مجموع نظرات: ۱
دوشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۸ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

فرشته رضایی- رودسر- خبرنگار : اشکورات مهم‌ترین مرکز تولید گیاه دارویی و سودآور گل‌گاوزبان است، اما با این حال برنامه‌ای برای افزایش سطح کشت، فراوری، بسته‌بندی و عرضه اصولی و معرفی آن در بازار مصرف وجود ندارد و همه فعالیت‌ها در این رابطه به صورت سنتی انجام می‌شود.

برداشت گل‌گاو‌زبان
  • مناطق زیر کشت

این محصول در ۲ بخش از اشکور علیا و سفلی کشت می‌شود. گل‌گاوزبان در اشکور سفلی به دلیل گرم‌تر بودن هوا زودتر به عمل می‌آید و برداشت می‌شود. در حال حاضر گل‌گاوزبان‌کاران این منطقه محصول خود را برداشت کرده و به قیمت خوبی فروخته‌اند، اما گل‌گاوزبان‌کاران در اشکور علیا به دلیل این‌که هوا خنک‌تر است، به تازگی شروع به برداشت محصول کرده‌اند و معلوم نیست چه زمانی می‌توانند آن را به بازار برسانند و بفروشند.

  • قیمت محصول وی‌ژه اشکور 

قیمت هر کیلو گل‌گاوزبان بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است. تاکنون ۲۳۶ تن گل‌گاوزبان برداشت شده است. طبق آمارهای سازمان جهاد کشاورزی رودسر، اشکورات بیشترین تولیدکننده گل‌گاوزبان در کشور است و در این شهرستان ۴۷۶ هکتار زمین زیر کشت گل‌گاوزبان قرار دارد. طبق گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی رودسر ارزش تقریبی گل‌گاوزبان‌های برداشت شده ۴۰۰ میلیارد ریال است و ۴۵۰۰ بهره‌بردار رودسری در این زمینه فعالیت دارند. در حال حاضر این محصول به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها و نبود صنایع بسته‌بندی و فراوری نتوانسته است به جایگاه واقعی خود در اقتصاد کشور برسد؛ این در حالی است که خبرهایی از تقاضای خرید برخی کشورها برای خرید این محصول با ارزش دارویی به گوش می‌رسد.

  • صادرات محصول 

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان فندق و گل‌گاوزبان رودسر هم با اشاره به وجود مشکلات متعدد برای باغداران فندق و گل‌گاوزبان، از صادرات ۴۵۰۰ کیلوگرم گل‌گاوزبان به کشورهای آسیای شرقی از سوی این شرکت تعاونی خبر داد و بیان کرد: این مهم باعث می‌شود که از دپو و خراب شدن گل‌گاوزبان جلوگیری شود. «علی علیزاده» در مورد صنایع تبدیلی گفت: با شرایط فعلی کشور هیچ حمایتی از ما نمی‌شود. تنها کمک سازمان جهاد کشاورزی این است که گاهی مشتری به ما معرفی کند. وی ادامه داد: نبود صنایع بسته‌بندی و فراوری در اشکورات موجب می‌شود این محصول نتواند آنچنان که باید به بازارهای داخلی و خارجی راه پیدا کند.

  • برگزاری جلسه برای رفع مشکلات

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان فندق و گل‌گاوزبان رودسر گفت: قرار است جلسه‌ای درباره مشکلات در جهاد کشاورزی گیلان تشکیل شود. کسی مشکل را ریشه‌ای حل نمی‌کند. اگر بخواهیم محصول را دست واسطه بدهیم یا خرد بفروشیم سودی نمی‌بریم. اگر تولیدکنندگان همگی تصمیم بگیرند که محصول را به تعاونی تولیدکنندگان بدهند و در انحصار ما باشد، باز ممکن است وضعیت فروش بهتر شود. البته کمی از این مشکلات کم شده، اما مشکلات در زمینه فندق همچنان پابرجاست. به گفته وی امسال ۱۵۰ تن انواع کود بین باغداران فندق و گل‌گاوزبان در شهرستان رودسر توزیع شده است.  

  • پای درد دل تولیدکنندگان گل‌گاوزبان

«قاسم رجبی» یکی از تولیدکنندگانی است که به تازگی فعالیت در زمینه تولید گل‌گاوزبان را آغاز کرده است. وی گفت: در اشکور سفلی ۲ هکتار مزرعه دارم و نیازمند همکاری مسئولان برای گرفتن مجوز بسته‌بندی یا تسهیلات برای توسعه آن هستم، اما این مهم به سختی فراهم می‌شود و نمی‌توانم به زودی به خواسته خود برسم. رجبی بیان کرد: بارها از ادامه کار منصرف شدم اما به علت ارزشی که این گیاه دارد، اگر حمایت شویم می‌توانیم برای مردم منطقه اشتغال‌زایی کنیم. در حال حاضر برای تولید و تامین آب و بذر و کود و حتی بازاریابی و فروش دچار مشکل هستیم.

این تولیدکننده ادامه داد: چند بار برای رفع این مشکلات به مسئولان مراجعه کردم اما کسی پاسخگو نیست. حتی برای تهیه لوازم جانبی هم مشکل دارم. یکی دیگر از تولیدکنندگان این محصول که در سال‌های اخیر به عنوان کشاورز نمونه شناخته شده هم به همشهری گفت: در زمینی به مساحت ۷ هزار مترمربع انواع گیاهان همچون بابونه، پنیرک، ختمی، آویشن، کاسنی و... و بیشتر گل‌گاوزبان پرورش می‌دهم.  

«زلیخا علیزاده» افزود: مشکلات تولیدکنندگان در بالادست بیشتر است. چون در حال حاضر تولیدکنندگان پایین‌دست به برداشت اقدام کرده‌اند و محصول را با قیمت ۲۰۰ هزار تومان فروخته‌اند. گل‌گاوزبان در بالادست دیرتر می‌رسد به این علت قیمت آن هنگام فروش بسیار پایین‌تر و در حدود کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است. هزینه کارگر روزی حدود ۱۰۰ هزار تومان است بنابراین فروش با قیمت ۱۲۰ هزار تومان برای ما به صرفه نیست. وی بیان کرد: ما برای حمل‌ونقل محصول مشکل داریم.

از طرفی چون سردخانه نداریم، اگر بخواهیم محصول را به مدت طولانی‌تری نگهداری کنیم تا بعدا به فروش برسانیم، خراب می‌شود. علیزاده ادامه داد: نوع گل‌گاوزبان تولید شده از لحاظ کیفیت در بالادست بهتر از پایین‌دست است، اما متاسفانه همه زحمات ما هدر می‌رود. من توانسته‌ام ۱۲ نفر را به طور ثابت مشغول به کار کنم. اگر حمایت بیشتری از ما بشود، می‌توان تولید را افزایش داد و اشتغال‌زایی کرد.  

  • انتقاد از اجرای برنامه‌های بی‌اثر

«زلیخا علیزاده» که در اشکور به کشت گیاهان دارویی مشغول است، گفت: هفته قبل جشنواره گل‌گاوزبان برپا شد و مسئولان فقط سخنرانی کردند و یک کارت هدیه ۵۰ هزار تومانی به ما دادند ولی بهتر بود به جای این کار درددل ما را می‌شنیدند. به نظر من برگزاری چنین جشنواره‌هایی بی‌اثر است. وی ادامه داد: با توجه به این‌که در کوهپایه نمی‌توانیم به زمین سم بزنیم، به ما برق هم نمی‌دهند تا بتوانیم در زمین با استفاده از آن انواع حشرات را دور کنیم.  علیزاده افزود: برای تامین آب زمین یک استخر ایجاد کرده‌ام که حدود ۴۳ هزار مترمکعب آب در داخل آن به علت بارندگی‌ها جمع شده، اما برق ندارم که آب را بیرون بکشم و استفاده کنم.  

کد خبر 448688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha