چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

ژینا شریعتی - سنندج- خبرنگار: تیراندازی با کمان یکی از رشته‌های جذاب و پرطرفدار در میان رشته‌های تیراندازی است، اما هیات تیراندازی با کمان استان کردستان از لحاظ بودجه و تجهیزات با مشکلات بسیاری مواجه است و به ناچار فعالیت خود را متوقف کرده است.

تیراندازی با کمان

رئیس هیات تیراندازی با کمان کردستان که ۴ سال اخیر مشغول سروسامان دادن به این هیات است، در مورد مشکلات این ورزش می‌گوید: فعالیت حرفه‌ای در رشته تیراندازی با کمان واقعا هزینه‌بر است و بازیکنان بعد از مدتی ممکن است برخلاف میل باطنی و علاقه تغییر رشته بدهند. در ادامه گفت‌وگوی همشهری را با «آرش مشحون» می‌خوانید.  

  • در مدت ریاست هیات چه فعالیت‌هایی در این هیات انجام داده‌اید؟

در شرایطی هیات تیراندازی با کمان را تحویل گرفتم که حدود ۴ سال در حالت رکود بود و هیچ امکاناتی نداشت. پس از تحویل گرفتن هیات تیراندازی با کمان دوباره از نو شروع به فعال کردن و راه‌اندازی این هیات کردم. دوستانی که برای فعال کردن دوباره هیات به من کمک کردند واقعا از جان و دل مایه گذاشتند. با این همه در حال حاضر فاصله زیادی داریم که این هیات را به اوج برسانیم، امیدوارم هرچه سریع‌تر شاهد موفقیت ورزشکاران کردستانی باشیم. در حال حاضر کردستان جزو هیات‌های فعال فدراسیون است.  

  • تاکنون مسابقه‌ای با میزبانی کردستان برگزار شده است؟

بله ۲ مسابقه کشوری در سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به میزبانی سنندج برگزار شد که بازتاب بسیار خوبی در فدراسیون داشت.  

  • کدام یک از شهرستان‌های استان کردستان سالن و مکان مناسب تمرین تیراندازی دارند؟

با توجه به خطرات تیراندازی با کمان در حال حاضر سالن مناسبی در استان برای این رشته جذاب و پرطرفدار نداریم. با توجه به تعهدات آقای جولایی، مدیرکل ورزش و جوانان استان کردستان، مقرر شده است که در مجموعه ورزشی ۲۲ گولان زمینی مناسب برای این رشته ورزشی تجهیز شود. سنندج نیز در حال حاضر زمینی به این رشته اختصاص نداده است و ورزشکاران این رشته به دلیل نبود مکان مناسب برای تمرین در این زمینه فعالیتی ندارند. با وجود این مشکلات، ورزشکاران شهرستان قروه در این رشته مشغول به فعالیتند.  

  • در سنندج چند سالن مناسب تیراندازی فعال است؟ از نظر آموزش و تجهیزات اداره کل تربیت بدنی از شما حمایت می‌کند؟

متاسفانه در حال حاضر در سنندج زمینی به این رشته اختصاص داده نشده است و به همین دلیل هیات نمی‌تواند فعالیت خود را آغاز کند. از نظر آموزش به اداره ورزش و جوانان نیاز نداریم ولی در بحث تجهیزات، هر ارگانی حاضر به حمایت باشد با آغوش باز می‌پذیریم.  

  • استقبال مردم از این رشته چگونه است؟

خوشبختانه استقبال مردم قابل توجه است، اما متاسفانه امکاناتی که در اختیار ما قرار داده شده جوابگوی درخواست‌ها و توقعات همه عزیزان مشتاق و علاقه‌مند به رشته تیراندازی با کمان نیست.  

  • تا به ‌حال قهرمانی در کشور داشته‌ایم؟

بله، در کشور چندین مقام قهرمانی داشته‌ایم که می‌توانم به آقایان «امید محمدپور» و «علی‌رضا مشحون» و در بخش بانوان «شیلان تخت فیروزه» اشاره کنم که چندین مقام قهرمانی کمان سنتی را به دست آورده‌اند. همچنین «الهه لطیفی» در رشته دیکرو موفق به کسب مقام شده‌ است. ورزشکاران کردستانی جزو بهترین‌های این رشته هستند و مطمئنیم در صورت وجود امکانات و تجهیزات مناسب برای تمرین و شروع فعالیت هیات، آنان به بالاترین درجات این رشته خواهند رسید.  

  • چه مشکلاتی سد راه موفقیت و پیشرفت این رشته ورزشی در استان است؟

بزرگ‌ترین مشکل هیات هزینه بالای تجهیزات ورزشی این رشته است که متاسفانه با توجه به نبود اسپانسر در این استان کاستی‌های فراوانی دامن‌گیر این رشته در استان کردستان است.  

  • چه برنامه‌ای برای آینده این هیات و جذب بیشتر ورزشکاران دارید؟

به طور کلی هیات تیراندازی نه از لحاظ مالی و نه تجهیزات شرایط مناسبی در ورزش کردستان ندارد. از این رو هدف من برای آینده تاسیس یک مکان مناسب به نام این هیات است که تمام‌وقت در اختیار ورزشکاران این رشته باشد. امیدوارم در آینده نزدیک و با تلاش و برنامه‌ریزی شاهد موفقیت ورزشکاران کردستانی در این رشته باشیم.  

  • ورزشکاران اعتراضی در این باره نداشته‌اند یا درخواستی مبنی بر این‌که اداره ورزش و جوانان آنها را حمایت کند؟

مشکلات ورزشی استان ما تنها از طرف یک ارگان قابل حل نیست. اداره کل ورزش و جوانان در حد توان خود به این هیات کمک کرده است، ولی متاسفانه تجهیزات این رشته با این کمک‌ها تامین نمی‌شود. در حال حاضر یک کمان حرفه‌ای حدود ۴۵ میلیون تومان قیمت دارد و یک ست تیر برای شرکت در مسابقه حدود ۶ میلیون تومان قیمت دارد.

با توجه به قیمت‌های بالای تجهیزات این رشته و همچنین با وضعیت بودجه استان از کسی توقع نداریم. ورزشکاران نیز در حد توان خود تجهیزات تهیه می‌کنند و هیات نیز به قهرمانان در حد توان خود یاری می‌رساند. هیات تیراندازی با کمان استان کردستان تجهیزاتی که در اختیار دارد مناسب افراد مبتدی و تازه‌کار است.

کد خبر 451497

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha