همشهری آنلاین: معاون فرهنگی وزیر علوم گفت: ۸۰ درصد دانشجویان روزانه بیش از ۳ ساعت از وقت خود را در فضای مجازی می‌گذرانند.

غلامرضا غفاري

به گزارش تسنیم٬ غلامرضا غفاری در جلسه معاونین و مدیران فرهنگی منطقه ۹ دانشگاه‌های کشور در دانشگاه بجنورد، از فعالیت ۷۰ درصدی مردم در فضای مجازی خبر داد و گفت: طبق آمار به دست آمده ۸۰ درصد دانشجویان نیز بیش از سه ساعت از وقت روزانه خود را در این فضا را صرف می‌کنند. ساختارگریزی، جمع‌بندی‌ها و به نتیجه‌ رسیدن‌های سریع از ویژگی‌های این فضا است و می‌تواند برای دانشگاه آسیب‌زا باشد.

معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه عرصه فرهنگ وسیع‌تر، چالشی‌تر و مهم‌تر از دیگر عرصه‌ها است، اظهار داشت: وقتی از زاویه فرهنگ به مسائل مختلف دانشگاه می‌نگریم متوجه آن می‌شویم که باید مطالعات دانشگاه به این سمت برود که به زیست فرهنگی دانشگاه و دانشجویان در آموزش و پژوهش توجه ویژه شود و این موضوع به یک اصل تبدیل شود.

وی با اشاره به نزدیکی ایام انتخابات گفت: دانشگاه‌ها همواره در حوزه سیاسی نقش‌آفرین بوده و خواهند بود. دانشگاه جبران کم‌کاری و نبود احزاب را در کشور می‌کنند. در دانشگاه‌ها طیف‌های مختلفی وجود دارد که بروز آن‌ها در حوزه‌های فرهنگی اتفاق می‌افتد. تضادهای فرهنگی باید بسط داده شده و منجر به یکپارچگی شوند تا از تقابل آن‌ها جلوگیری شود.

غفاری درباره مقوله حجاب در میان دانشجویان نیز گفت: در خصوص حجاب و پوشش دانشجویان بحث‌های زیادی وجود دارد که گاهی با مناقشه‌های فکری نیز همراه است. مباحث در این حوزه باید در جهت افزایش آگاهی فکری دانشجویان باشد که اگر این موضوع اتفاق بیفتد قانون‌پذیری دانشجویان بیشتر می‌شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه ۹۰ درصد دانشجویان با انفعال و گاها بی‌تفاوتی نسبت به مسائل همراه هستند،  خاطرنشان کرد: برای افزایش فعالیت این قشر از دانشجویان نیاز است دستاوردهای دانشگاه و مجموعه‌های دانشجویی اطلاع‌رسانی شود. فعالیت‌های زیادی در حوزه دانشگاه انجام می‌گیرد اما در حوزه اطلاع‌رسانی ضعیف عمل می‌شود.

وی تاکید کرد: شاخصه‌هایی مانند جامعه‌پذیری، مدنیت، فرهنگ‌پذیری، چگونگی زندگی کردن و ... باید به دانشجویان انتقال داده شود که بار مسئولیت معاونت‌های فرهنگی را سنگین‌تر می‌کند. حوزه فرهنگ نیازمند انسان‌های خبره و کارشناس است.

  • ممنوعیت برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم همچنین در جمع خبرنگاران از ممنوعیت برگزاری کنسرت در دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: فرصت را برای ورود تشکل‌های دانشگاهی به مباحث سیاسی فراهم می‌کنیم تا به دور از نگاه‌های حزبی و سیاسی٬ تاثیرگذاری را در این حوزه داشته باشند.

وی در ادامه افزود: سعی‌مان این است که بیشترین مشارکت را دانشجویان در بحث‌های سیاسی و علمی در چارچوب مقررات و ضوابط دانشجویان داشته باشند.  در دانشگاه کنسرت موسیقی نداریم اما بحث موسیقی فاخر مطرح است و در قالب برنامه‌های دانشجویان در دست اقدام و برنامه‌ریزی است. این برنامه در برخی دانشگاه‌ها برگزار نیز می‌شود.

غفاری با بیان اینکه هیچ حصاری برای فعالیت‌های دانشجویی در چارچوب ضوابط وجود ندارد،  گفت: تاکنون هیچ حساسیتی نسبت به دانشجویانی که در کرسی‌های آزاد اندیشی اظهار نظر می‌کنند به وجود نیامده است. کرسی‌های آزاد اندیشی رشد ۱۲ درصدی نسبت به گذشته داشته‌اند.

وی افزود: در حوزه اردوهای جهادی تا به الآن فعالیت‌های خوبی انجام شده و این روند سیر صعودی دارد. آیین‌نامه‌های پوششی در دانشگاه‌ها اجرا می‌شود. برنامه وزارت علوم ترویج شیوه‌های مربوط به آموزش حجاب در دانشگاه‌ها است تا باورپذیری دانشجویان بیشتر شود.

کد خبر 449130
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha