مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار:  رونق ساخت و ساز امروزه در شهر ایلام، با مصرف حجم عظیمی از مواد خام، مقدار زیادی ضایعات تولید می‌کند که متاسفانه بخش‌های زیادی از آن در حریم شهرها و اطراف جاده‌ها تخلیه می‌شود.

نخاله‌های ساختمانی

تخلیه نخاله‌های ساختمانی در اطراف و حریم شهر ایلام سال‌هاست، علاوه بر زشت کردن چهره شهر، باعث بروز مشکلات زیست‌محیطی و بهداشتی نیز شده است. مدیریت نخاله ساختمانی در شهر ایلام از جمله مهم‌ترین ضروریات مدیریت شهری است که به آگاهی از چگونگی جمع‌آوری، دفع و بازیافت نیاز دارد و در حال حاضر رعایت نشدن قانون ایستگاه‌های تخلیه پسماند، کمبود ایستگاه تخلیه و نبود مراکز بازیافت پسماند از عواملی هستند که باعث ایجاد معضل در حاشیه جاده‌ها شده‌اند. نخاله‌های ساختمانی، علاوه بر مشکلات شهری، می‌توانند به کانون گرد و غبار تبدیل‌ شوند و برای انسان‌ها مشکلات فراوانی را به وجود بیاورند.

  • همه جای شهر پر از نخاله است

یکی از شهروندان ایلامی در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری می‌گوید: متاسفانه در شهر ایلام و اطراف آن و جاده‌های استان موج عظیمی از نخاله‌های ساختمانی را می‌توان مشاهده کرد. «عباس مرادی» می‌افزاید: نخاله‌های ساختمانی در شهر ایلام باعث اختلال در رفت و آمد خودروها نیز شده‌اند. همچنین، با وزش باد شدید، شاهد هستیم که گرد و غبار زیادی از این نخاله‌ها بلند می‌شود. وی بیان می‌کند: کامیون‌های حامل نخاله‌های ساختمانی در اولین فرصت و مکانی که اطراف شهر پیدا می‌کنند، نخاله‌ها را تخلیه می‌کنند، بدون این‌که نظارتی بر کار آنها انجام شود. مرادی می‌گوید: در شهر ایلام بچه‌ها با نخاله‌های ساختمانی موجود در شهر بازی می‌کنند که مشکلات بهداشتی زیادی برای آنها به وجود می‌آورد.

  • تخلیه نخاله‌ها در حریم شهر ممنوع است

معاون خدمات شهری شهرداری ایلام به خبرنگار همشهری می‌گوید: تخلیه نخاله ساختمانی در حریم شهر ممنوع است و با متخلفان از طریق دستگاه قضایی برخورد خواهد شد. «یاسان مهدوی‌پور» می‌افزاید: برای نظارت و کنترل این موضوع، دوربین‌های پلاک‌خوان در سایت تخلیه نخاله‌های ساختمانی نصب شده است. وی اظهار می‌کند: نخاله‌های ساختمانی، علاوه بر نازیبا کردن ورودی و سطح شهر، تهدیدی برای سلامت شهروندان هستند.

به همین دلیل از دستگاه‌های قضایی، نیروی نظامی و انتظامی، پلیس راهور و پلیس راه خواستار برخورد با متخلفان برابر قانون هستیم و امیدواریم شاهد مشارکت مردم قبل از برخورد این نیروها با آنها باشیم. مهدوی‌پور می‌گوید: بر اساس قانون، کامیونداران و مالکان ساختمان‌های تخریب‌شده مکلفند نخاله‌های ساختمانی را در نقاط مشخص‌شده تخلیه کنند و در صورتی که محل تخلیه آنها معابر عمومی، شهری و بین شهری باشد، طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

  • ضرورت احداث کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی

مهدوی‌پور بیان می‌کند: احداث کارخانه بازیافت پسماندهای ساختمانی اعم از خاک و نخاله در شهر ایلام ضروری است که این مهم به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز دارد. وی ادامه می‌دهد: در صورت راه‌اندازی این کارخانه، دیگر به مراکز دفن و دپوی نخاله‌های ساختمانی نیازی نیست، ضمن این‌که به طور قطع این مهم می‌تواند در زمینه درآمدزایی برای استان نیز موثر واقع شود. معاون خدمات شهری شهرداری ایلام می‌گوید: با تحقق این مهم همچنین چهره شهر و ورودی‌های آن به لحاظ بصری از هرگونه آلودگی پاک می‌شود و شاهد زیباسازی سیما و منظر شهری خواهیم بود.

  • برخورد پلیس با تخلیه‌کنندگان نخاله‌ها

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با هشدار دادن به اشخاصی که مصالح و نخاله‌های ساختمانی را در معابر تخلیه می‌کنند، می‌گوید: پلیس با تخلیه‌کنندگان نخاله‌های ساختمانی در معابر شهری برخورد می‌کند و در صورت وقوع حادثه‌ رانندگی، مقصر شناخته می‌شوند. سرهنگ «ابوالفضل کوهزادی» می‌افزاید: هیچ‌کس اجازه ندارد، به بهانه ساخت و ساز، سطح مفید و قابل تردد خیابان‌ها و کوچه‌ها را با ریختن مصالح ساختمانی و گذاشتن وسایل و تجهیزات مسدود کند.

وی با بیان این‌که صدور مجوز ساخت‌ و ‌ساز از سوی شهرداری دلیلی برای اشغال کردن خیابان و کوچه نیست، اظهار می‌کند: چنانچه به واسطه ساختار خیابان چاره‌ای جز تخلیه مصالح ساختمانی در معابر وجود نداشته باشد، اشغال‌کننده معبر مکلف است با نصب علائم هشداردهنده اطراف مصالح ریخته شده، به ایمن‌سازی محوطه کارگاهی اقدام کنند.

این مقام مسئول با اشاره به مسئولیت تضامنی سازمان‌های نگهدارنده معابر و ایجادکنندگان موانع می‌گوید: به استناد تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال ۸۹، در صورتی که وسیله نقلیه به علت نبود علائم هشداردهنده با موانع موجود در راه برخورد کند، کارشناسان تصادفات مکلفند سهم قصور متولی راه و یا ایجادکننده مانع را در علت اصلی تصادف لحاظ کنند. سرهنگ کوهزادی از ساخت ‌و ‌سازکنندگان می‌خواهد که پس اتمام عملیات ساخت و ساز، بقایای مصالح ساختمانی را از بخش سواره‌رو معابر پاک‌سازی و از رها کردن آنها در پیاده‌روها و معابر عمومی اجتناب کنند.

  • چهره نازیبای شهرها

رئیس پلیس راه استان ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری اظهار می‌کند: وسایل نقلیه حامل پسماندهای ساختمانی باید محموله‌ها را صرفا در مکان‌های مجاز و از پیش تعیین‌ شده تخلیه کنند. سرهنگ «رضا همتی‌زاده» می‌گوید: تخلیه پسماندهای ساختمانی در حاشیه راه‌ها باعث ایجاد خطرات و تهدیدهای بالقوه‌ای برای ایمنی حمل ‌و ‌نقل شهروندان می‌شود.

وی می‌افزاید: برابر آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی و قانون پسماند، انجام این عمل منع قانونی دارد و متخلفان جریمه نقدی می‌شوند و خودروی آنها نیز از یک تا ۱۰ هفته توقیف خواهد شد. سرهنگ همتی‌زاده تاکید می‌کند: تخلیه زباله‌ها و نخاله‌های ساختمانی، علاوه بر تهدیداتی که برای تردد ایمن وسایل نقلیه ایجاد می‌کند، ‌ باعث ایجاد مشکلات محیط زیستی می‌شود و چهره‌ای ناشایست از فرهنگ عمومی یک شهر را به نمایش می‌گذارد، در ضمن ظاهر شهرها را هم نازیبا می‌کند.

کد خبر 449571

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha