همشهری آنلاین: دکتر سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با صدور پیامی به مناسبت ۱۷مرداد «روز خبرنگار» ضمن تأکید بر رسالت خطیر خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای کشور، بر لزوم شناخت بیشتر فضای رسانه و به‌ویژه رسانه‌های مجازی و تقویت و ارتقاء مبانی علمی و نظری در این زمینه به‌منظور انجام هر چه بهتر وظائف رسانه‌ای و خبری نیز تأکید کرد.

دكتر سيد سعيدرضا عاملي

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، متن کامل این پیام به‌شرح زیر است:
 
بسم‌الله الرحمن الرحیم

خدمت خبرنگاران گرانقدر و فعالان محترم و فرهیخته رسانه‌های کشور
باسلام و احترام؛

در برخی از روزهای سال، برگ‌های تقویم، معانی بلندی را فریاد می‌زنند که درک آن جز به بلندای اندیشه و ژرفای ایمان میسر نمی‌گردد. ١٧‌مرداد که خاطره شهادت مظلومانه محمود صارمی یکی از فرزندان ایران اسلامی سرافراز را در ذهن و تلخی نقشه‌های شوم دشمنان این مرزوبوم را در ذائقه زنده نگه داشته از این قبیل ایام است. این روز مهم و تاریخی را که روز احترام و تکریم خبرنگاران است را به جامعه رسانه‌ای جمهوری اسلامی ایران تبریک عرض می‌کنم.

اگر خبرنگاری روزگاری محلی یا منطقه‌ای بود، اگر فقط یک حرفه‌وفن بود و یا اگر فقط یک منزلت محدود بود؛ امروز با توجه به پیشرفت چشمگیر و حیرت‌انگیز فناوری‌های ارتباطی، جهانی و برخوردار از دایره اثرگذاری فراگیر است.
گسترش ابزارهای مختلف ارتباطات فراملی و از جمله شبکه‌های اجتماعی تغییراتی در عرصه ارتباط مردم با مردم و رسانه با مردم ایجاد کرده و مخاطب را به کنشگر و کاربر هوشمند و فعال تبدیل کرده است. یعنی مردمی که تا پیش از این فقط شنونده و خواننده مطالب تولیدی رسانه‌های خبری بودند، گوینده و نویسنده شده و ما را با جامعه رسانه‌ای گسترده مواجه کرده است. این تحول هم وضعیت حرفه‌ای و هم مسئولیت اجتماعی خبرنگاری را با چالش روبرو کرده که جز از طریق تقویت خبررسانی خیرخواهانه و تقویت موقعیت آگاهانه نمی‌توان بر آن فائق آمد.
در سطح وسیع‌تر انحصار در تولید فناوری‌های ارتباطی که موجب انحصار در تولید و پخش تولیدات و فرآورده‌های ارتباطی و رسانه‌ای شده است، کشورهای دارای فناوری ارتباطی برتر عملاً در تولید و توزیع تولیدات خبری و رسانه‌ای هم دارای برتری هستند و می‌توانند با ایجاد صدها شبکه ماهواره‌ای و تسلط بر محیط اینترنت؛ نوعی "سلطه رسانه‌ای" ایجاد کنند. در این سلطه رسانه‌ای آنچه که شنیده و دیده می‌شود مطابق با خواسته حکمرانان بر فناوری‌های ارتباطی است و دیگران نباید چندان دیده و شنیده شوند.
خطر تک‌صدایی و تمامیت‌خواهی رسانه‌ای، جهان را تهدید کرده و عملاً صلح جهانی را به مخاطره انداخته است یعنی مالکان شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی که محیط اینترنت را نیز به قلمروی حاکمیت خود افزوده‌اند، معیارها و استانداردهای زندگی همه مردم جهان را تعیین می‌کنند. این مالکان و حاکمان رسانه‌ای هستند که تعیین می‌کنند مردم جهان باید چگونه بیندیشند، چگونه لباس بپوشند، چگونه حاکمان خود را انتخاب کنند و برخلاف شعارهای زیبای خود هیچ‌گونه تکثر و تنوع خلاف امیال خود را تحمل نمی‌کنند.
اکنون که در مقطع گام دوم انقلاب اسلامی قرار گرفته‌ایم و هجمه‌های گسترده و حساب شده رسانه‌ای هم در کنار غلبه "دگر روایت‌ها" بر روایت‌های رسمی مشاهده می‌کنیم؛ مقابله با دشمنی که بارها و آشکارا بغض و کینه خود را به ملت ایران نشان داده است تنها از طریق قدرت رسانه‌ای برتر امکان‌پذیر است و این زمینه‌ای است که باید توسط جوانان عزیز این مرزوبوم به فعلیت برسد.

رهبر حکیم انقلاب اسلامی «مدظله‌العالی» در بیانیه گام دوم انقلاب به‌خوبی این وظیفه را مورد توجه و تأکید قرار داده‌ و چنین فرموده‌اند: "ابزارهای رسانه‌ای پیشرفته و فراگیر، امکان بسیار خطرناکی در اختیار کانون‌های ضد معنویت و ضد اخلاق نهاده است و هم‌اکنون تهاجم روزافزون دشمنان به دل‌های پاک جوانان و نوجوانان و حتّی نونهالان با بهره‌گیری از این ابزارها را به چشم خود می‌بینیم. دستگاه‌های مسئول حکومتی دراین‌باره وظایفی سنگین برعهده دارند که باید هوشمندانه و کاملاً مسئولانه صورت گیرد البتّه این به‌معنای رفع مسئولیت از اشخاص و نهادهای غیرحکومتی نیست. "
با وجود این و به‌رغم وجود تنگناها؛ فضای رسانه‌ای جدید فرصتی بی‌نظیر برای انتقال پیام تمدن‌ساز انقلاب اسلامی  است. برای موفقیت در این فضا توانایی دانشی و مهارتی، همکاری‌های رسانه‌ای، در فضای جهانی قرار داشتن و تمایز ایجاد کردن بین دوست و دشمن و هدفمند ‌بودن در مسیر استقرار دولت و جامعه اسلامی و حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی یک اصل مهم است. رسالت رسانه‌ها در سطح ملی کمک به ارتقای سواد فرهنگی و رسانه‌ای و همچنین یافتن راه‌حل‌های نوآورانه و جذب مشارکت مردمی برای حل مسائل فردی و اجتماعی ملت شریف ایران یک وظیفه عمومی است و کانون اصلی وظیفه رسانه عمومی توجه به مردم است. واقعاً در خدمت مردم بودن و پرهیز از حرکت در مسیر سلطه نظام‌های سلطه‌گر مالی و فرهنگی یک وظیفه رسانه‌ای - راهبردی است.

تفاوت زیادی بین "رسانه الهی" و "رسانه سکولار" و "خبرنگار الهی" و "خبرنگار غیر الهی" وجود دارد. رسانه الهی دائماً در مسیر تحقق آرمان‌های الهی قدم بر می‌دارد، رسانه الهی برای رفع استیلاء و فضای منهای سلطه تلاش می‌کند و فضای اجتماعی را به‌سمت استقرار جامعه اسلامی حرکت می‌دهد. رسانه الهی محور اصلی استقرار جامعه اسلامی است. طی کردن این مسیر تعریف دیگری از "رسانه جدید" را می‌طلبد. از منظر الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، رسانه جدید، رسانه‌ای است که هدف را استقرار تمدن نوین اسلامی قرار داده و لوازم آن را فراهم می‌کند.
از این منظر رسانه الهی، رسانه دروغ نیست و حتی رسانه برجسته‌سازی‌های نزدیک به دروغ هم نیست. رسانه الهی، حتی با راست‌گویی هم در مسیر اشاعه پلیدی دیگران یا ریختن اعتبار و آبروی دیگران قدم بر نمی‌دارد و به‌نوعی رسانه الهی، رسانه امیدواری و ایجاد فضای دلگرمی در داخل نظام اسلامی است. رسانه الهی، رسانه برجسته‌سازی توحید و نه برجسته‌سازی شرک و پلیدی است. از همه مهم‌تر رسانه الهی، رسانه بازنمایی نادیده‌های اجتماعی و صدا دادن به جامعه بی‌صدا و مصداق یا "غیاث المستغیثین" شدن (پناه بی‌پناهان شدن) است. در پایان تأکید می‌شود که دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی تدوین سندهای حمایتی از جامعه خبرنگاران با مشارکت جامعه رسانه‌ای کشور را دارد.

امید که رسانه و خبرنگار الهی باشیم و همان رسالت عاشورایی زینب "سلام‌الله علیها" را نسبت به ظلم و ستم ایفا کرده و در مسیر استقرار جامعه اسلامی تلاش کنیم.
 
سعیدرضا عاملی
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

کد خبر 450926

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha