همشهری آنلاین: یک مسؤول نزدیک به نخست وزیر رژیم صهیونیستی تاکید کرد، عربستان در حال بررسی خرید گاز طبیعی از این رژیم است.

بلومبرگ: عربستان خرید گاز طبیعی از اسرائیل را بررسی می‌کند

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری بلومبرگ آمریکا، ایوب کارا، عضو سابق کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) تاکید کرد، اسرائیل و عربستان درباره احداث خط لوله از شهر ایلات "اسرائیل" به عربستان گفت‌وگو کردند و عربستان در حال بررسی خرید گاز طبیعی از اسرائیل است.

خبرگزاری بلومبرگ تاکید کرد، چنین پروژه انرژی کلانی نیازمند روابط دیپلماتیک رسمی میان عربستان و اسرائیل خواهد بود و احتمالا این مساله واکنش‌های سیاسی در منطقه خواهد داشت به ویژه که اسرائیل تا حد زیادی در جهان عرب به دلیل نحوه عملکردش با فلسطینی‌های تحت اشغال در کرانه باختری و آنهایی که در غزه در محاصره به سر می‌برند، مورد نفرت است.

این خبرگزاری آمریکایی به وجود ائتلافی محرمانه میان اسرائیل و عربستان در تعامل با ایران اشاره و اعلام کرد: رسمیت بخشیدن به این ائتلاف احتمالا دشوار خواهد بود.

بلومبرگ افزود، کارا یکی از نزدیک‌ترین مشاوران نتانیاهو در زمینه روابط با کشورهای عربی بوده و از جمله وزرای اسرائیلی است که سال گذشته علنا در یک کشور عرب حوزه خلیج فارس دیده شد و در توجیه این اقدام خود اعلام کرد: این امر در راستای منافع مشترک دو طرف است.

این خبرگزاری آمریکایی افزود، اسرائیل، عربستان را شریک مشتاق به صنعت جدید گاز طبیعی خواهد یافت و ریاض برای سرمایه‌گذاری در زمینه گاز با بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار در سال آتی میلادی برنامه‌ریزی می‌کند تا به این ترتیب درخواست‌های روبه فزونی برای برق ارزان برآورده شوند.

در حالی که برخی عربستانی‌ها بر این باورند که عادی‌سازی روابط با اسرائیل مساله‌ای عادی در راسای تحقق منافع است، بسیاری دیگر از آنها به شدت با این مساله مخلاف هستند، حتی گروهی بالغ بر ۲۰۰۰ تن از شهروندان کشورهای عرب حوزه خلیج فارس در سال گذشته با انتشار یادداشتی در اینترنت خواستار توقف تمامی اشکال عادی‌سازی روابط با اسرائیل شده و آن را امضا کردند.

بلومبرگ این یادداشت را اقدامی کم‌نظیر در منطقه‌ای دانست که آزادی بیان در آن محدود است.

کد خبر 450052

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha