همشهری آنلاین: اثر جدید استاد علی‌اکبر شکارچی با عنوان ارغوان، برای آموزش نوین کمانچه‌نوازی (کمانچه و آواز) در قالب مجموعه‌ای دو جلدی به همراه لوح فشرده آموزشی در محل دفتر موسیقی وزارت ارشاد رونمایی شد.

علي اكبر شكارچي

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، علی‌اکبر شکارچی روز دوشنبه ۷ مرداد ماه در آغاز نشست خبری و آیین رونمایی تازه‌ترین مجموعه آموزشی کمانچه‌نوازی با عنوان ارغوان، از علی ثابت‌نیا رئیس انجمن موسیقی ایران و زنده‌یاد فرامرز شکرخواه به عنوان دو تن از شاگردان خود که با انگیزه از مشهد برای شرکت در کلاس کمانچه نزد استاد حضور پیدا می‌کردند، یاد کرد و هدف خود از تولید مجموعه آموزشی جدید در زمینه کمانچه‌نوازی و آواز را ثبت تجربه‌های انباشته شده در طول ۵۰ ساله سابقه در زمینه آموزش کمانچه دانست.  

این استاد کمانچه‌نوازی در این باره گفت: مجموعه آموزشی ارغوان را تولید کردیم تا آنچه می‌دانم را با خود نبرم و در این دنیا جا بگذارم. برای تولید این مجموعه، مثل درختی که به بار می‌نشیند خودم را به شدت تکاندم. (در این حین، استاد شکارچی برای لحظاتی مکث کرده و جمع تحت تاثیر قرار گرفت). این را شاباش مردم می‌کنم حتی اگر هیچ فروشی نداشته باشد. این کار به قدری با شادمانی انجام شد که سختی کار و هزینه‌اش را فراموش کردیم. 

وی که در ۷۰ سالگی موفق به رونمایی و عرضه اثر تازه آموزشی خود شده است، با بیان اینکه ۱۰ سال از عمر خود را برای تدوین این مجموعه آموزشی صرف کرده است، یکی از ویژگی‌های این مجموعه آموزشی را بهره‌گیری از صوت و تصویر در تولید این مجموعه عنوان کرد و گفت: صوت و تصویر در جهان حرف اول را برای آموزش می‌زند. بیان احساس و بیان اندیشه با صوت و تصویر ممکن می‌شود و در تولید مجموعه ارغوان سعی کردم بنیان‌های آموزش از طریق چشم و گوش را شکل دهم. 

شکارچی، مجموعه آموزشی ارغوان را مرجع و منبع دانست و با ابراز اینکه «کاری که می‌خواهی جاودانه بماند و در قبال مردم مسئول هستی، خیلی سخت است»، خاطرنشان کرد: در ملودی‌هایی که در مجموعه آموزشی ارغوان است، سعی شده با پیش رفتن کلام از ساده به پیچیده، و توام شدن خواندن و نواختن، آموزش بر هنرجو و مخاطب تاثیر بگذارد.

این استاد پیشکسوت موسیقی ایران همچنین درباره اثر جدیدش گفت: ضبط ۶۰ اثر محلی را همین هفته گذشته به صورت صوتی تمام کردم و به زودی آن را هم منتشر می‌کنم. این ۶۰ اثر بیشتر با انگیزه آموزش آوازهای محلی انجام شده است.

  • انجمن موسیقی برای من سنگ تمام گذاشت

به گزارش مهر علی اکبر شکارچی در ابتدای این نشست رسانه ای درباره نحوه تولید و اجرای این پروژه آموزشی ضمن قدردانی از علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در پشتیبانی مجموعه «ارغوان» توضیح داد: این عزیزان برای راه اندازی پروژه ارغوان سنگ تمام گذاشتند که من از همه آنها تشکر می کنم. این عزیزان در ماه های اخیر مانند یک خانواده با اهالی موسیقی رفتار می کنند و شما نمی دانید که با چه شوقی مشغول انجام چنین پروژه هایی هستند. آنها برای فرهنگ و هنر این سرزمین سنگ تمام گذاشته اند که من از تک تک آنها قدردانی می کنم.

وی افزود: صوت و تصویر در جهان آموزش حرف اول و آخر را می زند. به همین جهت من هم در پروژه «چراغ افروخته» مشتمل بر ردیف های میرزا عبدالله و هم در پروژه «ارغوان» تلاش کردم دانسته های خود را با خودم نبرم و اینجا برای هنرجویان جا بگذارم. من در این پروژه مانند یک دختر پربار خودم را به شدت تکاندم زیرا به داشته های خودم ایمان داشتم. شاید شما سوال کنید که هزینه این پروژه از کجا تامین شده است؟ باید در جواب بگویم که رقمی بالغ بر صد میلیون تومان شده که من از آن به عنوان یک «شاباش» یاد کنم که می خواهم آن را به مردم عزیزم تقدیم کنم. جالب است بدانید که این پروژه با شادمانی زیادی تولید شده که همه سختی های آن را برای ما کم کرده بود. این کار از یک کار شخصی عبور کرده که در پس آن یک گروه بسیار متحد برای به سرانجام رساندن آن تلاش های زیادی را انجام دادند.

  • پروژه‌ای که پژوهش آن ۱۰ سال طول کشید

این نوازنده کمانچه با تشکر از دست اندرکاران تولید پروژه «ارغوان» بیان کرد: بیش از ۱۰ سال است که روی پروژه «ارغوان» کار کردم و من سعی داشتم فضا به گونه ای طراحی شود که کلام در این مجموعه نقش پررنگی داشته باشد چرا که معتقدم خواندن و نواختن همزمان شنونده را تسخیر می کند. به هر حال این کار واقعا برای من پروژه سختی بود که در این راه خانواده ام بهترین کمک ها را به من داشتند. امروز تولد بخشی از فرهنگ ماست که آموزش یکی از مهم ترین بخش های آن است. این پروژه ها منابعی هستند که باید به دست مخاطبان برسد.
شکارچی درباره انگیزه های خود برای انتشار این مجموعه پژوهشی تصریح کرد: خوشبختانه در ۱۰ سال اخیر خیلی از افراد به آموختن نوازندگی کمانچه علاقه‌مند شدند و این اتفاق بسیار خوبی است که در این عرصه افتاده؛ ما در این کتاب کوشش داشتیم که بر اساس نیازی که در این عرصه وجود دارد از تجربه‌های آموزشی خود استفاده کرده و در اختیار هنرجویان قرار دهم. من معتقدم چنین کارهایی بسیار دشوار است اما پرداختن به آن ضرورت دارد چرا که نباید آموزه های استادان موسیقی ایرانی بعد از مرگ آنها در قبر دفن شود. این کار در شرایطی تولید شده که موضوع آموزش موسیقی ایرانی در حوزه آموزش شفاهی موسیقی نباید از بین برود. آموزش موسیقی از طریق دیدن و شنیدن کارکردهای بسیار سودمندی در این حوزه دارد که باید برای آن متد آموزشی نوینی را طراحی کرد. کاری که من در مجموعه «ارغوان» تلاش کردم به آن برسم و در حوزه نوازندگی کمانچه کارهایی را انجام دهم که از فرسودن نشدن آموزش در این زمینه جلوگیری کنم.این مدرس موسیقی ردیف دستگاهی ایران ضمن ارائه توضیحاتی تخصصی در زمینه مجموعه آموزشی «ارغوان» اظهار کرد: باور کنید ما هیچ راهی نداریم جز اینکه سرمایه های نسل گذشته را حفظ کنیم. این سرمایه ها دست به دست گشته اند و امروز به ما رسیده اند. همه گوشه ها و ردیف ها دربرگیرنده مفاهیم مهمی است که امروز به دست ما رسیده. این موسیقی موسیقی های نادر و کم نظیری است. پس عیب از ماست که از این منبع جوشان و ارزشمند خلاقانه استفاده نمی کنیم. خیلی از افرادی که اکنون منتقد موسیقی های قدیم هستند اصلا با ردیف ها و گوشه ها آشنا نیستند. اصلا اگر دوستان روش های جدیدی برای این حوزه دارند بیایند و ارائه دهند. به اعتقاد من شیوه های قدیمی را دور انداختن اصلا کار صحیحی نیست چرا که این شیوه ها نیاز جامعه ما را تمین می کند. اصلا از همین موسیقی دهه های چهل و پنجاه بود که کانون چاوش پس از انقلاب این چنین در بین مردم پیدا شد.شما بدانید ذوق و خلاقیت از تمام این سرزمین به سوی ما سرازیر می شود اینها موسیقی های بکری هستند که باید با خلاقیت به انها توجه کرد. به هر حال شما بدانید ان چیزی که من انجام دادم پایه گذاری بنیان هایی که می تواند پرورش دهنده نسل راستین موسیقی سرزمین ما باشد.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، دکتر یونس شکرخواه استاد روزنامه‌نگاری و رسانه نیز در این نشست گفت: من سال‌ها روزنامه‌نگاری کرده‌ام. وقتی استاد گفتند خودم را تکاندم و بغضش گرفت، با پوست و گوشت درک کردم که چه می‌گوید. گاهی انسان درک می‌کند که دارد می‌رود و باید ردپایی برای دیگران بگذارد. کار ما روزنامه‌نگاران با کلمه است؛ کاغذی داریم که رویش بنویسیم و قلمی که دست‌مان است. کار استاد شکارچی، کار کسانی که می‌خوانند و باید نُت در بیاورند و بنوازند، کار یک خراسانی که خواندن و نوشتن نمی‌داند اما کارش تا آوینیون می‌رود. این عزیزان کارشان با کلمه نیست. این عزیزان روی سکوت می‌نویسند؛ قفل‌هایی دست این عزیزان است که می‌تواند هر دلی را حتی یک دل سنگی را باز کند.

وی افزود: اما ما روزنامه‌نگاران در اکثر جاهای دنیا، استاد شده‌ایم تا اتفاق‌ها را قربانی کنیم، استاد شده‌ایم که رویدادها را تمام کنیم. اما برای کارهایی از این دست (مجموعه آموزشی ارغوان)، موضوع را تخت نبینیم؛ پرسپکتیو ببینیم. بیایید یک بار عمیق شویم و به کارهایی از این دست ادای دین کنیم. از شما خواهش می‌کنم به یک خبر درباره این اثر بسنده نکنید. دنیا را به یک کوچه بن‌بست بیست و چهار ساعته برای فردا تبدیل نکنیم. دنیای شکارچی و دنیای سوژه‌هایمان را ببینیم و در طول زمان باز هم سری به این اثر و همه آنهایی که در تولید آن موثر بوده‌اند بزنیم و تولید محتوا کنیم تا این دست آثار بیشتر دیده و فهمیده شوند.

بر طبق این گزارش، مجموعه آموزشی ارغوان در پایان این نشست خبری توسط استاد شکارچی و با حضور دکتر یونس شکرخواه، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی ثابت‌نیا رئیس انجمن موسیقی ایران، عوامل تولید این مجموعه و همچنین خانواده استاد شکارچی رونمایی شد.

کد خبر 449698
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha