مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۴
۰ نفر

مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، انعقاد تفاهمنامه میان این سازمان و شهرداری تهران را سبب شفافیت مالی و دریافت عادلانه مالیات خواند.

نمای شهر تهران

به گزارش همشهری، محمد جهانی کیا درباره جزئیات تفاهمنامه سازمان امور مالیاتی کشور و شهرداری تهران در این‌باره توضیح داد: سازمان امور مالیاتی کشور در اجرای مفاد تبصره (۵) ماده (۱۶۹) مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اصلاحی مصوب ۳۱/۰۴/۱۳۹۴ و تبصره (۳) ماده (۷۷) این قانون و برای برقراری تسهیلات جهت تبادل اطلاعات مورد نیاز طرفین تفاهمنامه‌ای را با شهرداری تهران امضا کرد.

اشاره او به تفاهمنامه‌ای است که سازمان امور مالیاتی و شهرداری تهران برای یکپارچه‌سازی آمار املاک، مجوزهای صادره، پروانه ساخت و گواهی پایان کار ساختمان با هدف کاهش اجاره بهای مسکن امضا کردند.

به گفته او، بر این اساس قرار است، از طریق خطوط ارتباطی الکترونیکی امن بین مراکز، شبکه‌ها و سامانه‌های رایانه‌ای طرفین و یا دریافت اطلاعات مورد نیاز این سازمان از طریق بستر ملی تبادل اطلاعات (GSB) انجام شود.

مدیرکل دفتر اطلاعات مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور، به روزآوری پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان مالیاتی را از دیگر اهداف تفاهمنامه تبادل اطلاعات با شهرداری تهران عنوان کرد.

جهانی‌کیا گفت: براساس تفاهمنامه منعقده اطلاعات مورد نیاز سازمان امور مالیاتی کشور شامل «اقلام و اطلاعات موجود درخصوص املاک، مجوزهای صادره، پروانه ساخت، گواهی پایان کار ساختمان، اطلاعات اراضی بایر و همچنین اطلاعات معاملات، قراردادهای منعقده، نقل و انتقال اموال و وسایط نقلیه» است.

او بیان کرد: این نیازها در قالب اقلام بسته‌های اطلاعاتی درخواست شده است تا با دریافت این اطلاعات پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی تکمیل و در اختیار ادارات کل امور مالیاتی قرار گیرد تا با ایجاد شفافیت مالیاتی، سبب احقاق حقوق حقه دولت و دریافت عادلانه مالیات شود.

به گفته عبدالحمید امامی معاون مالی و اقتصاد شهری شهردار تهران براساس این تفاهمنامه هر ۲ دستگاه سامانه‌های خود را به هم مرتبط می‌کنند تا ریز داده‌های طرفین برای یکدیگر قابل بهره‌برداری باشد؛ البته سامانه یکپارچه دولت که بخش‌های زیادی از سیستم‌های وزارتخانه‌ها را به هم مرتبط کرده نیز این بخش‌ها را به‌خود الصاق خواهد کرد تا اهداف مورد نظر دولت و شهرداری هرچه بهتر حاصل شود.

اطلاعاتی که در این چهارچوب بین دو طرف مبادله می‌شود در چارچوب وظایف قانونی به شمار می‌رود و جزئیات آن محرمانه تلقی می‌شود به همین دلیل هم افشای آن جز در مواردی که در قانون مصرح شده، ممنوع است.

از طرف دیگر برای ایجاد امکان تبادل اطلاعات، هر دو طرف از شناسه ملی برای اشخاص حقوقی، شماره ملی برای اشخاص حقیقی و شماره اختصاصی برای اتباع خارجی در سامانه‌ها استفاده می‌شود.

در قبال این اطلاعات، «سازمان امور مالیاتی» متعهد شده که خط ارتباطی بین این سازمان و «شهرداری» در بستر ملی تبادل اطلاعات برقرار شود. همچنین «سازمان مالیاتی» براساس قوانین بالادستی امکان دسترسی برخط (آنلاین) به فهرست بدهکاران مالیاتی را فراهم خواهد کرد. همچنین ارائه اطلاعات سابقه کسب به «شهرداری» به‌صورت استعلامی یا گروهی براساس توافق نمایندگان دو طرف انجام خواهد شد.

کد خبر 451526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha