شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ده‌ها هزار تن از طرفداران مخالفان دولت ارمنستان برای چهارمین روز در ایروان، با برگزاری تظاهرات خواستار ابطال نتایج انتخابات ریاست جمهوری شدند.

به گزارش ایرنا به گزارش خبرگزاری فرانسه از ایروان، روز شنبه (4اسفند) حدود ‪ ۳۵‬هزار تن از طرفداران لئون ترپتروسیان رهبر مخالفان این کشور، با در دست داشتن پرچم ارمنستان در میدان آزادی در مرکز ایروان گرد هم آمده و شعارهایی در حمایت از ترپتروسیان سردادند.
این چهارمین روزی است که اعتراضات آرام در مخالفت با نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری در این جمهوری عضو شوروی پیشین صورت می‌گیرد.

تظاهرکنندگان قصد دارند برای اعتراض به بازتاب نیافتن اعتراض آنان در تلویزیون، به سوی ساختمان تلویزیونی ملی این کشور راهپیمایی کنند.

بیشتر فعالان معترض را مردان بیکاری تشکیل می‌دهند که امیدوارند تغییر دولت موجب فراهم شدن شغل جدید برای آنان شود.

به موجب نتایج رسمی اعلام شده، سرژ سرکیسیا، نخست وزیر کنونی برنده انتخابات شده است. نتایج رسمی انتخابات حاکی است، ‪ ۵۲/۹‬درصد رای‌دهندگان به سرکیسیان، فرد مورد نظر روبرت کوچاریان، رئیس جمهوری کنونی، رای داده‌اند. کوچاریان باید پس از دومین دوره ریاست جمهوری از این سمت کناره‌گیری کند. [ارمنستان: پیروزی سرکیسیان در انتخابات ریاست]

پس از سرکیسیان، ترپتروسیان با کسب ‪ ۲۱/۵‬درصد آرا در رتبه دوم قرار گرفته است.
ترپتروسیان با شرم‌آور توصیف کردن این انتخابات، خبر از ده‌ها مورد تخلف انتخاباتی گسترده داده و خواستار برگزاری مجدد انتخابات شده است.

ناظران "سازمان امنیت و همکاری اروپا" انتخابات برگزار شده در ارمنستان را تا حد زیادی مطابق معیارهای جهانی دانسته است.

ترپتروسیان از سال ‪ ۱۹۹۱‬تا ‪ ۱۹۹۸‬سمت ریاست جمهوری ارمنستان را به عهده داشت و از سال گذشته پس از یک دوره طولانی سکوت و با وعده مبارزه با فساد به سیاست بازگشت.
نخست وزیر و رئیس جمهوری کنونی ارمنستان با ایجاد ثبات نسبی و رشد اقتصادی بالا اعتبار کسب کرده‌اند. اما منتقدین، حکومت را به تسامح در قبال فساد گسترده و سرکوب مخالفان متهم می‌کنند.

تحلیلگران پیش بینی می‌کنند سرکیسیان سیاست‌های کوچاریان را مبنی بر روابط نزدیک با روسیه و موضع سختگیرانه در قبال کشورهای همسایه، جمهوری آذربایجان و ترکیه، دنبال کند.

این در حالی است که ترپتروسیان خواستار برداشتن گام‌های آشتی‌جویانه در روابط با آذربایجان و ترکیه شده است.

کد خبر 45043

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز