مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: روسیه با فرستادن تلسکوپ اشعه ایکس «اسپکتر- آرجی» (Spektr-RG) به فضا به دنبال تهیه نقشه جدیدی از کیهان از جمله یافتن میلیون‌ها سیاهچاله‌ است.

Spektr-RG

این تلسکوپ فضایی با موشک پروتون ام از پایگاه فضایی بایکونور در قزاقستان به فضا پرتاب شد، در طول ۱۰۰ روز آینده به مقصد نهایی خود «نقطه لاگرانژ ۲»، نقطه‌ای در منظومه شمسی در فاصله یک میلیون و ششصد هزار کیلومتری کره زمین خواهد رسید.

اسپکتر- آرجی که با کمک آلمان ساخته شده است، هنگامی که به این نقطه برسد، می‌تواند شناخت انسان از کیهان را به کلی دگرگون کند.

قرار است این تلسکوپ یک رصد مفصل ۶.۵ ساله دهد که می‌تواند به کشف ۱۰۰۰۰۰ خوشه کهکشانی، صدها هزار ستاره فعال و حدود ۳ میلیون سیاهچاله بینجامد.

اسپکتر- آرجی علاوه بر فراهم آوردن نقشه مشروح‌تری از کیهان، می‌تواند به درک چگونگی تشکیل سیاهچاله‌ها، توزیع ماده در کیهان و تاثیر انرژی تاریک بر انبساط کیهان کمک کند.

فرستادن این تلسکوپ به فضا که نسبت به طرح اولیه بسیار تغییر کرد و فرستادن آن به فضا چندین بار به تاخیر افتاد، نقطه عطفی در ستاره‌شناسی اشعه ایکس روسیه و آلمان به شمار می‌رود.

طرح ساختن اسپکتر-آرجی برای نخستین بار در میانه دهه ۱۹۸۰ با همکاری دانشمندان اتحاد شوروی، فنلاند، آلمان شرقی، دانمارک، ایتالیا و بریتانیا مطرح شد و قرار بود این تلسکوپ در میانه دهه ۱۹۹۰ به فضا فرستاده شود. اما سقوط اتحاد شوروی و کاهش هزینه‌های صنعت فضایی روسیه این کار را به عقب انداخت. کار بر روی این تلسکپ در سال ۲۰۰۲ دوباره شروع شد و ماموریت جدید آن در سال ۲۰۰۵ تایید شد. دانشمندان سازمان فضایی آلمان در ساخت بخش اصلی این سامانه، تلسکوپ فضایی با وضوح بالای eROSITA| همکاری کردند.

اسپکتر آرجی جانشین تلسکوپ رادیویی اسپکتر-آر می‌شود که در ماه ژوئیه ۲۰۱۱ به فضا فرستاده شد و در ماه ژانویه امسال از کار افتاد و در ماه مه ماموریت آن رسما پایان‌یافته اعلام شد.

کد خبر 448089

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha