شیما صادقی - سنندج- خبرنگار: لباس‌های محلی در هر منطقه جغرافیایی، بخشی از هویت مردم و بیانگر سیر تاریخی و تحولات اجتماعی آن منطقه است.

نمایشگاه مد و لباس کُردی

لباس محلی همچنین یکی از نمادها و اِلمان‌های فرهنگی به حساب می‌آید که هر عنصرش یک معنا و مفهومی دارد. لباس کُردی در رنگ و طرح متنوع است، درنتیجه هر آیین و مراسم خاصی چه سور و سوگ و چه کار و مسافرت، لباس جداگانه‌ای دارد. نخستین نمایشگاه مد و لباس کُردی با تلاش بخش خصوصی و سمن‌ها و حمایت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. با توجه به اینکه نخستین دوره جشنواره بود آسیب ها و مشکلاتی در برگزاری آن مشاهده شد. مشکلاتی که قرار است در دوره های بعدی برطرف شود چرا که مدیرکل فرهنگ و  ارشاد اسلامی کردستان از تلاش و برنامه ریزی برای برگزاری سالانه این جشنواره در آینده خبر می دهد.

  • فضای محدود نمایشگاه

یکی از بازدیدکنندگان غرفه‌های جشنواره می‌گوید: برگزاری چنین نمایشگاهی می‌تواند فرهنگ غنی و تاحدودی فراموش شده مردم کُرد را برای جوانان و نسل امروزی بازسازی کند. «مونا امیری» ادامه می‌دهد: به‌راستی لباس‌های کُردی، امروزه با تغییرات ناخوشایندی در طراحی روبه‌رو شده و مدل‌های مختلف ماهیت آن را تضعیف کرده است. بنابراین این نوع جشنواره‌ها می‌توانند تاثیر بسزایی در بازگشت به حفظ و اصالت لباس کُردی داشته باشند.

این بازدیدکننده می‌افزاید: مدت برگزاری نمایشگاه کوتاه و علاوه بر آن تعداد غرفه‌ها بسیار محدود بود. وی تصریح می‌کند: با وجود این‌که در بنرهای جشنواره عنوان مناطق کردنشین درج شده بود، این تعداد غرفه برای استان‌های کردستان، کرمانشاه، ایلام و آذربایجان غربی بسیار کم و فضای داخلی نمایشگاه محدود بود. من انتظار نمایشگاه بزرگ‌تری را داشتم و امیدوارم این ضعف‌ها در دوره‌های بعدی حل شود.

  • اطلاع‌رسانی نامناسب

یکی از غرفه‌داران حاضر در نمایشگاه می‌گوید: در سال‌های اخیر و با ورود مدهای مختلف شکل ظاهری لباس کُردی تغییر کرده و نمی‌توان آن را لباس اصیل کُردی تلقی کرد، لذا این نمایشگاه می‌تواند اصالت لباس کُردی را برای بازدیدکنندگان نمایان سازد. «کژال باتمانی» اظهار می‌کند: با وجود این‌که چند استان‌ کردنشین مختلف داریم، اما هر یک فرهنگ خاص خود را دارند، بنابراین این نمایشگاه می‌تواند در آشنایی با فرهنگ‌های مختلف مناطق کردنشین با یکدیگر تاثیر داشته باشد. وی می‌افزاید: زمانی که از برگزاری چنین نمایشگاهی با خبر شدم، خیلی وقت نمانده بود. حتی چندین نفر از همکاران خیاط و طراح به دلیل اطلاع‌رسانی نامناسب از حضور در جشنواره بازماندند.

  • لباس هویت فرهنگی هر قوم و ملتی است

یک طراح و کارشناس لباس می‌گوید: لباس یکی از هویت‌های فرهنگی هر قوم و ملتی است و باید اصالت آن حفظ شود. «آرزو کریمی» می‌افزاید: لباس کُردی تحت تاثیر مدها و طرح‌های جدید قرار گرفته و جوانان امروزی اصالت آن را فراموش کرده‌اند، بنابراین وجود چنین نمایشگاهی علاوه بر آشنایی و ایجاد همدلی بین فرهنگ‌های مختلف مناطق کردنشین به آشنایی جوانان امروزی با فرهنگ کُرد کمک کرده و علاوه بر آن راهی برای بازگشت اصالت فراموش شده است.

وی بیان می‌کند: کشف استعدادها و خلاقیت نو در طراحی لباس، زمینه‌سازی برای کارآفرینی و هدایت طراحان برای احداث کارگاه‌های تولید پوشاک و ایجاد بستر مناسب به منظور به نمایش گذاشتن الگوها و طرح‌ها در مکان‌های عمومی از دیگر مزیت‌های برگزاری این نمایشگاه است. این کارشناس تصریح می‌کند: این نمایشگاه با وجود غرفه لباس و زیورآلات مناطق کردستان، غرفه صنایع دستی، غرفه دستگاه‌های بافت پارچه‌های مخصوص تهیه لباس کُردی و غرفه کارگاه کلاش‌بافی، تنها دربرگیرنده لباس نبود و تنوع و زیبایی فرهنگ کُردی را به نمایش گذاشت.

  • نمایشگاهی به همت بانوان 

دبیر اجرایی این جشنواره می‌گوید: این نمایشگاه برای اولین بار با همت اداره ارشاد اسلامی استان کردستان و فرمانداری سنندج برگزار شد. «شیدا مردوخی» می‌افزاید: این نمایشگاه متشکل از ۲۸ غرفه از استان‌های مناطق کُردنشین و در یک مکان میراثی و کهن با تاریخ و پیشینه چند صد ساله برگزار شده بود. دبیر اجرایی این جشنواره با اشاره به غرفه‌های متشکل در نمایشگاه می‌گوید: غرفه‌های طراحی لباس، دوخت و تزیینات لباس سنتی با همت ۲۵ بانو تشکیل شد و علاوه بر آن بخش‌های مرتبط با لباس کُردی مانند کلاش‌بافی به‌صورت کارگاه‌های عملی و آموزشی در ۳ روز برگزار و در پایان به شرکت‌کنندگان گواهی شرکت در کارگاه اهدا شد. مردوخی درباره نمایشگاه عکس برپا شده در این جشنواره می‌افزاید: علاوه بر غرفه‌های عنوان شده نمایشگاه عکس متشکل از آثار ۲۲ عکاس نیز برگزار شد.

  • برگزاری سالانه نمایشگاه 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با اشاره به اهداف نخستین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی اظهار می‌کند: این جشنواره حامل چند پیام بوده که مهم‌ترین آن آشنایی مردم مناطق مختلف کردنشین با فرهنگ یکدیگر است. «جلال قلعه‌شاخانی» می‌افزاید: یکی از اهداف نمایشگاه ارتباط مستقیم و بدون واسطه طراحان و تولیدکنندگان با مصرف‌کنندگان است. این نمایشگاه مانند حلقه‌های یک زنجیر طراح و مردم را به هم متصل می‌کند و این در نوع خود بسیار ارزشمند است.

وی با اشاره به دیگر اهداف این جشنواره تصریح می‌کند: در کنار این جشنواره پژوهش‌های کامل و جامع مرتبط با تاریخچه پوشش کُردی انجام شده است. قلعه‌شاخانی در خصوص نحوه انتخاب خیاطان و طراحان حاضر در نمایشگاه اذعان می‌کند: به دلیل محدودیت فضا تنها افرادی که طرح‌های ابتکاری را با حفظ اصالت لباس کُردی که دارای جذابیت و زیبایی عامه‌پسند را ارائه دادند در نمایشگاه حضور داشتند، ضمن این‌که از طریق فراخوان‌های عمومی اطلاعات این جشنواره در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت. وی بیان می‌کند: این اولین جشنواره و نمایشگاه مد و لباس کُردی بود و برای رسیدن به یک اتفاق فرهنگی باید تداوم و استمرار داشته باشد.

قلعه‌شاخانی اظهار می‌کند: به دلیل این‌که جشنواره اولین دوره‌اش برگزار شد، فعلا بانک اطلاعات کاملی از طراحان لباس در دسترس نیست و امیدواریم در دوره‌های بعد و با تکمیل آن شاهد برگزاری بهتر و جامع‌تری باشیم. وی می‌گوید: قصد داریم این جشنواره را به صورت سالانه برگزار کنیم و البته خارج از جشنواره از طریق یکی از واحدهای خود که زیر نظر بنیاد بین‌المللی مد و لباس فعالیت دارد، برنامه‌های مستمری برگزار شود و در این باره نیز از طریق دبیرخانه جشنواره پذیرای پیشنهادات طراحان و علاقه‌مندان هستیم. به قول معروف به پایان آمد دفتر اولین دوره جشنواره مد و لباس کُردی، اما حکایت طراحان، دوزندگان و خالقان لباس کُردی همچنان برای دوره‌های بعدی باقی‌ است.

کد خبر 450429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha