چند صباحی است که منتقدان دولت عیان‌تر به میدان آمده‌اند و بدون درنظر گرفتن پیامد بازگشت تحریم‌ها، علیه دولت، سیاست‌های اقتصادی و روندی کاری دولتمردان یکه‌تازی می‌کنند.

دولت و مجلس

روند طرح این نقدها که بیش از پیش رنگ‌وبوی تخریب دولت و در راس آن رئیس‌جمهور را به‌خود گرفته به‌گونه‌ای است که احساس می‌شود رئیس‌جمهور و دولتمردانش در سیاست داخلی تنها مانده‌اند.

تخریب‌های ریز و درشت علیه دولت تدبیر و امید و هماهنگی در بازتاب و وسعت بخشیدن به این نقدها به ۳ دلیل سبب انزوای دولت در بین سیاسیون موافق و منتقدش شده، عامل اول طرح این نقدها و بعضا تخریب‌ها از سوی پرمخاطب‌ترین رسانه کشور یعنی رسانه ملی است و استمرار همزمان و با قوت آن در رسانه‌های مجازی و مکتوب طیف فکری منتقد دولت. عامل دوم به صدا در آمدن زنگ رقابت‌های انتخاباتی و تشدید رقابت‌های طیف‌های سیاسی برای تصاحب کرسی‌های یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است و عامل سوم هم سکوت حامیان دیروز روحانی و عدم‌پاسخگویی آنها به نقدهای مطرح شده علیه دولت است.

  • آفتی به نام تکفیر انتخاباتی

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس سابق کمیسیون امنیت ملی حمله به دولت را تعبیر به تکفیر انتخاباتی کرده و می‌گوید: تکفیر انتخاباتی آفت سیاست داخلی ماست که البته طیف‌های سیاسی را به مقصودشان می‌رساند.

او در پاسخ به اینکه به‌نظر می‌رسد این روند سبب انزوای دولتمردان در سیاست داخلی کشور شده است، به همشهری گفت: من خیلی قبول ندارم که دولت تنها مانده باشد، چرا که مجلس اوج همکاری با دولت را دارد و هرچند اکثر نمایندگان از عملکرد دولت راضی نیستند و نقدهایشان را بیان می‌کنند اما در عمل همکاری خوبی با دولت دارند و حامی دولت هستند.

این چهره مستقل مجلس با بیان اینکه در ایران زودتر از همه جای دنیا با پدیده انگ زدن علیه چهره‌ها و طیف‌ها مواجه می‌شویم، گفت: به‌طور طبیعی این انگ زدن‌ها و برچسب زدن‌های انتخاباتی بر نوع نگاه مردم به مسئولان تأثیرگذار است و نمی‌توان منکر نقش آن بر نتیجه انتخابات شد و متأسفانه ما در بزنگاه‌های سیاسی شاهد بوده‌ایم که تکفیرهای انتخاباتی به ناحق سبب حذف چهره‌های زحمتکش و دلسوز کشور شده است.

  • میدانداری مخالفان دولت با تهاجم جدید

قاسم میرزایی‌نیکو، عضو فراکسیون امید نیز هم نظر با فلاحت‌پیشه با بیان اینکه تخریب‌های جدید مخالفان دولت با تهاجم جدیدی به میدان آمده‌اند، در این‌باره گفت: طیف مخالف دولت از همان زمان روی کار آمدن دولت دوازدهم همه توانشان را برای منزوی کردن رئیس‌جمهوری به کار بردند مثلا در ابتدا در قالب طرح سؤال از رئیس‌جمهور به میدان آمدند و با بزرگ‌نمایی بر سر آن رئیس‌جمهور را به گوشه رینگ کشاندند تا اینکه مقام معظم رهبری در حمایت از دولت به میدان آمد و منتقدان کمی فضا را برای دولت باز کردند.

نماینده دماوند ادامه داد: این انتقادها مدتی کم‌رنگ شد اما بعد از عیان شدن مشکلات اقتصادی کشور، مخالفان روحانی او را در راس قوه مجریه نشانه گرفتند و وفارغ از تحمیل شرایط اقتصادی به واسطه بازگشت تحریم‌ها و کاستی‌های قبل از روی کار آمدن این دولت او را سیبل انتقاداتشان قرار دادند و حالا به سبکی عمل می‌کنند و سخن می‌گویند که گویا دولت روحانی عامل اصلی چنین شرایط اقتصادی‌ای است.

 او با بیان اینکه ۱۵تا ۲۵درصد ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت را هر فرد منصفی می‌پذیرد اما واقعا ۷۵درصد مشکلات اقتصادی ربطی به دولت و تیم اقتصادی او ندارد، ادامه داد:در این شرایط اما کوبیدن دولت فقط رقیق کردن نقش تحریم‌هاست، همه می‌دانند که شرایط کشورگل و بلبل نیست لذا طرح این موضوعات فقط می‌تواند انگیزه انتخاباتی داشته باشد.

  • تخریبی در کار نیست، هجمه‌ها کم شده

میرزایی‌نیکو و فلاحت‌پیشه در حالی کلیدخوردن رقابت‌های انتخاباتی از سوی رقبای دولت را عامل منزوی شدن و انگ ناکارآمدی زدن به دولت می‌دانند که در اردوگاه سیاسی مقابل آنان منتقدان دولت بر این باورند که مدتهاست برای همگرایی با دولت در مقابل دشمنان فتیله نقد دولت را پایین کشیده‌اند، درهمین راستا محمدحسین نقوی‌حسینی، عضو فراکسیون ولایی مجلس با بیان اینکه انصافا هجمه علیه دولت خیلی کاهش پیدا کرده است به همشهری گفت:

اینکه گفته می‌شود موج تخریبی سازماندهی شده‌ای علیه دولت به جریان افتاده را قبول ندارم، چون منتقدان دولت با دیدن شرایط تحمیلی به دولت مدتهاست که فتیله انتقاداتشان را پایین کشیده‌اند و بنایشان را بر حمایت از دولت در قبل تحریم‌ها گذاشته‌اند. وی افزود: مواضع ما علیه دولت خیلی آرام‌تر و نرم‌تر شده است به همین دلیل قبول ندارم هجمه‌ها پررنگتر شده باشد.

کد خبر 449331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha