مجموع نظرات: ۰
شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه اجتماعی: یک سال پیش بود که انوشه انصاری به عنوان اولین فضانورد ایرانی و اولین فضاگرد زن جهان به ایستگاه فضایی بین‌المللی و پیاده‌روی فضایی او، یک ایرانی دیگر هم می خواهد به فضا برود، آن هم مریخ. البته از نوع مجازی‌اش.

نسیم کاوه مقدم، دانشجوی جوان ایرانی دانشگاه مک گیل کانادا خود را برای سفری شبیه‌سازی شده به مریخ آماده میکند.

این سفر مجازی البته هیجان و ماجراجوییهای یک سفر واقعی را ندارد، اما پوشیدن لباسهای فضایی، خوردن برنج آبزدایی شده و تظاهر به بودن در سیاره مریخ، بخشی از یک تجربه استثنایی هستند که کاوه مقدم و میشل فاراگالی، همکلاسی او در دانشگاه مکگیل برای رسیدن زمان آن دقیقهشماری میکنند.

نسیم کاوه مقدم دانشجوی 24 ساله ایرانی در دانشگاه مکگیل که ریاست بخش ارتباطات دانشجویی در مرکز اکتشاف و پیشرفت فضا در کانادا را برعهده دارد، قرار است برای شرکت در این سفر فضایی شبیه‌سازی شده به مریخ به سالت لیک سیتی آمریکا سفر کند تا در آنجا به شش کانادایی دیگر ملحق شود که آنها هم برای ماموریت دلتا اکسپدیشن در ایستگاه تحقیقاتی صحرای مریخ در جنوب اوتا حضور خواهند یافت.

این تیم از محققان و مهندسان جوان به مدت دو هفته در یک کپسول فضایی که تلاش شده تا شرایط زندگی بر روی سیاره سرخ در آن شبیهسازی شود، مستقر خواهند شد.

آنها در این ماموریت همچنین به انجام آزمایش‌ها و مطالعاتی روی نمونه‌های آب و تجزیه و تحلیل گازهای موجود در خاک که شبیه به نمونههای مریخی هستند، خواهند پرداخت. این مأموریت در واقع چهارمین مأموریت زمینی سازمان‌دهی شده از سوی انجمن مریخی کانادا در منطقه اوتا است.

آنطور که دختر ایرانی می گوید، برای او مقدم و فاراگالی این ماموریت فرصتی مناسب برای هماهنگ کردن و ارتقای مهارت‌هایشان در کنار سایر فضانوردان است. آنها در این برنامه برای زندگیای آماده می شوند که ممکن است هرگز وارد آن نشوند.

نسیم کاوه مقدم که در رشت متولد شده میگوید از همان کودکی ستارهها و صورتهای فلکی را دوست داشته و از 13 سالگی آرزو دارد که روزی فضانورد شود: «سفر به فضای خارج از زمین آرزویی است که از سالها پیش، روزگاری که از پشت لنزهای تلسکوپ پدرم در سواحل دریای خزر در ایران به آسمان خیره می شدم.»

کاوه مقدم در کانادا مکانیک می خواند و از سال گذشته در آژانس فضایی کانادا کارورزی می کند. او در آنجا روی پروژه خود درباره آب و هوای مریخ متمرکز شده است.

کاوه مقدم از 12 سال قبل به همراه والدینش به کانادا مهاجرت کرده است. او همان زمان با آژانس فضایی کانادا آشنا شد: «از همان موقع روزی را تصور می کردم که با یک راکت به فضا می روم.»

همشهری امارات

کد خبر 45034

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز