جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
۰ نفر

پوپک قاسمی-  اردبیل- خبرنگار: اوایل هفته جاری بود که شهردار اردبیل از افتتاح میدانی به نام «سلیم موذن‌زاده اردبیلی» در مرکز استان خبر داد؛ خبری که اتفاق خوبی در حوزه فرهنگی و شهری برای اردبیلی‌ها به شمار می‌رود.

ساخت میدان سلیم مؤذن‌زاده در جوار شورابیل

شهروندان همواره انتظار دارند دیوارها، خیابان‌ها و میدان‌های شهر به اسامی مفاخر و مشاهیر اردبیلی مزین شود. حال در اقدامی خوب قرار است میدانی در جوار شورابیل و در امتداد خیابان استاد شاهی به مداح معروف اردبیلی اختصاص یابد که به گفته مسئولان، در پاییز امسال همزمان با سومین سالگرد موذن‌زاده اردبیلی افتتاح خواهد شد.

  • مکان‌یابی

شهردار اردبیل در مورد مکان‌یابی این میدان به همشهری می‌گوید: این میدان مشرف به شهرک‌های نادری و نیایش و در انتهای خیابان‌های تازه افتتاح شده ۴۵ و ۵۵ متری به نام استاد شاهی احداث می‌شود. «حمید لطف‌اللهیان» در مورد مرحله احداث این میدان و زمان افتتاح آن عنوان می‌کند: هم‌اکنون این میدان در حال احداث است و به احتمال زیاد، پاییز امسال همزمان با سومین سالگرد درگذشت سلیم موذن‌زاده اردبیلی افتتاح می‌شود.

وی بیان می‌کند: پاییز سال گذشته نیز همزمان با دومین سالروز درگذشت سلیم موذن‌زاده، یادمان خاندان موذن‌زاده اردبیلی به پاس تلاش‌های این خانواده در اعتلای فرهنگ دینی و مذهبی منطقه و کشور از سوی شهرداری اردبیل در پارک آرتا واقع در محله یساوول بنا شد. لطف‌اللهیان با اشاره به تداوم فعالیت‌های فرهنگی اظهار می‌کند: برنامه‌های شهرداری همچنان در مسیر پیشرفت و توسعه شهر با انسان‌محوری و توسعه فرهنگی حرکت می‌کند و توسعه فرهنگی را مقدم بر توسعه عمرانی می‌دانیم، چراکه بر این باوریم توسعه‌یافتگی فرهنگی سایر مولفه‌های پیشرفت را نیز رقم خواهد زد. وی به گنجینه غنی اردبیل از شخصیت‌های بزرگ اشاره می‌کند و می‌افزاید: نام‌گذاری معابر و میدان‌ها به نام این بزرگان علاوه بر ارزش‌دهی به ظرفیت‌های فاخر انسانی، باعث ماندگار شدن این افراد در اذهان شهروندان شهر می‌شود.  

این مسئول در مورد برنامه احداث خیابان یا میدان به نام‌های دیگر عنوان می‌کند: میدان واقع در ورودی شهرک سینا که به‌تازگی اصلاح هندسی شده است، به نام میدان شهدای ارتش درخواهد آمد. شهردار اردبیل با تاکید بر حفظ هویت تاریخی و فرهنگی شهر در کوچه‌ها و میدان‌ها اظهار می‌کند: تلاش بر این است علاوه بر مزین شدن به نام مشاهیر، محلات و معابر قدیمی هویت قدیمی خود را حفظ کنند.

  • یادگاری از مشاهیر در معابر

عضو شورای شهر اردبیل هم می‌گوید: هرچند علت نام‌گذاری میدان‌ها و معابر برای نشانی دقیق است، نام‌گذاری به یاد شهدا یا مشاهیر و مفاخر هر منطقه باعث زنده ماندن یاد آنها می‌شود. «رویا کنعانی»  عنوان می‌کند: نام‌گذاری اماکن و معابر به نام مشاهیر و هنرمندان صرفا اقدامی فرهنگی و و برای پاس‌داشت سرمایه‌های بومی است. این عضو شورای شهر اردبیل به نصب تندیس جانباز دوران دفاع مقدس حاج «ناصر دستاری» در میدان جهاد اردبیل اشاره می‌کند و می‌افزاید: این‌که شورا و شهرداری در نام‌گذاری میدان‌ها و معابر به مشاهیرِ در قید حیات مانند استاد شاهی و دکتر معماری توجه داشته باشند اقدامی ارزشمند و قابل‌دفاع است.

وی با اشاره به تاخیر هفت‌ماهه در بررسی لایحه تفریغ بودجه سال ۹۶ شهرداری در کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اردبیل بیان می‌کند: اکثر اعضای شورای شهر خواستار توزیع شفاف رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در مورد تاخیر به‌وجودآمده شدند که قرار شد در هفته‌های آینده در این زمینه رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر توضیح کاملی ارائه کند. کنعانی درباره مصوبات شورای نام‌گذاری می‌افزاید: این شورا ۸ عضو دارد و مراجعات مکرری به تک‌تک اعضای این شورا می‌شود. بر اساس تصمیم شورای نام‌گذاری سعی می‌شود بهترین اسامی و با اولویت احیای نام‌های قدیمی معابر، کوچه‌ها و خیابان‌ها مورد توجه قرار گیرد.

  • ضرورت توجه مسئولان به مفاخر اردبیل 

بی‌شک امروزه مدیریت شهری تنها محدود به مدیریت ساخت‌وساز و ارائه خدمات نیست، بلکه می‌توان گفت زیرساخت‌ها و پایه‌های توسعه فرهنگی از ایده‌های مدیران شهری سرچشمه می‌گیرد. شهرداری اردبیل در چند سال گذشته، شعار توسعه فرهنگی - اجتماعی و توسعه انسان‌محور را سرلوحه خود قرار داده است که یکی از این اقدامات فرهنگی مزین شدن معابر به نام مشاهیر و مفاخر استان است. این روزها شاهد خیابان‌های تازه‌افتتاح‌شده به نام بزرگان اردبیل هستیم که نمونه آن افتتاح خیابان استاد شاهی به مناسبت هفته اردبیل در حاشیه شورابیل و در امتداد خیابان دکتر «یوسف معماری» دیگر شخصیت فاخر اردبیل است. در جدیدترین اقدام هم قرار است میدانی در شهر اردبیل به نام موذن‌زاده اردبیلی، یکی از مداحان مشهور در منطقه شمال غرب و حتی ایران، اختصاص داده شود.

کد خبر 450626

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اردبیل

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha