همشهری آنلاین: تیراندازی با کمان یا تیر و کمان فعالیتی است که می‌تواند به عنوان ورزش یا برای شکار یا برای جنگ استفاده شود.

Archery

ابزار تیراندازی از یک کمان منحنی شکل و یک تیر که سرش یک سنگ یا فلز نوک‌تیز بود تشکیل می‌شد و فرد تیرانداز با گذاشتن تیر درکمان وکشیدن آن تیر را پرتاب می‌کرد.

ورزش تیراندازی با کمان در رشته کمان‌های کامپوند، ریکرو و سنتی برگزار می‌شود.

کمان ریکرو: این کمان شامل قسمت‌های قبضه، بازو، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر و زه است. این کمان به کمان‌های قدیمی تشابه بیشتری دارد و با اندکی تغییر، دقت و قدرت آن افزایش یافته است. مسابقات آن در مسافت‌های ۱۸ و ۳۰ و ۷۰ متر برگزار می‌شود. مسافت ۷۰ متر المپیکی است و در بخش‌های مردان، زنان، تیمی مردان، تیمی زنان، میکس مردان و زنان برگزار می‌شود. این کمان پس از استفاده باید اجزایش برای سالم ماندن جدا شود.

کمان کامپوند: این کمان شامل قسمت‌های بازو، قبضه قرقره، سایت، پیپ سایت، استاب لایزر، شوکر و... است. این کمان بسیار پیشرفته است و از لحاظ قدرت و دقت بسیار بهتر از کمان سنتی و ریکرو است. مسابقات آن نیز در مسافت‌های ۱۸ و ۳۰ و ۵۰ متر برگزار می‌شود. این رشته المپیکی نیست. این کمان از اول همراه با زه است و نیازی به جداسازی قطعات ندارد.

کمان سنتی: این کمان بسیار ساده بوده و مانند کمان‌های اولیه است. یکی از ویژگی‌های جالب این رشته ورزشی آن است که هرفرد با لباس محلی و خاص منطقه خود در مسابقه شرکت می‌کند.

  • شکار

برای شکار می‌توان از هر کمانی استفاده کرد، اما به دلیل قدرت و دقت بالا از کمان‌های کامپوند و کراسبو استفاده می‌شود. امروزه افراد زیادی برای شکار از کمان استفاده می‌کنند. دلیلش هم آن است که هم جذاب‌تر است و هزینه کمتری دارد و هم صدای زیادی از خود ندارد و محیط‌بانان و حیوانات متوجه شکارچی نمی‌شوند.

  • تاریخچه ورزش تیراندازی با کمان

تيراندازي در دوران باستان به صورت تيراندازي با كمان بوده است. در بازي‌هاي المپيك نيز به همين صورت انجام مي گرفته‌،‌‌ حتي در اوايل دوره المپيك‌هاي نوين نيز مسابقات نيراندازي با كمان انجام مي‌گرفت.

نخستین باشگاه تیراندازي در قرن سیزدھم و چھاردھم میلادي توسط آلماني‌ھا راه اندازي شد که عضويت در آن فقط به مردان محدود می‌شد.

در سال 1872 اولين مسابقه تيراندازي در كريدمور آمريكا برگزار شد و در سال 1886 اولين فدراسيون تيراندازي در فرانسه تشكيل شد. در سال 1887 دانيل مريوان رئيس ديوان كشور فرانسه اتحاديه بين‌المللي تيراندازي را تشكيل داد. شرايط نام‌نويسي در اين اتحاديه آن بود كه يك سكه پنج فرانكي نقره را در هوا با طپانچه بزنند.

اولین مسابقات تیراندازي قھرماني جھان در سال 1897 میلادي توسط باشگاه تیراندازي لیون فرانسه به مناسبت جشن بیست و پنجمین سال تاسیس باشگاه، در مسافت 300 متر برگزار شد. مسابقات قھرماني زنان نیز در سال 1958 میلادي برگزار شد.
و مسابقات تيراندازي اولين بار در بازي‌هاي المپيك 1986 در آتن منظور گرديد.

  • تيراندازي با كمان در ايران

در ايران فدراسیون تیراندازي در سال 1958 میلادي (1337 شمسي) تاسيس شد.

رشته ورزشي ملي - مذھبي تیراندازي با كمان در ابتداي تأسیس آن در ايران به صورت يك كمیته و انجمن تحت نظارت فدراسیون تیراندازي در ايران كار خود را شروع كرد و در ژوئن (اوايل تابستان) سال ١٩٩٧ به عضويت رسمي فیتا (فدراسیون بین‌المللي تیراندازي با كمان) درآمد. در آبان ماه سال ١٣٨١ بود كه رشته تیراندازي با كمان به صورت يك فدراسیون مستقل درآمد.

کد خبر 394071

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ساير ورزش‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha