پنجشنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۸
۰ نفر

رشد و توسعه شهر در سال‌های اخیر، ‌گاه با برخی ناهماهنگی‌ها در ساخت‌وسازها همراه بوده که باعث ایجاد مشکلاتی برای ساکنان تعدادی از محله‌ها در شرق تهران شده است.

سلیمی دبیر تحریریه

از جمله محله‌های شمیران‌نو و لویزان که در سال‌های اخیر با بیشترین موارد ساخت بناهای مرتفع مواجه بوده و این در حالی است که زمینه لازم برای چنین ساخت‌وسازهایی در این بخش‌ها فراهم نبوده است. بخشی از پیامد این نوع ساخت‌وسازهای غیراصولی، ایجاد بناهای مرتفع در معابر باریک است که عملاً خدمت‌رسانی به ساکنان این بخش‌ها را با انواع محدودیت‌ها مواجه می‌کند. به‌ویژه اینکه محله‌های یاد شده از بخش‌های قدیمی شهر محسوب می‌شود و بسیاری از معابر آن با معیارهای شهرسازی امروزی مطابقت ندارد.

اغلب این معابر، باریک و پیچ در پیچ است و عرض معبر در طول آن یکسان نیست. حالا ساخت بناهای مرتفع در این نوع معابر که کمترین قرابت با معیارهای صحیح شهرسازی دارد، همراه با انواع مشکلات برای ساکنان این معابر است و تدبیر مسئولان مربوطه را می‌طلبد. نگاهی به قوانین شهرسازی، می‌گوید مجموعه الزامات ساخت‌وساز ساختمان‌های بلندمرتبه در پهنه‌های مصوب و مجاز، شامل ضوابط و مقرراتی است که رعایت آنها در ساخت‌وساز بناهای بلندمرتبه الزامی است.

از جمله اینکه مکان بنای بلندمرتبه در مناطق ممنوع نباشد و عرض و عمق بنا، مشخصات زمین مانند مساحت و شکل و عرض و عمق زمین، عقب‌نشینی، تراکم، سطح اشغال و ارتفاع بنا، محدودیت‌های سایه‌اندازی و باد، آستانه فضای باز و آستانه فضای سبز، مجموعه‌های بلندمرتبه، دسترسی و پارکینگ جزو رئوس اصلی الزامات برای ساخت بناهای بلند هستند. این در حالی است که در اغلب بناهای مرتفع ساخته شده در محله‌های شرق تهران، برخی از این الزامات لحاظ نشده و پیامد آن اکنون گریبانگیر ساکنان این محله‌ها شده است. بدون شک، استفاده به موقع از سیستم‌های نظارتی و کنترلی مناسب، در کاهش مشکلاتی از جنس دغدغه‌های ساکنان محله‌های شمیران‌نو و لواسان که با پیامدهای ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه در معابر باریک مواجه هستند، مؤثر است و رعایت آن می‌تواند مسائل و مشکلات ساکنان این محله‌ها را به حداقل برساند.

کد خبر 451287

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha