چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از درگذشت «تونی موریسون»، نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات،‌ نویسندگان مختلفی از سراسر دنیا همچون «الیف شافاک» و «آلیس واکر» در کنار نشریه‌های مختلف‌ به این نویسنده ادای احترام کردند.

توني موريسون

به گزارش ایسنا ، «آلیس واکر» نویسنده برنده جایزه ادبیات داستانی پولیتزر در وصف «‌تونی موریسون» بیان کرد: ما نویسنده بزرگی را از دست داده‌ایم که رمان‌های بی‌نظیرش تاثیری عمیق بر مخاطبانش می‌گذارد. افکار «موریسون» بسیار قدرتمند بودند و ما از این‌که هم‌دوره این نویسنده بزرگ بودیم،‌ باید شکرگزار باشیم.

«‌الیف شافاک» نیز گفت: ‌به هرجا که سفر می‌کنم یکی از آثار «موریسون» را همراه دارم. برخی از آن‌ها به زبان انگلیسی و برخی دیگر به زبان ترکی هستند. از رمان «دلبند» گرفته تا «‌آبی‌ترین چشم‌ها»، تمامی آثارش به من تسکین می‌دهد و دیدگاه او همیشه برای من الهام‌بخش بوده است. باید بگویم «موریسون» تاثیر عمیقی در من ایجاد کرده است. همیشه آرزو داشتم بتوانم این موضوع را روزی رودررو به او بگویم.

نشریه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی در وصف «تونی موریسون» نوشت: «‌تونی موریسون» نویسنده برنده جایزه نوبل ادبیات بود که آثار محبوب و پرفروشش دیدگاهی جدید از هویت سیاه‌پوستان آمریکایی و تجربیات یک زن سیاه‌پوست ارائه داد.

«تونی موریسون» که بیشتر به عنوان اولین آمریکایی آفریقایی برنده جایزه نوبل ادبیات شناخته می‌شود، در مجموع ۱۱ رمان به همراه چندین کتاب کودک و چندین مقاله در کارنامه خود به ثبت رساند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به «نغمه سولومون» که جایزه انجمن ملی منتقدان کتاب سال ۱۹۷۷ را برای او به ارمغان آورد و «‌دلبند» که جایزه پولیتزر سال ۱۹۸۸ را از آن او کرد، اشاره کرد.

«جعبه بزرگ» و «کتاب آدم‌های بد» از جمله مهم‌ترین کتاب کودک این نویسنده است.

«‌تونی موریسون» از معدود نویسندگان آمریکایی بود که آثارش همزمان مورد استقبال منتقدان و مخاطبان قرار می‌گرفت. آثار او اغلب اوقات در فهرست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز قرار می‌گرفت. «موریسون» که از استادان دانشگاه پرینستون بود به طور منظم در برنامه‌های تلویزیون سخنرانی می‌کرد.

آکادمی سوئدی جایزه نوبل هنگام اهدای جایزه به این نویسنده از آثار او به عنوان «رمان‌هایی با ویژگی تصویرپردازی قوی و مملو از هنر» یاد کرد.

«موریسون»‌ رمان معروف «آبی‌ترین چشم‌ها» را در سال ۱۹۷۰ و زمانی خلق کرد که به عنوان ویراستار کتاب کار می‌کرد و همزمان به عنوان یک مادر تنها از دو فرزند کوچکش مراقبت می‌کرد. این کتاب داستان دختر سیاه‌پوستی به نام «کلدویا مک تیر» و خواهرش «‌فریدا»‌ را از دیدگاه «کلودیا»‌ روایت می‌کند.

از جایزه «نوبل»‌ و «پولیتزر» که بگذریم، ‌نزدیک به ۳۰ جایزه ادبی معتبر دیگر نیز در کارنامه این نویسنده به چشم می‌خورد. آثار او به‌خاطر فضای حماسی، دیالوگ‌های زنده و به تصویر کشیدن شخصیت‌های سیاه‌پوست آمریکایی مشهور است.

کد خبر 450866

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha