر 451995

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha