پنجشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان هشدار می‌دهند نفتکش یمنی رها شده در دریای سرخ همانند بمب ساعتی است که هر آن ممکن است منفجر شود و فاجعه زیست محیطی به بار آورد.

نفتکش یمنی رهاشده در دریای سرخ «بمب ساعتی» است

بنا به اعلام سازمان ملل نفتکش سیفر اف اس او (SAFER FSO) که حامل بیش از یک میلیون بشکه نفت است از چند سال پیش در نزدیکی بندر راس عیسی در یمن رها شده است.

مارک لاوکاک، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشردوستانه هفته گذشته اعلام کرد که این سازمان در نظر دارد طی هفته جاری گروهی از کارشناسان را برای ارزیابی این نفتکش به منطقه اعزام کند. با این حال به گفته مارک لاوکاک شورشیان حوثی تاکنون با سفر این گروه کارشناسی موافقت نکرده اند.

این در حالی است که حوثی ها اوایل سال گذشته میلادی از سازمان ملل برای رسیدگی به این نفتکش رها شده درخواست کمک کرده بودند.

این نفتکش قدیمی از سال ۲۰۱۵ و به دنبال تعطیلی بندر «راس عیسی» که به دلیل محاصره دریایی این بندر از سوی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان و حملات این ائتلاف به زیرساخت های آن روی داد به یک انبار شناور نفت تبدیل شده است. هر دو طرف مناقشه در یمن خواستار این شده اند که بتوانند محموله نفت آن را به فروش برسانند.

به گفته کارشناسان یک سازمان حامی محیط زیست، به دلیل عدم فعالیت موتور این نفتکش و وجود گازهای فرار احتمال وقوع «انفجار فاجعه بار» در آن وجود دارد.

این نفتکش، نفت یمن را پیش از سال ۲۰۱۵ به سایر نفتکش ها در دریای سرخ می رساند.

ارزش محموله نفتی موجود در نفتکش «سیفر اف اس او» بیش از ۶۰ میلیون دلار تخمین زده می شود. در صورت نشت نفت از این کشتی احتمال آلودگی محیط زیستی تا کانال سوئز و حتی تنگه هرمز وجود دارد.

یورونیوز

کد خبر 449180

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha