یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۷
۰ نفر

فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: بیش از ۱۰ درصد جمعیت استان را - حدود ۱۷۰ هزار نفر - جانبازان، معلولان، سالمندان و افراد ناتوان تشکیل می‌دهند و همین موضوع مناسب‌سازی معابر را به عنوان یکی از ضرورت‌ها مطرح می‌کند.

مناسب‌سازی فضاهای شهری برای معلولان

به این موضوع نیز باید اشاره کرد که در بیش از ۹۰ هزار متر مربع از فضاهای شهری لرستان مناسب‌سازی انجام شده و این استان در این زمینه جزو استان‌های برتر در کشور است.

  • ضرورت اصلاح هندسی معابر 

یکی از معلولان حرکتی به همشهری می‌گوید: معلولان به عنوان شهروندان یک جامعه نیازمند توجه هستند. باید در فضاهای شهری برای آنان امکاناتی در نظر گرفته شود تا بتوانند امور روزانه خود را انجام دهند. یکی از ابتدایی‌ترین خدمات، مناسب‌سازی معابر است. «حمید سپهوند» اظهار می‌کند: متاسفانه ساده‌ترین خدماتی که می‌توان به معلولان ارائه داد، در حال حاضر به یکی از دغدغه‌های اصلی ما معلولان تبدیل شده است. ما برای ابتدایی‌ترین نیازهای خود مانند تبادلات مالی، خدمات پزشکی، استفاده از مراکز تفریحی یا رستوران‌ها و حتی حضور در ادارات با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم.

وی می‌افزاید: در ساخت ساختمان‌ها عبور و مرور معلولان در نظر گرفته نمی‌شود. نبود رمپ و آسانسورهای مناسب یا وجود رمپ‌های غیرفنی در بیشتر ساختمان‌ها و... بخشی از مشکلاتی است که معلولان با آنها مواجه هستند. سپهوند تاکید می‌کند: مشکلاتی که در حال حاضر برای معلولان در زمینه مناسب‌سازی وجود دارد جزو ساده‌ترین موارد شهری است که باید در نظر گرفته شود.

  • افزایش کیفیت زندگی معلولان

کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری در این زمینه بیان می‌کند: مناسب‌سازی تسهیل دسترسی با ساخت فضاهایی بدون مانع برای همه اقشار جامعه است. این موضوع یکی از استراتژی‌های مهم به منظور افزایش کیفیت زندگی برای همه افراد جامعه به‌ویژه معلولان و جانبازان است. «محمد قلاوندی» ادامه می‌دهد: همه افراد جامعه حق دارند آزادانه و بدون خطر در اماکن عمومی و معابر شهری تردد کنند. وی می‌گوید: براساس تعاریف سازمان بهداشت جهانی، اگرچه فعالیت معلول به دلیل نقص و ناتوانی در زندگی کاهش می‌یابد، ولی با مناسب‌سازی محیط زندگی می‌توان به او کمک کرد.

قلاوندی اظهار می‌کند: مناسب‌سازی به ۲ دسته کلی تقسیم می‌شود: مناسب‌سازی در داخل ساختمان‌ها و مکان‌های عمومی و خصوصی و مناسب‌سازی معابر شهری. این کارشناس می‌گوید: در مناسب‌سازی داخل ساختمان‌ و مکان‌های عمومی و خصوصی باید تمام موارد مربوط به آسانسور، بالابر، سطح شیبدار، سرویس بهداشتی، بازشوها، ورودی‌ها، مسیر نابینایان، تلفن عمومی، خودپردازها و... به نحوی جانمایی شوند که دسترسی به آنها آسان باشد.

وی می‌افزاید: در مناسب‌سازی معابر شهری باید معابر سواره‌رو و پیاده‌رو، تقاطع‌ها و پل‌های ارتباطی برای کم‌توانان جسمی - حرکتی قابل استفاده باشند و عوامل محدودکننده و موانع مثل تیر چراغ برق، کنتور گاز، دکل مخابرات و... برداشته‌ شوند. همچنین، همسطح‌سازی سواره و پیاده، استانداردسازی مسیر نابینایان در مسیرها و تقاطع‌ها و کارهای دیگری از این دست صورت بگیرد.

  • بهبود فضاسازی شهری

قلاوندی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به هدف کلی مناسب‌سازی محیط شهری اشاره می‌کند و می‌گوید: دست‌یابی معلولان به استقلال نسبی و تساوی فرصت‌ها در واقع رسیدن به عدالت اجتماعی است. این کارشناس ارشد برنامه‌ریزی شهری بیان می‌کند: مناسب‌سازی بیشتر خیابان‌های اصلی و فرعی برای معلولان در شهر خرم‌آباد صورت گرفته یا در حال انجام است. قلاوندی می‌گوید: در پیاده‌رو خیابان انقلاب، چهارراه فرهنگ، شهدای شرقی، شمالی و جنوبی و برخی دیگر از معابر این شهر - علاوه بر پیاده‌روسازی - بازشوها، پله‌ها و... درحال بازسازی هستند. در سایر مناطق نیز اقداماتی در حال انجام است.

  • مناسب‌سازی فضاهای شهری

مدیرکل بهزیستی لرستان نیز در مورد مناسب‌سازی معابر برای رفاه حال معلولان می‌گوید: ۹۰ هزار متر مربع از پیاده‌روهای شهری این استان برای استفاده معلولان، جانبازان و... مناسب‌سازی شده است. سال گذشته نیز ساختمان ستادی ۶ دستگاه اجرایی استان بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد مناسب‌سازی شدند. «فاطمه‌زهرا ‌توکلی» می‌افزاید: در زمینه مناسب‌سازی، لرستان جزو استان‌های برتر کشور است.

این مسئول بیان می‌کند: در این زمینه اتفاقات خوبی رخ داده است، اما با نقطه ایده‌آل فاصله داریم. شهرداری‌ها همکاری خوبی در این زمینه داشته‌اند. این مسئول اظهار می‌کند: ساخت برخی از ساختمان‌ها مربوط به قبل از پیگیری‌های ما درباره مناسب‌سازی است و عملا امکان بازسازی آنها وجود ندارد. اما در ساخت‌های جدید باید ضوابط مناسب‌سازی رعایت شود. وی می‌افزاید: براساس موافقت سازمان برنامه و بودجه، بخشی از اعتبارات دستگاه‌ها به موضوع مناسب‌سازی اختصاص خواهد یافت.

  • معلولیت؛ تهدیدی بالقوه

توکلی در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: موضوع مهم و قابل تاکید این است که معلولیت یک تهدید بالقوه است. تصادف، سقوط از ارتفاع و حوادث کار همیشه وجود دارند و سالمندان، کودکان و بانوان نیز در مقاطعی کم‌توان می‌شوند. وی ادامه می‌دهد: بنابراین مناسب‌سازی باید به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود و نظارت مستقیم مهندسان ناظر این حساسیت را ایجاد می‌کند که ضوابط مناسب‌سازی رعایت شود.

توکلی اظهار می‌کند: موضوع برخورد جدی و قانونی با متخلفان ساخت و سازهایی که مقررات مناسب‌سازی را رعایت نمی‌کنند، مورد بحث و بررسی کارشناسی قرار خواهد گرفت و تصمیمات لازم برای برخورد با متخلفان گرفته می‌شود. مدیرکل بهزیستی لرستان می‌گوید: سال قبل. به کمک دادستان، حکم، تخریب برای برخی از اماکن عمومی که به حریم معابر عمومی تعرض کرده بودند، صادر شد.

کد خبر 450270

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha