همشهری آنلاین: ایران و 22 کشور دیگر در نشست مشترک سالانه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در سنگاپور، با طرح اصلاح ساختار صندوق بین‌المللی پول، مخالفت کردند.

این طرح با هدف اعطای حق رای بیشتر به کشورهای چین، کره جنوبی، مکزیک و ترکیه تهیه شده بود.

به گزارش منابع خبری از سنگاپور، مخالفت 23 کشوری که  در مناطق آمریکای لاتین و خاورمیانه واقع‌اند، با طرح اصلاح ساختار این صندوق بین‌المللی پول در حالی صورت گرفت که اکثر 184 کشور عضو این صندوق پول با این اصلاحات موافقت کردند.

کشورهای آرژانتین، برزیل، هند، مصر و ایران مهم‌ترین مخالفان طرح اصلاح ساختار صندوق بین‌المللی پول، معتقدند که طرح اصلاح ساختار صندوق قادر به کاهش نفوذ و تسلط قدرت‌های بزرگ بر آن نیست.

گروه هفت کشور صنعتی آمریکا، ژاپن، آلمان،‌انگلستان، فرنسه، ایتالیا، و کانادا مجموعاً 45 درصد سهم حق عضویت صندوق بین‌المللی پول را (که نشان دهنده میزان حق رأی است)‌ در اختیار دارند.

مخالفت 23 کشور با طرح فوق موجب شد رودریگو راتو رئیس صندوق بین‌المللی پول اعتراف کند که با وجود تصویب این طرح، اصلاح ساختار صندوق (که قرار است به تدریج و تا سال 2008 ادامه یابد) با موانع بزرگی روبه‌رو است.

وی در پایان نشست روسای بانک‌ها و وزرای دارایی کشورهای جهان گفت:‌ من با کشورهایی که این اصلاحات را چالش‌انگیز می‌دانند موافقم، اما این اصلاحات را کاملا ضروری می‌دانم و بر اجرای آن قویا تاکید دارم.

در همین حال، پل وولفویتز رئیس بانک جهانی نیز اعلام کرد که در پیروی از اصلاحات صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی ( که آمریکا و اروپا بر آن تسلط دارند) نیز اقدام به اصلاح ساختار خود خواهد کرد.

کد خبر 4492

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز