همشهری آنلاین: منابع انگلیسی از برگزاری نشست کمیته اضطراری کابینه انگلیس برای بررسی حادثه توقیف نفتکش انگلیسی توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

نفتکش انگلیسی وارد لنگرگاه بندرعباس شد/آغاز بررسی علل سانحه

­به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره؛ سخنگوی دولت انگلیس اعلام کرد: بعد از مخابره گزارش هایی مبنی بر تغییر مسیر نفتکش انگلیس به سوی آب های ایران، در حال ارزیابی اوضاع هستیم.

شرکت "استینا بالک اند نورترن مارین" مالک نفتکش توقیف شده انگلیسی اعلام کرد: ما نمی توانیم با نفتکش ارتباط برقرار کنیم. این نفتکش در حال حاضر در حال حرکت به سوی ایران است. این نفتکش 23 سرنشین دارد.

اتاق دریانوردی انگلیس در پاسخ به خبرنگاران درباره توقیف نفتکش انگلیسی اعلام کرد محافظت بیشتر از کشتی های تجاری باید تحقق یابد.

رسانه های انگلیسی گزارش دادند این نفتکش قبل از تغییر مسیر ناگهانی به سوی جزیره قشم، در حال حرکت به سوی عربستان سعودی بود.

  • واکنش وزیر خارجه انگلیس

وزیر امور خارجه انگلیس درباره توقیف «دو نفتکش» انگلیسی توسط ایران ابراز نگرانی کرد و افزود: ما با همپیمانان بین المللی خود درباره اوضاع ایران ادامه می دهیم.

جرمی هانت افزود: خدمه «دو نفتکش» توقیف شده شامل طیف گسترده ای از ملیت ها هستند، اما متوجه شده ایم که هیچ تبعه انگلیسی در این دو نفتکش حضور ندارد.

در حالی که وزیر امور خارجه انگلیس از توقیف دو نفتکش در خلیج فارس سخن می گوید، منابع آگاه اعلام کردند تنها یک نفتکش انگلیسی توقیف شده و نفتکش دیگر (Masdar) پس از دریافت تذکر از نیروهای سپاه به مسیر خود ادامه داده است. کشتی مصدر انگلیس که با پرچم لیبریا در تنگه هرمز در حال حرکت بود، ‌ بامداد شنبه مسیر خود را به طرف بندر رأس تنوره عربستان تغییر داد.

وزیر امور خارجه انگلیس در ادامه گفت: اگر آزادی تردد دریایی محدود شود انگلیس بازنده اصلی خواهد بود. برای حل بحران با ایران از راه دیپلماتیک تلاش می کنیم.

وی اعلام کرد با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا درباره اقدام ایران در توقیف دو نفتکش گفتگو کرده است.

خبرگزاری رویترز هم گزارش داد: جرمی هانت وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد لندن به توقیف نفتکش انگلیسی توسط ایران به شیوه حساب شده اما قدرتمند پاسخ خواهد داد. وی هشدار داد چنانچه آزادی دریانوردی محدود شود تهران بزرگترین بازنده خواهد بود.

وزیر امور خارجه انگلیس افزود با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به منظور بررسی اوضاع گفتگو کرده است و پیش بینی می شود با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز گفتگو کند.
وی گفت:" این کاملا غیرقابل قبول است و ما به شیوه حساب شده اما قدرتمند پاسخ خواهیم داد. ما به دنبال گزینه های نظامی نیستیم و در پی شیوه ای دیپلماتیک برای حل وضعیت هستیم اما با صراحت می گوییم این مسئله باید حل باشد. "

جرمی هانت گفت چنانچه آزادی دریانوردی محدود شود ایران بزرگترین بازنده است و به نفع آنهاست که این وضعیت را هرچه سریعتر حل و فصل کنند.

  • برگزاری نشست اضطراری کابینه انگلیس

شماری از اعضای دولت انگلیس در نشستی اضطراری به ریاست "جرمی هانت" وزیر خارجه این کشور قرار است ابعاد ماجرای توقیف نفتکش انگلیس را بررسی کنند. این نشست بدون حضور نخست وزیر انگلیس برگزار خواهد شد و قرار است در آن، درباره مدیریت موضوع توقیف نفتکش "استینا ایمپر" در خلیج فارس تبادل نظر شود.

رسانه های انگلیس هم با برقراری ارتباط تلفنی و تصویری با کارشناسان به واکاوی این مسئله پرداخته اند. با وجود این که ایران اعلام کرده است نفتکش انگلیسی به علت تخطی از قوانین بین المللی دریانوردی و به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان توقیف شده است کارشناسان برنامه های رسانه های دیداری و شنیداری در انگلیس بر این باورند توقیف نفتکش " استینا ایمپر" اقدام تلافی جویانه ایران در قبال توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق است و ایران با این اقدام تهدید خود را عملی کرد.

  • واکنش آمریکایی‌ها

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت با انگلیس درباره اقدام ایران در توقیف یک نفتکش انگلیسی گفتگو خواهد کرد.

شورای امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرد از گزارش ها درباره اقدام ایران در توقیف یک نفتکش انگلیس اطلاع دارد.

کد خبر 448579

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha