سه‌شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

الهام رئوفی‌فر - گرگان-خبرنگار:  گلستان مانند سایر استان‌های کشور با بیکاری درگیر است و با وجود ارائه تسهیلات و حمایت از طرح‌های کارآفرینی هنوز هم با شمار زیادی بیکار روبه‌روست.

مشاغل خانگی

در حال حاضر از برنامه‌های مهم دولت می‌توان ایجاد اشتغال و افزایش درآمد خانوارها و حمایت از مشاغلی تحت عنوان مشاغل خانگی را نام برد؛ موضوعی که به نظر می‌رسد سهم بالایی از آن مربوط به زنان و زنان فارغ‌التحصیل دانشگاهی است.

  • حمایت از ایجاد مشاغل خانگی

مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان از بهره‌مندی ۲۱۱۵ طرح از تسهیلات مشاغل خانگی خبر می‌دهد. «موسی بی‌باک» ادامه می‌دهد: این طرح‌ها به مبلغ ۲۱ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کردند و بقیه آن پس از بررسی پرونده‌ها در بانک‌ها پرداخت خواهد شد. اعتبار ابلاغی مشاغل خانگی به گلستان در سال ۹۷ مبلغ ۲۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود. وی می‌گوید: سهم بانوان از این تسهیلات ۸۷ درصد است و ۵۵ درصد دریافت‌کنندگان تسهیلات مشاغل خانگی را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند. از مجموع طرح‌های معرفی شده به بانک‌های عامل، ۸۲۶ طرح به گروه فعالیت‌های تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی مربوط به سازمان جهاد کشاورزی و ۲۰۰ طرح از گروه فعالیت‌های فرهنگی و هنری مربوط به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است.

بی‌باک ادامه می‌دهد: ۱۲۱۵ طرح نیز به گروه فعالیت‌های خدماتی، خیاطی و فرش مربوط به سازمان صنعت، معدن و تجارت، ۶۸۳ طرح به گروه فعالیت‌های صنایع‌دستی و گردشگری و ۱۸۸ طرح به نهادهای حمایتی (کمیته امداد امام خمینی(ره) ، صندوق کارآفرینی امید و بنیاد شهید و امور ایثارگران) تعلق گرفت. مدیر توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اضافه می‌کند: از مزایای کسب و کارهای خانگی می‌توان به ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، حذف هزینه‌های مربوط به خرید، رهن و اجاره کارگاه و ایاب و ذهاب، استفاده از اعضای خانواده به عنوان نیروی کار اشاره کرد. این مسئول ادامه می‌دهد: برای پیاده‌سازی سیاست‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و توانمندسازی متقاضیان مشاغل خانگی با همکاری جهاد دانشگاهی مواردی همچون مشاوره، ارزیابی، آموزش، استانداردسازی، برندسازی و اتصال به بازارهای محلی و ملی را دنبال می‌کنیم.

  • چالش‌های پیش روی مشاغل خانگی

یک کارشناس حوزه کسب و کار در مورد دلایل استقبال بالای زنان از مشاغل خانگی می‌گوید: مواردی مانند مشکلات جسمی، مراقبت از فرزند یا سالمند، مشکل در تامین مخارج و اجاره محل فعالیت یا حتی تمایل به فعالیت در منزل، موجب پیدایش و گسترش مشاغل خانگی شده است. «مینا الهی» با اشاره به این‌که می‌توان در خانه یا حتی اتاق شخصی یک کارگاه کوچک ایجاد کرد، بیان می‌کند: بسیاری از فعالیت‌ها امکان این‌ را دارند که در خانه انجام شوند. برخی از آنها عبارتند از: پرورش گیاهان تزئینی یا دارویی، تهیه انواع غذا و چاشنی، خیاطی و طراحی لباس، کسب و کارهای آنلاین کوچک همچون ترجمه و مقاله‌نویسی، نقاشی، سفالگری و مجسمه‌سازی و صدها مورد دیگر. وی اظهار می‌کند: برای ایجاد مشاغل خانگی به تخصص و مهارت نیاز داریم که اگر وجود داشته باشد، به راحتی می‌توان در خانه اشتغال‌زایی کرد.

الهی می‌گوید: از چالش‌های پیش روی مشاغل خانگی، پیدا کردن بازار فروش است. اگر افراد به منبع ارائه خدمات یا محصولات متصل شوند می‌توانند بدون صرف هزینه‌های بالا به درآمد خوبی دست پیدا کنند. این کارشناس حوزه کسب و کار اضافه می‌کند: صنایع‌دستی از لحاظ تسهیلات شرایط بهتری دارد و متولیان امر به‌ویژه در گلستان به بازاریابی و فروش توجه زیادی دارند. وی بیان می‌کند: اگر دولت افراد را در زمینه بازاریابی و فروش محصولات حمایت کند، طبیعتا شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

کد خبر 449713

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha