چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۴:۱۵
۰ نفر

سیدعلیرضا شریفی - اهواز- خبرنگار: اکنون در دومین ماه از فصل تابستان قرار داریم اما برنامه‌ریزی‌های حوزه بهداشت خوزستان به پاییز و مشکلات تنفسی پس از باران‌های پاییزه معطوف شده است.

بارندگی‌های پاییز

از سال ۹۲ به بعد مشکل جدیدی در خوزستان، به‌خصوص شهر اهواز، به نام باران‌های آلوده یا باران‌های اسیدی پدیدار و تا سال ۹۵ فرضیه‌های مختلفی درباره آن مطرح شد. در سال ۹۵ دانشگاه علوم پزشکی اهواز اعلام کرد که عامل حملات تنفسی را در خوزستان پس از باران‌های پاییزه کشف کرده و گرده‌افشانی درختان کنوکارپوس عامل آلودگی باران‌های اهواز و حملات تنفسی است. در آن سال و همچنین سال ۹۶ ادعا شد که با هرس کنوکارپوس میزان حملات تنفسی در اهواز پس از بارش‌های پاییزه کاهش پیدا کرده است، اما افزایش آمار حملات تنفسی در سال ۹۷ سبب شد که برخی از کارشناسان در صحت تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اهواز تردید کنند.

  • ضرورت ازسرگیری تحقیقات

یک کارشناس فضای سبز در این باره به همشهری می‌گوید: نگاهی به نخستین بارش‌های پاییزه از سال ۹۲ تا ۹۷ نشان می‌دهد که هرچه زمان وقوع نخستین بارش پاییزه زودتر باشد، میزان حملات تنفسی بیشتر است. «علی زمانی اصل» می‌افزاید: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ نخستین بارش پاییزه در اواخر آبان‌ماه و اوایل آذرماه رخ داد و همین موضوع سبب شد که میزان حملات تنفسی کاهش پیدا کند. اما در سال ۹۷ که نخستین بارش پاییزه در مهرماه به وقوع پیوست و بارش‌ها در سایر روزهای فصل پاییز ادامه پیدا کرد، میزان حملات تنفسی افزایش یافت.

وی بیان می‌کند: بنده معتقدم که گرده‌افشانی کنوکارپوس عامل آلودگی باران‌های پاییزه در اهواز نیست چراکه پیش از این هم گرده‌افشانی کنوکارپوس انجام می‌شد و ما شاهد حملات تنفسی نبودیم. این کارشناس فضای سبز می‌گوید: به نظر بنده تحقیقات درباره باران‌های آلوده و بروز حملات تنفسی در افراد مستعد بیماری پس از نخستین باران پاییزی باید ازسر گرفته شود تا با حضور کارشناسان به نتایج دقیق‌تری دست پیدا کنیم.

  • از توسعه کشت کنوکارپوس شاکی هستیم

دانشگاه علوم‌ پزشکی اهواز اما معتقد است که تحقیقات انجام‌ شده در این حوزه دقیق بوده و پس از بررسی همه نظریه‌ها، آلودگی باران‌های پاییزه به دلیل گرده‌افشانی کنوکارپوس‌ها به اثبات رسیده است. رئیس اندیشگاه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این باره می‌گوید: کنوکارپوس گیاه بومی کشور آمریکاست که کشت آن در سال‌های اخیر در خوزستان و اهواز توسعه یافته است.   «غلامرضا گودرزی» با بیان این‌که در اهواز گل‌دهی گیاه کنوکارپوس در ۲ فصل پاییز و بهار مشاهده شده است، ادامه می‌دهد: در پاییز به دلیل این‌که حداکثر اختلاف ارتفاع اختلاط در جو کاهش می‌یابد و آلاینده‌ها تغلیظ می‌شوند، گل‌دهی کنوکارپوس نسبت به بهار بیشتر می‌شود.

وی بیان می‌کند: سیستم بهداشت و درمان از توسعه کاشت گیاه کنوکارپوس شاکی است. در سال‌های گذشته دانشگاه علوم پزشکی اهواز حدود ۵۰ هزار نفر را در پی مشکلات تنفسی پاییز تحت پوشش قرار داد و بار مالی زیادی به دانشگاه تحمیل شد. رئیس اندیشگاه معاونت اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با تاکید بر لزوم تنوع‌بخشی به کاشت گیاه می‌گوید: برای تنوع‌بخشی گیاهی باید شورای عالی باغبانان یا فضای سبز با حضور اساتید دانشگاه چمران تشکیل و کار علمی انجام شود. همچنین باید آسیب‌شناسی انجام بگیرد و همه جوانب در نظر گرفته شود.

  • نگرانی از بارش‌های پاییزی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی دستگاه‌های ذی‌ربط برای هرس درختان کنوکارپوس اظهار می‌کند: نگرانی ما از این است که بارندگی پاییز امسال زودتر از سال‌های پیش رخ دهد. «ایرج نظری» می‌گوید: باید گزارش‌های هواشناسی در این باره بررسی شود که آیا بارندگی زودتر رخ می‌دهد یا خیر تا اگر قرار است بارندگی زودتر رخ دهد، هرس درختان هم زودتر انجام شود. وی ادامه می‌دهد: برخی از مراکز، دستگاه‌ها و نهادها که محدوده اداری بزرگی دارند، باید کنوکارپوس‌ها را هرس کنند، اما متاسفانه برخی از آنها - مثل دانشگاه شهید چمران - اقدامات خوبی در این زمینه انجام نمی‌دهند.

نظری بیان می‌کند: با این‌که ثابت شده است که هرس درختان در کاهش ایجاد مشکلات تنفسی بعد از بارندگی فصل پاییز تاثیرگذار است، اما همچنان می‌بینیم که برخی دستگاه‌ها در این زمینه اقدام خوبی انجام نمی‌دهند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌افزاید: بارها اعلام کرده‌ایم که درختان کنوکارپوس باعث زیبایی شهر اهواز شده‌اند، اما عوارضی هم داشته‌اند و اگر هرس شوند، مشکل تا حدی رفع خواهد شد.

  • کنوکارپوس؛ عامل اصلی مشکلات تنفسی

همچنین، استاندار خوزستان در خصوص هرس کنوکارپوس به منظور پیشگیری از بروز مشکلات تنفسی در فصل پاییز می‌گوید: شهرداران باید برای بارش‌های مهرماه آماده شوند. «غلامرضا شریعتی» می‌افزاید: سال ۹۶ در آبادان در زمینه هرس کنوکارپوس کوتاهی شد و شاهد ایجاد مشکلاتی در این زمینه بودیم. بنابراین امسال باید هرس کنوکارپوس‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد و این‌گونه نباشد که هر کس تصمیم خود را عملی کند. وی بیان می‌کند: سیاست کلی خوزستان و نتیجه حاصل شده در شورای سلامت استان این است که درختان کنوکارپوس عامل مشکلات تنفسی در فصل پاییز هستند و باید هرس شوند.

کد خبر 449035

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha