شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین- سجاد میرزامهدی تهرانی: رکورد لیبل (Record Label) یا ناشر موسیقی به شرکت‌های تجاری گفته می‌شود که در زمینه بازاریابی موسیقی و کشف استعداد فعالیت می‌کنند.

رکورد لیبل

بعضی از رکورد لیبل‌ها جدا از این که کار بازاریابی را انجام می‌دهد، می‌توانند کار انتشار موسیقی را هم فراهم کنند. بازاریابی در موسیقی به صورت گسترده‌ای تعریف می‌شود و همین سبب شده تا وجود رکورد لیبل‌ها از اصلی‌ترین رکن برای دیده شدن هنرمند شود.

وظیفه رکورد لیبل‌ها بسیار گسترده است، به این صورت است که ابتدا باید به دنبال کشف استعداد باشند و بعد از آن آموزش‌های لازم را به هنرمند تازه وارد خود بدهند، بعد از آن امکانات ساخت موسیقی را هم فراهم کنند.

بعد از به اتمام رسیدن مراحل ساخت موزیک حال این خود کمپانی است که باید موزیک ساخته شده ارزیابی کند تا ببیند که استاندارهای لازم فراهم شده یا نه، سپس نوبت بازاریابی است. یعنی اینکه در کدام منطقه جغرافیایی این اثر ساخته شده می‌تواند بیشتر مورد استقبال واقع شود.

قبلا اشاره شد یک هنرمند جدا از هرسبکی که در آن تخصص دارد نیاز دارد دیده شود و صدایش به گوش مردم برسد این کار را رکورد لیبل انجام می‌دهد.

  • رکورد لیبل‌های بزرگ یا Big Three‌

رکورد لیبل‌ها به سه صورت مستقل، محلی و چند ملیتی وجود دارند. از سال ۲۰۱۲ به بعد تنها سه کمپانی یونیورسال میوزیک گروپ (Universal Music Group)، سونی میوزیک (Sony Music Entertainment) و گروه موسیقی وارنر (Warner Music Group) به عنوان غول صنعت موسیقی نام برده می‌شود.

طیق آمار انجمن موسیقی مستقل (Association of Independent Music) این سه کمپانی درسال ۲۰۱۴ حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از بازار جهانی سهم داشتند.

رکورد لیبل‌ها اکثرا زیر نظر یک سازمانی تحت عنوان موزیک گروپ کار می‌کنند. این موزیک گروپ‌ها هم از شرکت‌های خوشه‌ای یا کنگلومرا که به صورت شرکت‌های نگهدارنده (شرکتی که سهامی است که دارای شرکت‌های زیرمجموعه دیگر بوده و کنترل شرکت‌های زیرمجموعه مستقیماً زیر نظر مدیران و هیئت مدیرهٔ شرکت اصلی است). به عبارتی دیگر اکثر رکورد لیبل‌ها زیر نظر سه کمپانی بزرگ صنعت موسیقی کار می‌کنند.

به رکورد لیبل‌هایی که زیر نظر سه غول فعالیت نمی کنند رکورد لیبل‌های مستقل می‌گویند.

کد خبر 451880

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha