یکشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین‌بار در تاریخ سینمای ایران یک فیلم مستند برای رقابت در بخش اسکار بهترین فیلم بین‌المللی برکزیده و به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا معرفی شد.

مستند در جستجوي فريده نماينده ايران در اسكار

به گزارش همشهری آنلاین، مستند بلند «در جستجوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی به نمایندگی از سینمای ایران در نود و دومین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار در بخش فیلم بلند بین‌المللی شرکت می‌کند. این جایزه تا سال گذشته بهترین فیلم خارجی‌زبان نام داشت و از اسکار ۲۰۲۰ با نام بهترین فیلم بین‌المللی اهدا می‌شود.

«در جستجوی فریده» را هیات انتخاب نماینده ایران در اسکار شامل فرشته طائرپور، فاطمه معتمدآریا، ابوالحسن داودی، تورج منصوری، رسول صدرعاملی، امیر اثباتی، مرتضی رزاق‌کریمی و مهرزاد دانش برگزید و رائد فریدزاده، معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی هم به عنوان عضو حقوقی این جمع را همراهی می‌کرد. «قصر شیرین» سیدرضا میرکریمی و «متری شیش و نیم» سعید روستایی دیگر گزینه‌های نهایی این هیات بودند.

«در جستجوی فریده» داستان زنی به نام فریده است که ۴۰ سال پیش در حرم امام رضا(ع) رها می‌شود و یک زوج هلندی او را از شیرخوارگاه به فرزندی می‌پذیرند. فریده پس از سال‌ها زندگی کردن در هلند اولین‌بار به ایران می‌آید و سه خانواده را می‌بیند که مدعی‌اند خانواده واقعی او هستند. این فیلم در یازدهمین جشنواره سینما حقیقت چهار جایزه برد، در جشن خانه سینما و جشنواره‌ رشد تحسین شد و در آمریکا، ایتالیا، اوکراین، ترکیه، روسیه و سوئیس به نمایش درآمد.

«مغزهای کوچک زنگ‌زده» هومن سیدی، «بمب، یک عاشقانه» پیمان معادی، «سرو زیر آب» محمدعلی باشه‌آهنگر، «آشغال‌های دوست‌داشتنی» محسن امیریوسفی، «عرق سرد» سهیل بیرقی، «سرخپوست» نیما جاویدی، «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار، «قصر شیرین» و «متری شیش و نیم» ۹ فیلم برگزیده فهرست ابتدایی از ۷۰ فیلم واجد شرایط بودند که در نهایت «در جستجوی فریده» نماینده ایران در اسکار ۲۰۲۰ شد.

ایران پس از الجزایر، گرجستان و سوئیس چهارمین کشوری است که نماینده خود را در بخش بهترین فیلم بلند بین‌المللی به آکادمی اسکار معرفی کرده است. «در جستجوی فریده» بیست و پنجمین فیلمی است که ایران از ۱۹۷۷ به اسکار فرستاده و با «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» اصغر فرهادی دو بار برنده جایزه اسکار شده است. «بچه‌های آسمان» مجید مجیدی هم در این بخش نامزد دریافت جایزه بوده است.

آخرین مهلت معرفی فیلم‌های خارجی به آکادمی اسکار ۹ مهر است و ایران در حالی ۴۰ روز زودتر نماینده خود را معرفی کرد که «متری شیش و نیم» روستایی در بخش افق‌های جشنواره ونیز حضور دارد و می‌توانست بختی بیشتر برای درخشیدن در اسکار داشته باشد.

کد خبر 451985

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha