پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

نسیم زمانی-  اصفهان- خبرنگار: جهش یک‌باره قیمت ارز در ابتدای سال ۹۷ و رسیدن قیمت دلار به ۱۹ هزار تومان در مقطعی از سال، شوک شدیدی به کلیه بازارهای مالی و قیمت دارایی‌های ثابت وارد و کلیت اقتصاد کشور را دچار یک عدم تعادل جدی کرد؛

رسول جهانگیری، رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان

بر همین اساس، بازارهایی با نقد شوندگی بالاتر، تحرکات شدیدی را در مدت‌زمان کوتاه‌تر متحمل شدند و بورس و طلا در صدر این بازارها قرار گرفتند تا به‌نوعی خود را با قیمت جدید دلار مطابقت دهند. پس ‌از آن اما نوبت به بازار مسکن رسید که سال‌ها در رکود قرار داشت و آن نیز به ‌یک‌باره با جهشی باورنکردنی روبه‌رو شد، به‌طوری‌که اکنون با نرخ‌هایی بسیار بالا در این بازار مواجه هستیم. دراین‌باره «رسول جهانگیری» رئیس اتحادیه مشاوران املاک اصفهان توضیح می‌دهد.

  • آیا نرخ مسکن به همین روال خواهد ماند؟

همان‌طور که سال گذشته شاهد بالا رفتن قیمت سکه و همچنین ارز حتی تا مرز ۱۷ یا ۱۸ هزار تومان بودیم، این تأثیر در بازار مسکن دو یا سه ماه بعد خود را نشان داد. مدتی است که قیمت‌ها به‌صورت کاذب افزایش ‌یافته و درصورتی‌که آرامش بازار ارز به همین نحوه ادامه یابد، طی ماه‌های آینده شاهد کاهش قیمت مسکن خواهیم بود. وزیر راه و شهرسازی نیز وعده کاهش نرخ‌ها را داده است.

  • درصورت‌ کاهش نرخ‌ها، آیا خانه ساخته‌شده به میزان کافی برای مردم اصفهان وجود دارد؟

در حال حاضر خانه‌های خالی در اصفهان متناسب با تقاضای مردم نیست و وجود خانه‌های خالی بسیار در کشور و اصفهان موجب برهم خوردن نظم بازار مسکن شده است. البته مجلس برای خانه‌های خالی مالیات در نظر گرفته و با وجود تصویب این قانون، در خصوص ضمانت و قدرت اجرایی، انتخاب یک دستگاه برای اجرا، چگونگی عوامل اجرایی و میزان هزینه‌هایی که به دولت یا دستگاه‌های متولی تحمیل می‌شود، برنامه‌ریزی دقیقی انجام‌ نشده است.

  • راهکار شما برای خروج از این وضعیت چیست؟

تأکید ما بر این است که اگر در آینده ساخت‌وساز دوباره رونق بگیرد، خانه‌ها متناسب با نیاز و تقاضای جامعه ساخته شود. از آنجاکه ما به‌تدریج شاهد تمایل خانواده‌ها به داشتن دو فرزند، تک‌فرزند و یا بدون فرزند هستیم، در حال حاضر لازم است به سمت ساخت‌وسازهای بین ۵۰ تا ۱۰۰ متر روی ‌آوریم که در اصفهان بسیار اندک است.

کد خبر 450791

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha