همشهری آنلاین: موج گرمای بی‌سابقه که هفته پیش پنج کشور اروپایی را فرا گرفت، اکنون به گرینلند در قطب شمال رسیده و باعث ذوب گسترده یخ‌ها شده است.

Greenland

گرینلند که بزرگترین جزیره جهان است، یک قلمرو نیمه‌خودمختار کشور دانمارک است و در میان اقبانوس‌های قطب شمال و  اطلس قرار دارد و ۸۲ درصد سطح آن با یخ پوشیده شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، شواهد بر مبنای مساحت پوشش سخی گرینلند نشان می‌دهد که میزان ذوب شدن یخ‌ها هر روز در حال افزایش است و در چهارشنبه هفته پیش به میزان بی‌سابقه ۵۶.۶ درصد رسیده است.

فقط در روز چهارشنبه بیش از ۱۰ میلیارد تن یخ سطحی گرینلند ذوب شدند و آبشان وارد اقیانوس شد و به این ترتیب توده یخ از دست رفته در ماه ژوئیه در گرینلند به ۱۹۷ میلیارد تن می‌رسد.

هواشناسان دانمارکی می‌گویند گرچه میزان ذوب یخ در چهارشنبه اوج خود رسید و در روز پنجشنبه کاهش یافت، اما با توجه به پیش‌بینی هوای آفتابی و گرم برای روزهای بعدی ذوب یخ‌ها ادامه خواهد یافت.

برای اینکه درکی از میزان یخ ذوب شده به دست آورید، در نظر بگیرید که فقط یک میلیارد تن یا یک گیگاتن یخ  معادل ۴۰۰ هزار استخر به ابعاد یک استادیوم المپیک  و ۱۰۰ میلیارد تن یخ معادل افزایش میزان سطح آب دریاها در کره زمین در حد ۲۸ صدم میلی‌متر است.

یک برسی که در ژوئن ۲۰۱۹ بوسیله دانشمندان آمریکایی و دانمارکی منتشر شد، پیش‌بینی می‌کند فقط ذوب شدن یخ‌های گرینلند تا سال ۲۱۰۰ با بالا آمدن سطح دریاها در کره زمین در حد ۵ تا ۳۳ سانتی‌متر می‌شود. بر اساس این بررسی اگر همه یخ‌های گرینلند ذوب شود- که قرن‌ها به طول می‌انجامد- سطح دریاها در حد ۷.۲ متر بالا خواهد آمد.

کد خبر 450269

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha