محمود مولایی: باغ‌های ویران برای رسیدن به برج‌های آسمانخراش؛ جایی نه برای درختان سرسبز که برای ساختمان‌های به ظاهر مدرن؛ آنجا که باغ‌های شهر تهران نابود شدند تا انگیزه‌های دیگری جایگزین شود. دهه ۹۰ خورشیدی برای باغ‌های تهران بیشتر از هر زمان دیگری ناخوشایند بود؛ وقتی که به فاصله ۶ سال ۵۲۵ برج‌باغ شهر را بلعیدند.

تخریب باغ ها به دلیل ساخت و ساز و برج سازی

شروع آن اردیبهشت ۹۲ بود و پایان آن اردیبهشت ۹۸.این اتفاق در ۱۳ منطقه پایتخت رخ داده است. منطقه یک با ۲۹۲ مورد و منطقه ۲۲ با ۳۴ مورد کمترین ساخت‌وساز را در باغ‌ها داشتند. پس از این ۲ منطقه، منطقه ۲ با ۶۲ مورد برج‌باغ قرار دارد. منطقه ۴ با ۵۰ مورد و منطقه ۳ با ۳۱ مورد در جایگاه بعدی هستند. منطقه ۱۳ تنها با یک برج‌باغ کمترین آسیب را دیده و مناطق ۷ و ۲۲ تنها ۲ برج‌باغ را رویت کرده‌اند.

لغو مصوبه برج‌باغ‌ها در سال نخست پنجمین شورای شهر یک گام بزرگ در مسیر جلوگیری از نابودی باغ‌ها بود؛ لغو مصوبه‌ای که جزو بهترین اقدامات شورای پنجم به‌حساب می‌آید. با لغو مصوبه برج‌باغ‌ها طرح «خانه‌باغ» برای جلوگیری از خسارات طرح پیشین برج‌باغ‌ها ارائه و هم‌اکنون در شورای‌عالی شهرسازی و معماری در حال بررسی است. البته بعد از اجرای لغو مصوبه برج‌باغ‌ها برخی از باغ‌ها از گزند آسیب‌ها در امان نماندند اما شهرداری تهران به‌دلیل گله و درخواست‌های بسیار از مالکان باغ‌ها برای از بین رفتن حقوق مکتسبه، لایحه «خانه‌باغ» را مطرح کرد که در شورای شهر ارائه شد و در نهایت به تصویب رسید. حالا قرار است «خانه‌باغ» در مسیر حفظ ماهیت باغ حرکت کند و البته خواسته‌های مالکان نیز برآورده شود؛ به این ترتیب که صاحب باغ می‌تواند در باغ خود رستوران، هتل، کافه، موزه و گالری برپا کند و از آن بهره اقتصادی ببرد. شهرداری تهران نیز برای حفظ درختان باغ‌ها موظف است مسئولیت آبیاری، هرس و نگهداری درختان را برعهده بگیرد. با این همه، باغ‌های تهران پیش از آن وضعیت مناسبی نداشتند و بسیاری از باغ‌های ارزشمند تهران در این سال‌ها از بین رفتند.

  • ۶ هزار و ۹۴۴ طبقه

اگر ارتفاع هر طبقه یک ساختمان ۳ متر محاسبه شود، تعداد طبقات برج‌باغ‌های تهران در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۸ به حدود ۲۱ هزار متر می‌رسد؛ زیرا تعداد طبقات برج‌باغ‌ها ۶ هزار و ۹۴۴ است؛ آماری که نشان می‌دهد برج‌ها جایی برای نفس کشیدن درختان باغ‌ها نگذاشته‌اند. منطقه یک که در بافت شهری تهران با باغ‌هایش معروف بود، حالا بیشترین صدمه را از ساخت‌وساز در باغ‌ها دیده است. در این ۶ سال ۲۹۲ برج‌باغ در این منطقه ساخته شده است. بیشترین تعداد طبقات در یک ساختمان نیز به منطقه یک و ۲۲ تعلق دارد. در منطقه یک، ۸ ساختمان بیشتر از ۲۰ طبقه دارند که بلندترین برج این منطقه ۳۴ طبقه است. پروانه این برج ۲۶ بهمن ۹۳ صادر شده است. برج‌های ۲۴ طبقه و ۲۲ طبقه نیز در این منطقه قرار دارد و به‌طور کلی ۸ مورد بالای ۲۰ طبقه در منطقه یک وجود دارد.

در منطقه ۲۲ نیز ۱۸ مورد بالای ۲۰ طبقه وجود دارد که ۵ مورد آن بالای ۳۰ طبقه است. برخلاف منطقه یک، در این منطقه بلندترین برج ۳۱ طبقه دارد. جالب اینکه برج‌های آسمانخراش در این مناطق در سال‌های ۹۲ تا ۹۵ پروانه ساخت دریافت کرده‌اند. در منطقه ۴ نیز یک برج ۲۵ طبقه ۱۳ مرداد ۹۴ پروانه ساخت گرفته است.

کمترین تعداد طبقات نیز متعلق به مناطق ۱۸ و ۲۲ است. در منطقه ۲۲، ۳‌مورد ساختمان یک طبقه وجود دارد و در منطقه ۱۸ نیز یک مورد. به‌طور کلی در ۱۳ منطقه تهران که در باغ‌ها ساخت‌وساز انجام شده، ۲۱ برج ۵ طبقه یا کمتر از این تعداد دیده می‌شود. با همه اینها، با مصوبه «خانه‌باغ» که در ۸ ماده تنظیم شده، قرار است تنها مرجعی که صلاحیت ارائه‌ مجوز ساخت خانه‌باغ را دارد، معاونت شهرسازی شهرداری تهران باشد.

کد خبر 451918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha