همشهری آنلاین: واردات ماشین‌آلات و دستگاه‌های نو و دست دوم صنعت چاپ به دلیل حذف ارز دولتی رکود چاپخانه‌ها در مقایسه با سال گذشته ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته است

چاپخانه

 سیدحسین صالحی، دبیر انجمن واردکنندگان ماشین‌آلات نو و دست دوم ، گفت: این روزها با توجه به رکود بازار در حوزه چاپ و نشر و بیکاری بسیاری از واحدهای صنفی بسیاری از واردکنندگان ماشین‌آلات چاپ نو و دست دوم طی ماه‌های اخیر دستگاهی به کشور وارد نمی‌کنند.
 
به گزارش خبرگزاری ایبنا وی ادامه داد: به‌دنبال نوسانات نرخ ارز در ماه‌های اخیر و کاهش سفارش‌های چاپی، اکنون در میان چاپخانه‌داران تقاضایی برای تهیه و خریداری دستگاه‌های جدید وجود ندارد و بسیاری از فعالان این حوزه ترجیح می‌دهند که با دستگاه‌های قدیمی خود کار کنند.
 
صالحی با اشاره به حذف ارز نیمایی برای واردات ماشین‌آلات صنعت چاپ، گفت: در ماه‌های گذشته که ارز نیمایی برای ورود دستگاه‌های چاپ حذف شد، بسیاری از واردکنندگان با ارز اشخاص یا همان ارز آزاد اقدام به ورود ماشین کردند اما ازآنجاکه قیمت تمام شده بسیار بالا تمام می‌شد، این واردات کاهش زیادی داشته است.
 
وی تاکید کرد: می‌توانم به جرات بگویم که امسال در زمینه واردات ماشین‌آلات صنعت چاپ نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد کاهش داشته‌ایم که رقم بسیار بالایی است.
 
صالحی به نبود تقاضای دستگاه‌های جدید برای چاپخانه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: زمانی که تقاضایی برای ماشین‌آلات وجود ندارد، واردات نیز به صرفه نیست زیرا دستگاه‌ها مدت‌ها در گمرک و بعد در انبار فروشنده باقی می‌ماند؛ بدون اینکه فروخته شود.
 
وی با بیان اینکه بخش زیادی از چاپخانه‌ها اکنون با ۲۰ یا ۳۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند، گفت: این رکود اقتصادی بخش‌های مختلف کشور را درگیر خود کرده و صنایع تولیدی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و امیدواریم با تدبیر دولتمردان به‌زودی شاهد رونق و تغییر وضعیت دست‌اندرکاران و تولیدی‌ها باشیم.

کد خبر 449929

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha