مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۸
۰ نفر

رمضان نوری - ایلام –خبرنگار: انشعابات غیرمجاز آب و برق در ایلام، علاوه بر افزایش مصرف انرژی در این استان، باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای دیگر شهروندان استان می‌شود.

انشعاب غيرمجاز آب

مشکلی که سال‌هاست گریبانگیر استان است و تقریبا به امری عادی تبدیل شده است. ایلام در زمره استان‌های پرمصرف در حوزه انرژی محسوب می‌شود. طبق آمارهای رسمی، مصرف آب و برق در این استان بالاتر از میانگین کشوری است و یکی از مهم‌ترین دلایل آن انشعابات غیرمجاز و غیرقانونی است؛ مساله‌ای که سالانه در استان رو به افزایش است و راهکاری اساسی برای حل آن اندیشیده نشده است.

بخش عمده انشعابات غیرمجاز مربوط به مناطق حاشیه‌نشین و سکونتگاه‌های غیررسمی استان است. مساله حاشیه‌نشینی و رشد سکونتگاه‌های غیررسمی در ایلام به یک معضل اساسی تبدیل شده است. بیش از ۵۰۰ خانوار در کمربندی شمالی شهر ایلام سکونت دارند و استفاده از آب و برق غیرمجاز مشکلات عدیده‌ای را در این منطقه به وجود آورده است.

  • شناسایی هزار انشعاب غیرمجاز در استان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان ایلام در این رابطه به خبرنگار همشهری می‌گوید: در یک سال گذشته هزار انشعاب غیرمجاز آب با همکاری دستگاه قضایی در مناطق مختلف استان شناسایی شده است. «افشین مظاهری» می‌افزاید: انشعابات غیرمجاز آب، مشکل اصلی شرکت آب و فاضلاب ایلام و مهم‌ترین دلیل قطعی‌های مکرر آب در مناطق شهری و روستایی محسوب می‌شود. وی بیان می‌کند: تلاش‌ها و اقدام‌های لازم برای مدیریت شبکه توزیع آب در شهرهای مختلف استان با جدیت در حال انجام است و گروه‌های سیار شرکت آب و فاضلاب ایلام با هرگونه انشعاب آب غیرمجاز به‌شدت برخورد می‌کنند. مظاهری می‌گوید: شرکت آب و فاضلاب استان ایلام به منظور فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف آب و برخورد با انشعابات غیرمجاز، گشت کنترل مصرف آب را در شهر ایلام برقرار کرده است.

  • هدررفت و قطع آب

مظاهری اظهار می‌کند: به طور متوسط در هر انشعاب غیرمجاز حدود ۴ برابر حالت مجاز آب مصرف می‌شود. این امر ضمن، ایجاد معضلات بهداشتی، موجب اختلال در خدمات‌رسانی مستمر و مطلوب به شهروندان می‌شود. وی با اشاره به این‌که برای انشعابات غیرمجاز بین ۲ تا ۸ میلیون تومان جریمه در نظر گرفته شده است، ادامه می‌دهد: مصرف آب از انشعاب غیرمجاز به لحاظ قانونی و شرعی جایز نیست.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ایلام با اشاره به این‌که منابع آبی ایلام محدود است، می‌گوید: ۹ دهنه چشمه، ۵۶ حلقه چاه و یک سد با حجم تولید ۴۲ میلیون لیتر مکعب در سال آب شرب ۱۹ شهر استان را با جمعیت ۴۳۰ هزار نفر تامین می‌کنند و درست نیست که عده‌ای این آب را به صورت غیرمجاز مصرف کنند. به گفته این مسئول، انشعاب غیرمجاز آب هم هدر رفتن آب را در پی دارد و هم موجب افت فشار و قطع آب شرب سایر شهروندان می‌شود.

  • شناسایی ۲۲۰  انشعاب غیرمجاز در روستاها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی ایلام نیز در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری به انشعابات غیرقانونی در روستاهای این استان اشاره و بیان می‌کند: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۲۰ انشعاب غیرمجاز آب در روستاهای این استان شناسایی و قطع شده است. «نورالله تیموری» می‌افزاید: همچنین یک اکیپ شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز و شناسایی مشترکان پرمصرف در مناطق روستایی راه‌اندازی شده است. وی تاکید می‌کند: انشعاب غیرمجاز و اسراف آب شرب در روستاها موجب افت فشار و قطعی‌های مکرر در این مناطق می‌شود.

تیموری با اشاره به این‌که تعداد کل مشترکان آب روستایی استان ایلام ۴۵ هزار و ۵۴۴ مشترک است، می‌گوید: وجود انشعابات غیرمجاز از دلایل اصلی بالا بودن مصرف آب در روستاهای ایلام است. این مسئول می‌افزاید: میزان مصرف آب شرب در روستاهای ایلام ۲ برابر حد مجاز است. مصرف روزانه آب در روستاهای کشور بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز است اما در برخی روستاهای ایلام به ۴۵۰ لیتر در روز هم می‌رسد.

کد خبر 448102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha