شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: وقتی صحبت از بیماری قلبی می‌شود، معمولا به فشار و درد در قفسه سینه فکر می‌کنیم؛ اما مشکلات قلبی ممکن است با نشانه‌های دیگری هم بروز کنند.

قلب

اول از همه به یاد داشته باشید که هر علامتی که با فعالیت جسمی تشدید می‌شود و با استراحت بهبود می‌یابد، ممکن است به قلب مربوط باشد.

دوم اینکه در افرادی که دارای عوامل زمینه‌ساز بیماری قلبی هستند، از جمله کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت، مصرف دخانیات، سبک زندگی بی‌حرکت، چاقی و داشتن سابقه قوی خانوادگی بیماری قلبی علائم دیگری به جزدرد قفسه سینه ممکن است نشانه بروز مشکل قلبی باشند.

هر گاه بدون دلیل واضحی هریک از علائم زیر را داشتید، مراقب باشید و موضوع را به دکترتان اطلاع دهید:

۱-خستگی: خستگی ممکن است ناشی از بسیاری از بیماری‌ها و نیز ناشی از برخی داروها باشد. اما خستگی مداومی که تازه شروع شده است ممکن است نشانه نارسایی قلبی (کاهش توانایی قلب در پمپ کردن خون) یا بیماری شریان‌های تغذیه‌کننده عضله قلب (شریان‌های کورونری) باشد.

۲.دردهای مبهم یا حاد بدون دلیل: تنگ شدن شریان‌های خون‌رسان به عضله قلب به علت ایجاد پلاک‌های چربی روی دیواره درونی آنها (بیماری کورونری قلب) باعث می‌شود هنگامی کع قلب در هنگام فعالیت جسمی مجبور می‌شود، شدیدتر کار کند، خون کافی به عضله آن نرسد و در این هنگام است که درد بروز می‌کند.

 اما این درد همیشه در قفسه سینه احساس نمی‌شود. درد گاهی در شانه‌ها، بازوها، پشت، فک یا شکم احساس می‌شود. به خصوص اگر درد در هنگام ورزش در این نقاط بدن ایجاد شود و با استراحت برطرف شود، ممکن است این درد نشانهای از بیماری قلبی باشد.

۳. تنگ نفس: کم‌آوردن نفس را نباید صرفا به نداشتن آمادگی بدنی نسبت دهید. تنگ نفسی که با مقدار اندکی فعالیت بروز می‌کند، ممکن است بیانگر مشکل قلبی باشد. اگر به سرعت پنج طبقه را از پله‌ها بالا بروید، قابل‌انتظار است که نفس‌تان به شماره بیفتد، اما کم‌آوردن نفس با بالا رفتن از ۱۰ پله ممکن است نشانه مشکل قلبی باشد.

۴.ورم کردن پا: ورم کردن ساق پا، قوزک پا یا پا- به این معنا که هنگامی با انگشت روی پوست فشار می‌آورید، جای آن باقی می‌ماند- ممکن است نشانه‌ای از نارسایی قلبی باشد.

البته ورم پا ممکن است علل دیگری هم داشته باشد، از جمله بیماری کلیوی، نارسایی کبدی، خوردن بیش از حد غذاهای شور، اشکال جریان خون در پاها (نارسایی وریدی) یا عارضه جانبی برخی از داروها (به خصوص داروهای گروه مسدودکننده کانال کلسیم مانند نایفیدپین).

۵.تپش قلب: تپش قلب به معنای ضربان سریع یا نامنظم قلب است. اغلب موارد تپش قلب بی‌زیان هستند. این موارد ممکن ناشی از اضطراب، مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌ دار یا کم‌آبی بدن باشند. اما گاهی تپش قلب نشانه مشکلی قلبی است.

باید به این که تپش قلب‌تان را چگونه احساس می‌کنید، هر چند وقت یک بار دچار تپش قلب می‌شوید و در هنگام بروز تپش قلب دارید چه کار می‌کنید، توجه داشته باشید. اگر در حال استراحت هستید،  مثلا تلویزیون تماشا می‌کنید و قلبتان به ناگهان شروع به تپیدن نامنظم یا سریع می‌کند، باید موضوع را با دکترتان در میان بگذارید.

کد خبر 450124

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha