مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵
۰ نفر

‌مریم جباری-  اراک - خبرنگار: یکی از مواردی که در جامعه امروزی باید مورد توجه مسئولان اجتماعی و فرهنگی استان قرار گیرد بحث حجاب و عفاف و لباس‌هایی است که برای فروش به بازار عرضه می‌شود.

جای خالی طراحی ایرانی - اسلامی در صنعت پوشاک

متأسفانه ورود البسه نامناسب و متغایر با هویت و فرهنگ ایرانی-اسلامی در جامعه سبب شده بسیاری از خانواده‌ها در زمینه خرید لباس با مشکلات جدی مواجه شوند. علاوه بر توجه به سلایق و علایق جوانان و همچنین استفاده از رنگ‌های شاد با استفاده از ظرفیت طراحان داخلی باید تلاش شود لباس‌هایی وارد بازار مصرف شود که معرف فرهنگ و هویت ایرانی-اسلامی باشد و دغدغه خانواده‌ها در تأمین لباس برای فرزندانشان را با مشکل مواجه نکند.

در این راستا برگزاری و استمرار نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی-اسلامی که به تازگی توسط اداره ارشاد اسلامی استان مرکزی در اراک برگزار شد تا حدودی توانست در این زمینه تأثیرگذار باشد، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار زیاد است. زیرا هر روز نسبت به گذشته شاهد افزایش ورود لباس‌های مختلف که هیچ ارتباطی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارد به بازار هستیم.

  • تولید پوشاک؛ مطابق با سلیقه جوانان

یکی از طراحان لباس در استان مرکزی در این رابطه می‌گوید: چند سال است که ذائقه و سلیقه افراد جامعه در پوشیدن لباس تغییر کرده و این مسئله بین جوانان بیشتر از هر قشر دیگری مشاهده می‌شود. شاید بتوان یکی از دلایل این مسئله را کم‌رنگ شدن اهمیت حجاب و عفاف در جامعه دانست.
«عاطفه خانمحمدی» بیان می‌کند: البته در این زمینه مسائل و علل مختلفی دخیل است که می‌توان به مسئله فرهنگ، آموزش، فضای جامعه، پیش رفتن به سمت و سوی سبک زندگی غربی در زمینه‌های متفاوت از جمله مد و پوشش اشاره کرد. بنابراین در این زمینه باید فرهنگ‌سازی‌های لازم از سوی خانواده‌ها انجام شود.

وی ادامه می‌دهد: دستگاه‌های فرهنگی نیز باید با شناساندن فرهنگ و هویت ایرانی به نسل جوان افراد جوان جامعه را به سمت و سوی استفاده از پوشش‌های ایرانی-اسلامی سوق دهند و در این زمینه از ظرفیت طراحان بسیار خبره استفاده کنند، چراکه قطعاً طراحان می‌توانند مطابق با سلیقه افراد و متناسب با فرهنگ جامعه به تولید پوشاک کمک کنند.

این طراح لباس با اشاره به اهمیت برگزاری بیشتر و مستمر نمایشگاه مد و لباس می‌افزاید: خوشبختانه در برگزاری نمایشگاه مد و لباس در استان مرکزی تا حد زیادی این نکات توسط طراحان لباس مورد توجه قرار گرفته بود. بنابراین می‌توان گفت برگزاری و تداوم برگزاری این نمایشگاه‌ها در درازمدت می‌تواند سلیقه بازار مصرف را تغییر دهد و به سمت و سوی الگوهای ایرانی-اسلامی هدایت کند.

  • حمایت از طراحان داخلی

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز با بیان این‌که یکی از حلقه‌های مفقوده در صنعت پوشاک در جامعه نبود طراحی‌های ایرانی-اسلامی و وارد نشدن این طراحی‌ها به بازار مصرف است می‌گوید: در این زمینه باید تا حد امکان طراحان داخلی را مورد حمایت قرار داد و از ظرفیت آنها که می‌توانند مطابق با سلیقه جوانان طراحی لباس را انجام دهند استفاده کرد.

«زهرا فرجی» بیان می‌کند: در این بخش همه نهادها به‌ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری‌ها، اتحادیه‌های پوشاک، تولیدکنندگان لباس و طراحان و تولیدکنندگان داخلی باید همکاری لازم را داشته باشند و با تعامل و هم‌افزایی در زمینه ترویج پوشش مناسب در جامعه گام بردارند تا همه اقشار جامعه به راحتی به پوشاک مناسب با سلیقه خود دسترسی داشته باشند.

وی ادامه می‌دهد: خوشبختانه برگزاری نمایشگاه مد و لباس در استان تا حد زیادی در شناسایی طراحان لباس در این استان تأثیرگذار بوده و باید از این فرصت و ظرفیت در استان بیشتر استفاده شود تا زنان و دخترانی که به دنبال استفاده از لباس‌های مناسب با فرهنگ ایرانی-اسلامی هستند نیز بتوانند به راحتی لباس‌های مناسب با سلیقه خودشان را در بازار پیدا کنند.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی می‌افزاید: قطعاً ترویج بی‌بندوباری و بی‌توجهی به پوشش مناسب در جامعه باعث تزلزل بنیان خانواده خواهد شد و همین مسئله گسترش آسیب‌های اجتماعی را به همراه خواهد داشت. این در حالی است که تلاش‌های بسیار زیادی در زمینه کاهش این آسیب‌ها در استان صورت گرفته است. فرجی اظهار می‌کند: خانواده‌ها نیز باید فرزندان خود را با فرهنگ حجاب و عفاف آشنا کنند و آنها را به سمت و سوی استفاده از لباس‌های مناسب با برندهای داخلی سوق دهند و در خرید لباس برای فرزندان خود دقت بیشتری داشته باشند. زیرا خانواده می‌تواند بیشترین تأثیرگذاری و نقش را در این بخش ایفا کند.

وی می‌گوید: مسئله پوشش در استان نیاز به بررسی‌های کارشناسانه‌ از جمله چگونگی حمایت و ارائه تسهیلات به طراحان مدل‌های ایرانی-اسلامی و تولیدکنندگان دارد و قطعاً تصمیم‌گیری به صورت مقطعی در این بخش نمی‌تواند مشکلات را رفع کند. علاوه بر این نظارت‌های لازم بر واحدهای تولیدی و عرضه لباس نیز باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

  • حمایت از تولید پوشاک اسلامی با برندسازی

رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اراک با اشاره به این‌که خوشبختانه در اراک بیشتر واحدهای صنفی همکاری لازم را با اتحادیه در عرضه پوشاک ایرانی-اسلامی دارند می‌گوید: در بیشتر واحدهای عرضه پوشاک در اراک، پوشاکی عرضه می‌شود که با فرهنگ ایرانی-اسلامی هیچ مغایرتی ندارد. «جعفر مددی» به ساز و کارهایی که می‌تواند فرهنگ پوشش و مد و لباس ایرانی-اسلامی را به مردم معرفی کند اشاره و بیان می‌کند: برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس در استان مرکزی از جمله این برنامه‌ریزی‌ها بوده است که در زمینه ترویج فرهنگ استفاده از پوشاک ایرانی-اسلامی بسیار تأثیرگذار بوده و استمرار آن می‌تواند نقش مهمی در این راستا داشته باشد. بنابراین باید از این فرصت و با استفاده از ظرفیت طراحان لباس برای برندسازی در زمینه پوشاک ایرانی-اسلامی استفاده شود.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که بیشتر جوانان به دنبال پوشاک و لباس‌هایی با برندهای خاص هستند قطعاً برندسازی پوشاک ایرانی علاوه بر حمایت از تولید داخل می‌تواند رونق تولید را نیز به همراه داشته باشد و زمینه‌ساز ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در جامعه شود. رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک اراک می‌افزاید: در زمینه وجود پوشاک غیراسلامی در بازار می‌توان به واردات این کالاها اشاره کرد. بنابراین جلوگیری از واردات پوشاک قاچاق می‌تواند در این بخش بسیار دارای اهمت باشد. در این راستا نظارت و بازرسی از واحدهای پوشاک اراک به صورت مرتب برگزار می‌شود و با واحدهای متخلف نیز برخورد قانونی و لازم صورت می‌گیرد.

کد خبر 451040

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha