همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر گفت: استفاده از ظروف پلاستیکی یکبار مصرف در اغذیه فروشی‌های این شهرستان ممنوع شد.

استفاده از ظروف پلاستیکی در خرمشهر ممنوع شد

به گزارش ایرنا، رضا جاوید گفت: به منظور حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از بروز هرگونه بیماری، طرح استفاده از ظروف گیاهی و حذف ظروف پلاستیکی با شعار "نه به پلاستیک" با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت به تمام اغذیه‌فروشی‌های سطح شهر خرمشهر اعلام شده تا از ظروف جایگزین گیاهی استفاده کنند.

وی افزود: در اولین گام به تمام آش‌فروشی‌های خرمشهر اعلام شده تا ضمن استفاده از ظروف گیاهی به حذف ظروف پلاستیکی اقدام کنند.

جاوید افزود: اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان خرمشهر ضمن انجام اقدامات اولیه در فراهم‌آوری ظروف یکبار مصرف کاغذی، اخطار لازم را به این صنف صادر کرده ضمن اینکه مسئولیت نظارت و اجرای این طرح بر عهده شبکه بهداشت و درمان و اداره حفاظت محیط زیست است.

اجرای طرح زیست محیطی نه به پلاستیک در روزهای اخیر استقبال کسبه و شهروندان خرمشهری را به دنبال داشته است.

بنا به تحقیقات به عمل آمده استفاده از ظروف یک بار مصرف پلاستیکی که باعث دفع زباله‌های ظروف پلاستیکی و انباشت آنها در طبیعت و محیط زیست می‌شود، به مرور منابع آبی و خاکی، دریاها، رودخانه‌ها و حیات جانداران و گیاهان را تهدید می‌کند.

هنگامی که کیسه‌های پلاستیکی به عنوان زباله دور ریخته می‌شوند، به علت ماندگاری بیش از ۵۰۰ سال در محیط، باعث آلودگی محیط زیست می‌شوند.

 این کیسه‌ها به همراه باد جابه جا شده و وارد رودخانه‌ها و کانال‌های آب می‌شوند در نتیجه موجب گرفتگی آبراه‌ها شده و در بسیاری موارد به علت ساکن ماندن آب، زاد و ولد انواع حشرات افزایش می‌یابد.

 کیسه‌های پلاستیکی در صورت ورود به چرخه محیط زیست دریایی، وارد زنجیره غذایی جانوران دریایی شده و سالانه هزاران گونه از جانوران آبزی از قبیل وال، دلفین، فک، لاک پشت و نیز پرندگان دریایی اشتباهاً بر اثر خوردن این کیسه‌ها و خفگی ناشی از آن می‌میرند.

۶ هزار واحد صنفی در خرمشهر فعالیت دارند.

کد خبر 451272

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha