همشهری آنلاین: عضو هیات‌ علمی گروه زیست‌شناسی دانشکده علوم دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت: یک‌ گونه گیاهی برای نخستین بار در دنیا، با انجام یک کار علمی دانشجویی در منطقه شیمبار شهرستان مسجدسلیمان کشف و به جهان گیاه‌شناسی معرفی شد.

یک ‌گونه گیاهی جدید توسط محققان دانشگاه شهید چمران اهواز کشف شد

به گزارش ایرنا، دکتر محمدرضا پریشانی بیان کرد: این گیاه که Tricholepis khuzistanica Parishani نام دارد، بنابر بررسی انجام‌شده گیاهی بومزاد (Endemic) منطقه شیمبار استان خوزستان بوده و تنها در یک وسعت کوچک دیده می‌شود.

وی با بیان این که در بخشی از تحقیقات گیاه‌شناسی، وضعیت مناطق مختلف از نظر فلوریستیک مورد بررسی قرار می‌گیرد، افزود: در چنین مطالعاتی، به ویژه در نقاط سخت گذر و با دسترسی سخت مناطق مورد بررسی، احتمال آن وجود دارد که گونه‌های گیاهی جدید جمع‌آوری و شناسایی شود.

پریشانی در خصوص چگونگی کشف این گیاه بیان کرد: در هنگام انجام کار مطالعاتی دانشجویان کارشناسی ارشد رشته سیستماتیک - اکولوژیک در شهرستان مسجد سلیمان برای نخستین بار این گیاه را مشاهده و در سفر دوم این گیاه جمع‌آوری و کار تحقیقاتی بر روی آن آغاز شد.

عضو هیات‌علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: پس از انجام مطالعات لازم مشخص شد این گیاه نمونه‌ای جدید است و تاکنون به جهان گیاه‌شناسی معرفی نشده است.

وی گفت: برای معرفی نمونه‌های جدید گیاهی، قواعد و قوانینی وجود دارد که باید لحاظ شود که مراحل لازم برای ثبت این نمونه انجام‌ شده و در نهایت به‌صورت مقاله‌ای در مجله علمی NORDIC JOURNAL OF BOTANY به چاپ رسید و به‌عنوان گونه‌ای جدید به جهان گیاه‌شناسی معرفی شد.

پریشانی درباره ویژگی‌های گیاه Tricholepis khuzistanica Parishani اضافه کرد: این آرایه گیاهی دولپه‌ای، چندساله و صخره‌زی متعلق به تیره Asteraceae (تیره گل آفتاب‌گردان) است.

این عضو هیات‌ علمی گروه زیست‌ شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: این تیره یکی از تیره‌های بزرگ گیاهی دنیا است که تا پیش از این نزدیک به ۲۴ هزار گونه برای آن معرفی شده است و بر اساس کار انجام‌ شده در این دانشگاه، یک‌گونه جدید دیگر به این تعداد افزوده می‌شود.

وی گفت: این گیاه بر اساس مطالعات انجام شده محدوده پراکنش گسترده‌ای ندارد و لازم است سازمان‌های مربوط مانند منابع طبیعی، محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور و … نسبت به حفاظت آن توجه داشته باشند و از محدوده گسترش آن محافظت کنند.

پریشانی بیان کرد: در غیر این صورت ممکن است این آرایه نیز همانند بسیاری از موارد مشابه به ورطه انقراض کشیده شود؛ دانشگاه شهید چمران با توجه به وظایف ذاتی خود با این ارگان‌ها همکاری خواهد داشت.

عضو هیات‌ علمی گروه زیست‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این که کشف گیاهان جدید در دنیا به وفور انجام نمی‌شود، ادامه داد: در اروپا تقریباً دیگر نمونه‌ای برای کشف شدن وجود ندارد اما در ایران به دلیل تنوع اقلیمی و اکولوژیک، گونه‌های گیاهی وجود دارد که به دلیل مسایلی از جمله سخت گذر بودن و در دسترس نبودن، مستعد کشف جدید هستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون نزدیک به هشت هزار گونه گیاهی در ایران معرفی شده است که هرساله ممکن است به این گونه‌ها افزوده شود.

پریشانی خواستار آن شد که مسئولان دانشگاه شهید چمران اهواز از تحقیقات بنیادی و پایه حمایت بیشتری داشته باشند.

کد خبر 448509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha