شبنم سیدمجیدی: کلمات زیادی برای توصیف تهران به‌کار می‌رود؛ شهر پرتکاپو و شلوغ، مملو از دود و آلودگی، پرترافیک، خاکستری، قدیمی و تاریخی، مدرن و جهانی... اما تهران را برای یک چیز دیگر هم می‌شناسند: رستوران‌ها، چایخانه‌ها و البته کافه‌هایش.

كافه

کافه‌ها در تهران زیادند، اما شاید خیلی از آنها را بدون آدرس و به سادگی نتوان پیدا کرد. بیشتر آنها در کوچه پسکوچه‌ها و خیابان‌های قدیمی واقع شده‌اند. خیلی از آنها در زیرزمین‌ها هستند و بعضی‌هایشان حتی پنجره هم ندارند و فضای کم نوری دارند. در ایران برخلاف سایر نقاط دنیا کافه‌گردی‌های تک‌نفره هرگز مرسوم نبوده است و مردم بیشتر برای مراودات اجتماعی، گپ و گفت‌های روشنفکرانه و قرارهای کاری و غیره به کافه‌ها می‌روند، اما در سال‌های اخیر به مدد تجهیز کافه‌ها به وای‌فای و اینترنت، تعداد کافه‌نشینی‌های تک‌نفره هم بالا رفته است.

  • کافه‌های قدیمی پابرجا

از قدیمی‌ترین کافه‌هایی که هنوز در تهران یافت می‌شود کافه نادری با قدمت ۹۲ سال است. کافه نادری که روزی پاتوق صادق هدایت، احمد شاملو و جلال آل‌احمد بوده، هنوز هم پاتوق خیلی از کافه‌بازهای تهران است. وقتی این کافه در سال۱۳۰۶ دایر شد، یک مکان مدرن به‌شمار می‌آمد که برای نخستین بار غذاهایی مثل بیف استروگانف، بیفتک و کافه گلاسه عرضه می‌کرد.

کافه نادری در خیابان جمهوری در شرق پل حافظ واقع است. کافه قنادی اوریانت ۷۷ساله از دیگر کافه‌های قدیمی تهران است که سبک گذشته خود را هنوز حفظ کرده است. این کافه در خیابان مفتح جنوبی است و از آخرین بازمانده‌های نسل کافه قنادی‌های نوستالژیک تهران است که هنوز سرپاست و با آن منوی اصیل مشتری‌های مخصوص خود را دارد.

کافه گل رضاییه هم از آن کافه‌های قدیمی است که صادق هدایت سال‌ها روی صندلی‌های آن نشسته و قهوه نوشیده و کتاب نوشته است. این کافه در خیابان سی‌تیر و بالاتر از موزه آبگینه است. کافه فرانسه مشتریان زیادی دارد و به‌خاطر قرارگیری در خیابان انقلاب پاتوق خیلی از دانشجوهاست. این کافه قنادی در سال۱۳۴۴ افتتاح شد. البته خیلی از کافه‌های دهه‌های ۳۰ و ۴۰ در تهران مثل کافه پرنده آبی، کافه باغ شمیران، کافه گراند هتل، کافه کوچینی، کافه نور، ری، افق طلایی و... دیگر وجود ندارند.

  • خانه‌های دیروز، کافه‌های امروز

از کافه‌های به‌جا مانده از نسل‌های پیشین که بگذریم، امروز تعداد زیادی کافه در تهران وجود دارند که خودشان قدمت زیادی ندارند، اما در خانه‌های با قدمت زیاد راه‌اندازی شده‌اند. خانه‌های تاریخی تهران به پاتوق جذابی برای کافه‌نشینی تبدیل شده‌اند. معمولا هم دکوراسیون و سبک چیدمان این کافه‌ها به همان ۴۰ یا ۵۰سال قبل برمی‌گردد.

صندلی‌های لهستانی، میزهای چوبی، بشقاب‌ها و ظرف‌های گل سرخی، دستمال‌های چهارخانه، گلدان‌های کنار حوض، پنجره‌های بزرگ با پرده‌های توری و... از مشخصات این کافه‌هاست که تعدادشان روزبه‌روز درحال اضافه‌شدن است. هیچ جای مشخصی هم ندارند، آنها همه جا پراکنده‌اند؛ از محله‌هایی مثل سرچشمه، لاله‌زار، امام‌خمینی(ع)، ویلا، فردوسی، انقلاب و... بگیرید تا خیابان دزاشیب.

کافه طرفه در باغ موزه مقدم، کافه تهرون در خیابان نجات‌اللهی، کافه خانه قدیمی فرهنگ و هنر واژه در انقلاب، کافه دیاموند در عمارت قدیمی خیابان ویلا، سام کافه در یکی از کارخانه‌های قدیمی خیابان فردوسی، کافه رستوران ری‌را در کوچه لولاگر، کافه نان و نمک در خانه فخرالملوک در محله سرچشمه، کافه آپ‌آرت‌مان در خیابان ایرانشهر، عمارت روبه‌رو در خیابان ولیعصر(عج)، کافه خانه ۱۳۰۷ از این دست خانه‌ها هستند.

این فهرست البته به همین‌جا ختم نمی‌شود. کافه خانه‌های قدیمی بسیار متنوع هستند؛ حتی در حمام‌های قدیمی هم کافه‌هایی ساخته شده است. مثل کافه عمارت عمادیه که در یک حمام به‌جا مانده از دوران فتحعلی‌شاه قاجار واقع در خیابان دزاشیب راه‌اندازی شده است. حتی باید بدانید که در دل بازار فرش هم کافه پیدا می‌کنید. کافه راگ که یکی از حجره‌های قدیمی فرش‌فروشی را به محلی برای گپ و گفت و همنشینی تبدیل کرده است. با این خانه‌ها روح زندگی دارند و با رنگ و لعابی که به آنها داده شده و خاطراتی که درآن‌ها پنهان شده، می‌توان تعامل بهتری داشت.

  • کافه‌های مدرن

در تهران ۳۰۰ تا ۴۰۰ کافه مجوزدار فعال‌ هستند. حالا طوری شده که شاید در هیچ کجای شهر هیچ خیابانی بدون کافه نباشد و البته اکثر این کافه‌ها هم هرگز خالی از مشتری نیستند و برای معروف‌ترهایشان باید حتماً از قبل جا ذخیره کنید. شاید کافه خانه‌های قدیمی بیشتر در مرکز شهر پراکنده باشند، اما کافه‌های امروزی‌تر در همه جای شهر هستند.

کافه روبرتو در پاسداران، کافه ملانژ در خیابان آپادانا، سام کافه در شهرک غرب و سام سنتر، کافه رستوران ری‌را در نوفل لوشاتو، کافه رئیس، کافه شوکا در گاندی، لمیز کافی در خیابان ولیعصر، قهوه ست در خیابان قائم‌مقام، کافه اینجا نوفل لوشاتو و کلانا در ولیعصر(عج) از بهترین کافه‌های شهر هستند که هر کدام آنها در میان پرامتیازترین کافه‌های تهران در سایت فوراسکوئر (محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در زمینه ثبت موقعیت جغرافیایی و ثبت تجربه مکان‌های مختلف) ثبت شده‌اند.

کد خبر 449736

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha