همشهری‌آنلاین: مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خبر داد: ۵۴ درصد اتوبوس‌های فعلی در پایتخت فرسوده‌اند.

تابستان داغ در اتوبوس‌های بی‌کولر

پیمان سنندجی در گفت‌وگو با شهرنوشت درباره آخرین وضعیت اتوبوس‌های تهران، اتوبوس‌های فرسوده و مورد نیاز گفت: در حال حاضر شرکت واحد اتوبوسرانی تهران دارای ۵ هزار و ۹۲۶ دستگاه اتوبوس در بخش عمومی و خصوصی است که از این تعداد، هزار و ۳۴۲ دستگاه در بخش عمومی و ۴ هزار و ۵۸۴ دستگاه در بخش خصوصی فعال هستند.  

او افزود: از مجموع اتوبوس‌های در اختیار، ۳ هزار و ۳۸۲ دستگاه آن دیزل و تعداد ۲ هزار و ۴۸۰ دستگاه گازسوز و ۶۴ دستگاه برقی‌اند و متوسط طول عمر ناوگان در اختیار ۱۱.۵ سال است که با این حساب ۳ هزار و ۲۳۲ دستگاه آن معادل ۵۴ درصد ناوگان فرسوده‌اند.

سنندجی تاکید کرد: با این حال برابر برنامه ۵ ساله سوم توسعه شهر تهران، به طور کلی ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای نوسازی و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی در سال ۱۳۹۸ پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در پاسخ به سوالی درباره افزایش اتوبوس‌های برقی و تاکید شهردار تهران بر استفاده از این ظرفیت نیز گفت: با توجه به کمبود اتوبوس و مشکلات فرسودگی آن‌ها، راهکارهای مختلفی برای نوسازی ناوگان مطرح شده است که قطعاً بهترین راهکارها از سوی این مجموعه به کار گرفته می شود.

او توضیح داد: از جمله این راهکارها، استفاده از توان بخش خصوصی، استفاده از مصوبه صرفه‌جویی سوخت، بازسازی اتوبوس‌ها و همچنین استفاده از اتوبوس های دست دوم است که دارای عمر کمتر از ۵ سال و دارای استانداردهای کشور ایران هستند؛ یکی دیگر از این راهکارها استفاده از اتوبوس های برقی است که با سوخت پاک تردد می کنند؛ بنابراین، موضوع در کمیسیون‌‎های مختلف مطرح و فعلاً نسبت به صدور مجوز برای عدم به کارگیری اتوبوس‌های فرسوده و جایگزینی آن با اتوبوس‌های برقی یا موارد دیگر اقدام شده است.

سنندجی در پاسخ به این سوال که اتوبوس‌های برقی در گذشته با مشکلاتی مانند قطع برق رو به رو بودند و آیا اتوبوس‌های جدید هم این مشکلات را دارند یا نه، گفت: با عنایت به این‌که در اتوبوس‌های برقی موجود (اشکودا مدل ۱۵Tr) اتصال و ارتباط قسمت برق ۸۰۰ ولت ورودی اتوبوس‌های برقی اصطلاحاً کلکتور شاخک با خطوط بالاسری، تنها از طریق سیستم پانتوگراف عایق شده بر روی سقف اتوبوس امکان‌پذیر است بنابراین بدیهی است در صورت قطع ارتباط شاخک از خطوط بالاسری، اتوبوسران می‌بایست برای انجام فرآیند ارتباط مجدد (وصل نمودن شاخک به خطوط بالاسری)، شخصاً اقدام کند.

او تاکید کرد: اما در اتوبوس‌های جدید، از باتری استفاده می‌شود و هیچ کدام از این موارد و مشکلات وجود ندارد.

کد خبر 451444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =