یکشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

عزیز شاه محمدی: بعد از یک دوره حمله هوایی به مواضع شورشیان کرد ترکیه که در شمال عراق پناه گرفته اند ،نیروی زمینی ارتش ترکیه از پنجشنبه هفته گذشته با عبور از مرز عراق به پاکسازی منطقه مشغول است.

مقامات ترکیه در توصیف عملیات در شمال عراق آنرا محدود خوانده اندو اطمینان داده اند که مردم غیرنظامی از حملات ارتش ترکیه مصون خواهند ماند. رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه در گفتگو با همتای عراقی خود گفته است عملیات تا نابودی عوامل پ ک ک ادامه خواهد یافت و ترکیه به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق احترام می گذارد.

نخست وزیر ترکیه تاکید کرده است عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق به ثبات در عراق و صلح در منطقه کمک می کند. در حالیکه مقامات سیاسی و نظامی ترکیه بر محدود بودن عملیات بر ضد پ ک ک ک تاکید دارند، شورشیان کارگران کرد ترکیه (پ ک ک ) از طرفداران خود خواسته اند دامنه اقدامات ضد دولتی خود را به داخل شهر های ترکیه گسترش دهند. منظور از گسترش مخالفت با دولت ترکیه ،انجام عملیات خرابکاری و بمب گذاری در شهرهای ترکیه و ناامن کردن فضای حیاتی در این کشور است. چندی قبل که ارتش ترکیه عملیات هوایی بر ضد مواضع پ ک ک را شروع کرد ،دور جدیدی از بمب گذاریها در شهرهای ترکیه شروع شد.

در ترکیه در سال جاری انتخابات پارلمانی برگزار شد و در شهرها و استان های شرقی و جنوب شرقی ترکیه که معمولا کرد نشین هستند و طبعا بیشترین فعالیت های پ ک ک در این مناطق متمرکز است ،مردم عموما به نامزد های حزب عدالت و توسعه رای دادند وعبدالله گل رئیس جمهوری جدید ترکیه به فاصله کوتاهی از تصدی سمت خود در اولین سفر استانی خود به مناطق کردنشین عزمیت کرد. حال پ ک ک در مقابل دولتی قرار گرفته است که مردم کرد یا حداقل بخش مهمی از مردم کرد ترکیه به همین دولت و حزب رای داده اند.

گرچه داعیه جدایی طلبی پ ک ک فراتر از آن است که کدام دولت در آنکارا زمام امور را در دست دارد اما این دوگانگی (مردم کرد به اردوغان رای داده اند و عده ای به نام همین مردم با دولت اردوغان درگیر شده اند) کار را برای پ ک ک دشوار می کند. از سوی دیگر دولت ترکیه بجای مویه کردن بر سر مزار قربانیان حملات تروریستی پ ک ک  در صدد بر آمده است با حمله نظامی عوامل ناامنی به معنی مطلق کلمه در حداقل 6 استان خود را از بین ببرد.

دولت ترکیه بر این نکته واقف است که مسائل سیاسی راه حل نظامی ندارد اما از طرف دیگر این نیز درست است که بدون حداقلی از ثبات و آرامش، رسیدن به راه حل سیاسی اگر غیر ممکن نباشد بی تردید مشکل است. مگر اینکه به این نکته توجه کنیم که رئیس جمهوری ترکیه و نخست وزیر این کشور در گفتگو با همتایان عراقی خود هیج تاریخ و یا شاخصی برای خروج از عراق مطرح نکرده اند.

در هفته های اخیر برخی محافل سیاسی در ترکیه بر این نکته تاکید داشتند که اگر ترکیه در همراهی با عملیات نظامی امریکا بر ضد صدام وارد عراق می شد حداقلی سودی که می برد این بود که شمال عراق مامن تروریست های پ ک ک قرار نمی گرفت.

از این رو اگر در پی عملیاتی که از پنج شنبه شروع شده ،ارتش ترکیه تا عمق 25 کیلومتر در خاک عراق باقی ماند چندان تعجب آور نخواهد بود.شاید چاره دیگری هم نباشد.اگر ارتش ترکیه عقب نشینی کند هیچ تضمین و مانعی برای پاگیری مجدد پ ک ک در منطقه وجود نخواهد داشت. از این رو محدودیتی که مقامات ترکیه از ان سخن می گویند فقط محدودیت جغرافیایی است نه محدودیت زمانی.

کد خبر 45145

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز