همشهری آنلاین: محققان آمریکایی آزمایش خونی توسعه داده‌اند که با بررسی یک نوع پروتئین خاص می‌تواند ۲ دهه قبل از بروز آلزایمر آن راپیش‌بینی کند.

آلزايمر

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، محققان آمریکایی  آزمایش خونی توسعه داده‌اند که به کمک آن  می‌توان نشانه‌های آلزایمر را ۲۰ سال زودتر از آغاز بیماری تشخیص داد.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس در میسوری معتقدند که این آزمایش می‌تواند با دقت ۹۴ درصد تغییراتی در مغز را شناسایی کند که نشان دهنده آلزایمر هستند. همچنین این آزمایش بسیار ارزان تر و ساده تر از اسکن مغزی PET است.

نتایج این تحقیق که روز پنجشنبه در ژورنال Neurology منتشر شده، نشان دهنده پیشرفتی قابل توجه در مبارزه با این بیماری است. راندال باتمن یکی از  استادان برجسته علوم عصب شناسی در این باره می گوید: در حال حاضر ما افراد را برای آزمایش‌های بالینی با اسکن مغزی معاینه می‌کنیم که بسیار وقت گیر و گران است و ثبت نام  شرکت‌کنندگان نیز سال‌ها طول می‌کشد.

 اما با این آزمایش خون می‌توان هزاران بیمار را طی یک ماه بررسی کرد. این بدان معنا است که می‌توان به طور کارآمد بیماران را در آزمایش‌های کلینیکی ثبت نام کرد. چنین روندی به دانشمندان کمک می‌کند سریع تر درمان‌ها را بیابند. همچنین این روند مقدار زیادی از هزینه‌های درمانی را می‌کاهد.

به گفته محققان آنها  راهی برای اندازه گیری سطح پروتئین «آمیلوئید بتا» (amyloid beta ) پیدا کرده‌اند. این پروتئین یک شاخص کلیدی آلزایمر در خون است. آنها با توجه به سطح این پروتئین در خون پیش بینی می‌کنند  آیا پروتئین در مغز انباشته شده است یا خیر. سپس این تحلیل  با توجه به دو عامل ریسک مهم دیگر آلزایمر یعنی سن و وجود واریته ژنتیکی APOE۴، به طور دقیق تغییرات مرتبط در مغز را شناسایی می‌کند.

به گفته محققان توده‌های پروتئین  حدود دو دهه قبل از شروع آلزایمر در مغز شکل می‌گیرند. این امر نشان می‌دهد با استفاده از این آزمایش خون می‌توان سال‌ها قبل از ظهور آلزایمر را پیش‌بینی کرد.

کد خبر 450239

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha