چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

فاطمه عباسی-  روزنامه‌نگار: کار خبرنگاران را در قوانین، جزو کارهای سخت و زیان‌آور طبقه‌بندی کرده‌اند. در جامعه جهانی هم از آن با عنوان یکی از شغل‌های مخاطره‌آمیز و حساس یاد می‌شود.

پیدا و پنهان خبرنگار

بی‌راه هم نیست، همین یک روزی که در تقویم ما به نام روز خبرنگار نام‌گذاری شده‌ است سالروز حمله تروریستی به کنسولگری ایران در مزارشریف و شهادت محمود صارمی، خبرنگار خبرگزاری ایرنا است. بر اساس اعلام موسسه خبرنگاران بدون مرز، در طول سال ۲۰۱۸ دست‌کم ۶۶ روزنامه‌نگار و در ۷ ماه سال ۲۰۱۹ هم ۲۵ خبرنگار در سراسر جهان حین انجام وظیفه کشته‌ شده‌اند. اما مرگ تنها سختی شغل خبرنگاران نیست زیرا مشاغل دیگری هم وجود دارد که بسیار خطرناک‌تر و آمار کشته‌شدگان آن بیشتر است.

هستند خبرنگارانی که اینک در میادین جنگ و مراکز درگیری از واقعیت‌ها گزارش تهیه می‌کنند اما بسیاری هم به فراخور زوایای مختلف این حرفه، در شرایط آرام و در دفاتر محل کار خود مشغولند، همین مساله توجیه مشقت حرفه خبرنگاری را در دید عموم سخت می‌کند.  این روزها زیاد می‌شنویم که باوجود پیشرفت فناوری و انتشار فوری و مستقیم اخبار از طریق شبکه‌های اجتماعی، دسترسی به منابع اخبار از طریق اینترنت و انتشار سریع تصاویر، دیگر نیاز آنچنانی به خبرنگاران احساس نمی‌شود. اگر استقبال از روزنامه‌ها و رسانه‌های سنتی را هم در این بین بررسی کنیم، نشان از آن دارد که استقبال از رسانه‌های کاغذی، گزارش‌های مفصل متنی و تحلیل‌ها و یادداشت‌های ژورنالیستی از هر زمان دیگری کمتر شده ‌است.

اما واقعیت چیز دیگری است. علی‌رغم تمام پیشرفت‌های فناوری و افزایش دسترسی‌های عمومی به اخبار و اطلاعات، همچنان شغل خبرنگاری یک نیاز مبرم برای جامعه است، زیرا خبرنگار مسئول رساندن «اخبار سالم» به جامعه و مخاطبان است. در واقع دسترسی بیشتر مردم به منابع اطلاعاتی، نه‌تنها ارزش کار خبرنگاری را کم نکرده، بلکه بر اهمیت آن افزوده و وظیفه او را سنگین‌تر کرده است.

حتی اگر فرض کنیم هیچ خبرنگاری هم در معرض کشته‌شدن و فشار و مشکلات امنیتی نباشد، باز هم یک مسئولیت بسیار سخت بر عهده خبرنگاران است؛ در میان اطلاعات خام و دست‌نخورده‌ای که به صورت روزانه در حجم کلان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد، این خبرنگاران هستند که با تخصص ویژه خود در تشخیص راست از دروغ و تمایز گزارش از آگهی می‌توانند به مردم برای دسترسی به اطلاعات صحیح و مورد نیاز کمک کنند.

امروزه خبرنگاران در مقابل سیل دروغ‌ها، کارزارهای تبلیغاتی، اطلاعات گمراه‌کننده، گزارش‌های تعصب‌آمیز با گرایش‌های نژادپرستانه و خیلی موارد دیگر ایستادگی می‌کنند تا به عنوان فیلتری آگاه و متخصص در برابر انتشار دروغ و شایعه بایستند. در شرایطی که قدرت‌ها و حکومت‌ها در سراسر جهان تلاش می‌کنند با هزینه‌های کلان، سرنخ روایت و گزارش را در شبکه‌های اجتماعی و ابزار ارتباط‌جمعی در اختیار خود بگیرند و اخبار و اطلاعات جهت‌دار و غیرواقعی را در اختیار افکار عمومی قرار دهند، این فقط خبرنگاران هستند که می‌توانند با تجربه‌ و تخصص در برخورد با انواع اطلاعات، اجازه نشر اکاذیب و تزریق آن به افکار عمومی را ندهند.

شاید و شاید برای تعدادی از ما خبرنگاران که کم‌وبیش در دوره کنونی دست به قلم شده‌ایم، این تردید ایجاد شده‌ باشد که شاید بهتر بود به توصیه‌ خانواده‌ گوش می‌دادیم و یک شغل «درست و حسابی» برای خودمان پیدا می‌کردیم اما فراموش نکنیم حرفه خبرنگاری یک تخصص است که این روزها نیاز به آن بیشتر هم شده است.

کد خبر 450783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha