شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۵
۰ نفر

محمد توفیق مشیرپناهی - سنندج- خبرنگار: تابستان فصل داغ کنکور است. هر سال در این ایام موضوع کنکور و انتخاب رشته برای خانواده‌هایی که دانش‌آموزان کنکوری دارند، دغدغه می‌شود و مسائل و موضوعات مختلفی ذهن دانش‌آموزان را به خود مشغول می‌کند.

کنکور

داوطلبان پیش از شروع مطالعه برای کنکور سراسری برای خود اهدافی در نظر می‌گیرند که در کدام رشته تحصیلی یا کدام دانشگاه قبول شوند، لذا در ابتدای امر با توجه به انگیزه‌های شخصی با روحیه فوق‌العاده و انرژی وصف‌ناپذیری شروع به حرکت می‌کنند. اما آیا این افراد با توجه به نیاز جامعه و استان و بر اساس علاقه و استعداد خود رشته‌های مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند؟

این در حالی است که پذیرفته‌شدگان رتبه‌های خوب کنکور در یک تعداد رشته خاص حضور می‌یابند و دیگر رشته‌ها سهم افراد با رتبه پایین می‌شود و این موضوع می‌تواند مشکلات متعددی را برای جامعه و استان به وجود بیاورد. یک مشاور و برنامه‌ریز به انتخاب‌های اول کنکور در برخی از گروه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۸ در استان کردستان تا چند روز دیگر شروع می‌شود و بعد از اعلام نتایج کنکور امسال و مشخص شدن پذیرفته‌شدگان، مرحله‌ جدیدی در زندگی این افراد شروع می‌شود.

«زبیر شیخ احمدی» عنوان می‌کند: در واقع این روند می‌تواند با یأس و ناامیدی نیز همراه باشد، چراکه انتخاب رشته‌های اجباری در سال‌های اخیر در میان داوطلبان و صد البته خانواده‌ها نمایان بوده است و افراد به رشته‌های با سقف آرزوهای کوتاه و کم‌درآمد، اما با تضمین اشتغال بالا، تمایل بیشتری داشته‌اند. این واقعیت که آیا شغل کم‌درآمد بهتر است یا بدون شغل ماندن موضوع بسیار مهمی است؛ اکثر افراد ترجیح می‌دهند فقط شاغل داشته باشند.

  • افزایش حضور دانش‌آموزان در رشته علوم تجربی

این مشاور در ادامه بیان می‌کند: در کنکور امسال بیش از ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان استان کردستان علوم تجربی بودند که بسی جای تفکر و تامل دارد. این موضوع به دغدغه بزرگی برای آموزش و پرورش استان تبدیل شده است. البته انتخاب‌های قابل تامل دیگری هم در گروه‌های علوم ریاضی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجه وجود دارد و آن هم این‌که انتخاب‌های اول اکثر داوطلبان رتبه‌های خوب، دانشگاه فرهنگیان است؛ بنابراین باید بررسی کرد که این اتفاق در آینده کشور چه تاثیری می‌تواند داشته باشد.

مشاور و برنامه‌ریز رتبه‌های برتر کنکور استان کردستان در ادامه می‌گوید: جای سوال است که آیا ورود نخبه‌ها به دانشگاه فرهنگیان می‌تواند یک فرصت یا تهدید برای استان و حتی کشور باشد؟ چراکه صندلی‌های رشته‌های فنی و مهندسی و علوم انسانی از نخبه‌ها خالی خواهد ماند و این مهم بر مدیریت دهه‌های آتی در حوزه عمران و آبادانی استان و کشور تاثیر منفی بسزایی خواهد داشت. شیخ احمدی عنوان می‌کند: می‌توان در این زمینه با تحلیل‌های مناسب مسائلی را حدس زد؛ ورود نخبه‌ها به آموزش و پرورش استان هم فرصت خواهد بود و هم تهدید. فرصت از این لحاظ که نخبه‌های فعال و سختکوشی وارد آموزش و پرورش خواهند شد و به رشد و شکوفایی علمی و تربیتی آن خواهد افزود و آموزش و پرورش غنی‌تر از حداقل چند دهه اخیر می‌شود.

وی بیان می‌کند: در گذشته افرادی که نمی‌توانستند رشته‌های بهتری را انتخاب کنند، وارد تربیت معلم می‌شدند و به‌اجبار این رشته را ادامه می‌دادند، به‌ویژه در مقطع ابتدایی این موضوع به‌وضوح مشاهده می‌شد، اما امروزه آموزش و پرورش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان آرزویی دست‌نیافتنی برای جوانان پشت کنکوری شده است. مشاور و برنامه‌ریز رتبه‌های برتر کنکور در استان کردستان می‌گوید: وضعیت موجود می‌تواند به نفع آموزش و پرورش باشد، به شرطی که سقف را برای رشد علمی این نخبه‌ها کوتاه نکند.

  • تضمین شغل آینده

شیخ احمدی در ادامه به تهدیدهای ورود رتبه‌ها و نخبه‌های برتر به آموزش و پرورش اشاره و عنوان می‌کند: نخبه‌ها با نبود انگیزه و صرفا به دلیل تضمین شغل آینده به دانشگاه فرهنگیان وارد می‌شوند و این می‌تواند روند تعلیم و تربیت استان را دچار بحران و حتی مشکلات عدیده‌ دیگری کند. این بی‌انگیزگی به نوجوانان و حتی کودکان نیز منتقل می‌شود. همچنین در کنار این ناامیدی، نحوه برخورد با نخبه‌ها در ادارات کامل آموزش داده نشده و کسانی که امروز نیروهای ستاد استانی و شهرستانی هستند، باید با برنامه‌ریزی درست و انتصاب‌های خوب و دقیق با به‌کارگیری‌های هوشمندانه در مدارس و حتی برخوردهای کلامی باعث دلگرمی این افراد شوند و از نبوغ و توان آنها به پیشرفت تعلیم و تربیت کشور کمک کنند.

کد خبر 450258

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کردستان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha