همشهری آنلاین: الخاندرو آمنابار پس از حدود یک دهه با «دوران جنگ» به سینمایی اسپانیولی‌زبان بازگشته و با هفتمین فیلم بلند کارنامه خود برای به دست آوردن صدف طلایی جشنواره سن‌سباستین رقابت می‌کند.

الخاندرو آمنابار پشت صحنه فيلم دوران جنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سینمای اروپا، فیلمساز ۴۷ ساله اسپانیایی نخستین‌بار در ۲۰۰۱ چشم‌ها را با فیلم ترسناک «دیگران» خیره کرد. هر چند او پیش‌تر «پایان‌نامه» را ساخته و با «چشم‌هایت را باز کن» منبع الهام و تولید یک نسخه آمریکایی به نام «آسمان وانیلی» به کارگردانی کمرون کرو و بازی تام کروز و پنه‌لوپه کروز شده بود اما آنچه نام آمنابار را سر زبان‌ها انداخت، «دیگران» با بازی نیکول کیدمن بود.

فیلم انگلیسی‌زبان «دیگران» نخستین برنده جایزه بهترین فیلم در تاریخ جوایز گویا (اسکار سینمای اسپانیا) بدون داشتن حتی یک خط دیالوگ به زبان اسپانیولی شد و در مجموع هشت جایزه گویا برد. موفقیت «دیگران» راه آمنابار را هموار کرد و او سه سال بعد با «دریای درون» (با بازی درخشان خاویر باردم) دو جایزه اسکار و گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی‌زبان را برد و ۱۴ جایزه گویا (از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردان و هر چهار جایزه بازیگری) درو کرد.

درام تاریخی «آگورا» و تریلر معمایی و روانشناسانه «بازگشت» دیگر تجربه‌های آمنابار به زبان انگلیسی بود که نتوانست موفقیت‌های پیشین را تکرار کند. او سرانجام پس از حدود یک دهه به سینمای اسپانیا بازگشت و «دوران جنگ» را با روایتی از دوران حکمرانی ژنرال فرانکو ساخت؛ پروژه‌ای تاریخی که امسال در بخش مسابقه شصت و هفتمین جشنواره فیلم سن‌سباستین رونمایی می‌شود و پس از آن در سینماهای اسپانیا و دیگر نقاط دنیا روی پرده می‌رود.

«دوران جنگ» دومین حضور آمنابار در مهم‌ترین رویداد سینمایی دنیای اسپانیولی‌زبان پس از «بازگشت» در سال ۲۰۱۵ است؛ با این تفاوت که او امسال در بخش مسابقه حضور دارد و برای بردن جایزه معتبر صدف طلایی رقابت می‌کند. اگر «دوران جنگ» در سن‌سباستین بدرخشد، شاید راه فیلم برای حضور گسترده‌تر در فصل جوایز هموار شود و آمنابار بار دیگر بتواند نماینده اسپانیا در رقابت‌های اسکار و گلدن گلوب باشد.

داستان «دوران جنگ» در تابستان ۱۹۳۶ می‌گذرد و درباره نویسنده‌ای سرشناس به نام میگل دی‌اونامونو است که تصمیم خود را برای حمایت از جنبش‌های انقلابی علیه ژنرال فرانکو آشکار کند. حکومت بلادرنگ او را از ریاست دانشگاه سالامانکا برکنار و بسیاری از همکاران دی‌اونامونو را زندانی می‌کند. این استاد دانشگاه که در باورهایش مردد شده، با ورود فرانکو به سالامانکا تصمیم می‌گیرد به دیدار ژنرال برود و از او درخواست بخشش کند.

کد خبر 448812

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha