دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

«گوزن‌ها» محبوب‌ترین فیلم کیمیایی بین منتقدان و نویسندگان سینمایی است.

كيميايي

مسعود کیمیایی از سینماگرانی است که آثارش همیشه محل بحث، نقد و نظر بوده است. سینمای کیمیایی را چه دوست داشته باشیم، چه نداشته باشیم به‌گونه‌ای است که در طول ۵۰سال گذشته تقریبا هیچ منتقدی را نمی‌توان یافت که از کنارش بی‌تفاوت گذشته باشد. در واقع به‌دلیل کنش‌مندی آثار و شخصیت کیمیایی، منتقدان در بیشتر موارد نسبت به فیلم‌های او واکنش داشته‌اند،

به همین دلیل هم بعضی از مهم‌ترین جدل‌های قلمی منتقدان سینمایی درباره فیلم‌های کیمیایی و رویکرد سینمایی او شکل گرفته است که به‌عنوان نمونه می‌توان به جدل قلمی دکتر هوشنگ کاووسی و پرویز دوایی بر سر فیلم «قیصر» اشاره کرد.

 آثار کیمیایی پیش و پس از انقلاب همواره در فهرست محبوب‌ترین فیلم‌های منتقدان و نشریات سینمایی جای داشته‌اند. در نخستین رای‌گیری ماهنامه فیلم که ۴۶منتقد که در سال۱۳۶۷ در آن حضور داشتند گوزن‌ها در رتبه ۱۰ قرار گرفت. همین فیلم در دومین نظرسنجی ماهنامه فیلم در سال ۱۳۷۸ به رتبه ۳رسید.

در سومین و چهارمین رای‌گیری ماهنامه فیلم در سال‌های ۱۳۸۸و ۱۳۹۸ که از ۹۲ و ۱۴۰منتقد و نویسنده سینمایی رسانه‌های مختلف انجام شد، گوزن‌ها در رتبه نخست قرار گرفت.

در چهارمین رای‌گیری ماهنامه، فیلم گوزن‌ها با ۵۴ رای محبوب‌ترین فیلم انتخاب شد. قیصر هم با ۱۷رای دومین فیلم محبوب این کارگردان است که در جایگاه هجدهم جدول کلی قرار دارد. در این رای‌گیری فیلم‌ «سرب» با ۹رای به‌عنوان محبوب‌ترین فیلم بعد از انقلاب این کارگردان انتخاب شد.

«داش آکل» ۷رای، «دندان مار» ۶ رای، «ردپای گرگ» ۵ رای، «غزل» ۲رای، «حکم» ۲رای، «پسر شرقی» و «تیغ و ابریشم» هر کدام‌ یک رأی از رأی ۱۴۰منتقد حاضر در این رای‌گیری را به‌خود اختصاص دادند. کیمیایی خود نیز در مجموع با ۱۰۰رای در رتبه چهارم محبوب‌ترین کارگردان سینمای ایران قرار گرفت.

همچنین در سال۹۰، بانی‌فیلم (تنها روزنامه سینمایی کشور) طی یک نظرسنجی، قیصر را به‌عنوان اثرگذارترین فیلم تاریخ سینمای ایران معرفی کرد.

کد خبر 449623

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha