در تصمیمات مدیران شهری در سند چشم‌انداز ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده بود که منطقه ۲۲ که فضاهای بکر و دست نخورده زیادی داشت به‌ الگوی توسعه پایدار شهری در تهران و حتی کشور تبدیل شود، اما متأسفانه ساکنان این منطقه از برخی امکانات اولیه مانند مدرسه محروم هستند.

شهر تهران

همچنین بر اساس طرح تفصیلی و چشم‌انداز ۱۴۰۰ باید برای سکونت ۵۰۰ هزار نفر در این منطقه ظرفیت ایجاد شود، و از طرفی هم طرح تفصیلی این منطقه با طرح جامع شهری شهر تهران مغایرت دارد. از این‌رو شهرداری با مشارکت شورایاران مشکلات و مطالبات مردمی را شناسایی کرده و برای رفع آنها تدابیری اندیشیده است. در این گزارش به برخی از این مطالبات و اقدامات انجام گرفته در این راستا اشاره کرده‌ایم.

نبض منطقه کند می‌زند

نام طرح:افزایش سرانه‌های درمانی 
نتیجه: در حال پیگیری 

منطقه ۲۲ با وسعت ۵ هزار ۸۸۱ هکتار و جمعیتی نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر از ۴ ناحیه و ۱۲ محله تشکیل شده است. با یک حساب سرانگشتی می‌توان به کمبود یا محدود بودن برخی از سرانه‌ها در این منطقه پی برد. تعداد اندک مراکز درمانی و بهداشتی در منطقه ۲۲ نشان‌دهنده شرایط نامطلوب این سرانه ضروری است. البته در دوره جدید مدیریت شهری سعی شده تا حداقل خدمات و تسهیلات را در اختیار شهروندان قرار بگیرد، اما تا رسیدن به سرانه مطلوب این منطقه بسیار فاصله دارد. به همین خاطر احداث و توسعه مرکز درمانی باید جزو اولویت سیاست‌های جدید مدیران شهری قرار بگیرد. در این منطقه فضای کافی برای ارتقای این سرانه وجود دارد و شهرداری می‌تواند این فضا را در اختیار سرمایه‌گذار قرار بدهد تا از طریق مشارکت به نیاز اهالی پاسخ داده شود.

توسعه فضای آموزشی

نام طرح:احداث مدرسه 
نتیجه: در حال پیگیری 

متأسفانه با شکل‌گیری فضاهای خصوصی در منطقه، فضاهای عمومی به همان نسبت شکل نگرفته و تمهیداتی برای پاسخگویی به نیازهای ساکنان مستقر در منطقه دیده نشده است. به همین خاطر براساس آمار اداره آموزش و پرورش منطقه تعداد ۱۰۰ مدرسه باید در منطقه احداث شود تا بتواند جوابگوی نیاز تحصیلی دانش‌آموزان منطقه باشد. قریب به ۱۴ هزار دانش‌آموز برای تحصیل به منطقه‌های ۵ و ۲ می‌روند و یکی از دغدغه‌های مردم منطقه کمبود مدرسه است. در دوره گذشته مقرر شده بود ۷۰‌درصد از عرصه املاک بزرگ مقیاس در اختیار سرانه‌های هفت‌گانه شهر تهران قرار بگیرد، اما این تصمیمات محقق نشد و سرانه‌های منطقه با توجه به رشد جمعیتی‌اش افزایش پیدا نکرد. به همین دلیل اکنون منطقه ۲۲ به لحاظ برخورداری از سرانه‌های آموزشی، جزو ۵ منطقه محروم شهر تهران است. در همین راستا، با توجه به پیگیری‌های شورایاران محله توافقاتی بین شهرداری منطقه و اداره آموزش و پرورش صورت گرفته و تاکنون از سوی شهرداری منطقه ۲ ملک به مساحت‌های ۲ هزار و ۵۰۰‌متر و هزار و ۵۰۰‌متر برای احداث مدرسه رایگان در اختیار آموزش و پرورش گذاشته شده است. همچنین ساختمان‌های بالای ۲۰۰ واحد مسکونی در منطقه، مکلف به ساخت و تحویل سرانه‌های آموزشی به منطقه شده‌اند.
 

راه رسیدن هموار نیست
نام طرح: توسعه حمل‌ونقل شهری
نتیجه:  در حال پیگیری

توسعه شبکه حمل‌ونقل عمومی و دسترسی به آن از دیگر الزاماتی است که مدیریت شهری باید آن را در اولویت‌های اجرایی این منطقه قرار بدهد. منطقه ۲۲ از وسایل حمل‌ونقل‌عمومی مانند خطوط اتوبوس‌های تندرو و مترو بی‌بهره‌است. در سال جدید شهرداری منطقه اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده است که می‌توان به مطالعات برای عبور خطوط مترو، تغییر مسیر حرکت و همچنین احداث خطوط جدید اتوبوسرانی اشاره کرد، اما باید به این نکته توجه داشت که با بارگذاری جمعیت در مجتمع‌های مسکونی تازه تأسیس اطراف دریاچه، این مشکل بیشتر نمود پیدا خواهد کرد. به همین خاطر احداث خطوط مترو باید در اولویت‌های اجرایی پروژه‌های شهرداری قرار بگیرد. همچنین احداث پایانه‌های تاکسیرانی در میدان المپیک و مترو وردآورد هم از فعالیت‌های شاخص شهرداری برای رفع این مشکل در ماه‌های پیش رو است.
 

قطب گردشگری شهر تهران

نام  طرح: توسعه مکان‌های گردشگری
نتیجه:  در حال پیگیری

هم‌اکنون منطقه ۲۲ تهران به‌عنوان فضای تازه تأسیس، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های استان و یکی از ایده‌آل‌ترین مناطق شهر تهران است. رشد روزافزون جمعیت و تحولات وسیع و دامنه‌دار اقتصادی شهر، بازتابی گسترده در تحولات کالبدی تهران ایجاد کرده است که یکی از این پیامدها، نحوه شکل‌گیری منطقه‌۲۲ شهرداری تهران است. این منطقه بدون‌ تردید بزرگ‌ترین و وسیع‌ترین نمود توسعه شهری متصل به تهران است که با هدف رفع کمبودهای خدماتی حوزه غرب تهران و نیز جابه‌جایی بخشی از جمعیت ساکن در بافت‌های فرسوده تهران مرکزی و اسکان‌بخشی از جمعیت شهر ایجاد شده است. از این‌رو، بیشتر پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در منطقه۲۲، معطوف به حوزه گردشگری است. در حوزه گردشگری و ایجاد محیط‌های تفرجگاهی و تفریحی در منطقه، با توجه به وجود ۸ روستا در محدوده حریم منطقه و وجود همزمان کوه، دریاچه و جنگل در منطقه، می‌توان از این ظرفیت‌ها برای افزایش گردشگر و جذب آنها به منطقه، اشتغالزایی و کسب درآمد استفاده کرد. برپایی جشنواره‌های مختلف و همچنین تورهای گردشگری در این روستا از جمله اقدامات مدیریت شهری و شورایاران محلی برای شناساندن این نقاط بکر و طبیعی به اهالی است.

کد خبر 448074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha