مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۰۵:۴۷
۰ نفر

راضیه شعبانی-  البرز- خبرنگار: مسابقات دوومیدانی قهرمانی جوانان در همدان برگزار شد که قهرمان رشته ۱۰ هزار متر این مسابقات «محمدرضا آقایی» از استان البرز بود.

دغدغه‌های یک قهرمان جوان

این قهرمان ۲۰ساله البرزی که تا مرز اعزام به مسابقات آسیایی هم پیش رفت، از تلاش خود برای پیشرفت در دوومیدانی سخن به میان می‌آورد و معتقد است تمامی ورزشکاران می‌توانند در رشته دوومیدانی فعالیت کنند، درصورتی که مسئولان این رشته توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. گفت‌وگوی همشهری را با این ورزشکار می‌خوانید.

  • در سال‌های اخیر که بیشتر نوجوانان و جوانان به سوی فوتبال می‌روند، چه شد که شما دوومیدانی را انتخاب کردید؟

اول راهنمایی بودم که در مسابقات مدرسه شرکت کردم. حتی برای مسابقات استانی هم اعزام شدم و با وجود این‌که نتیجه مطلوبی نگرفتم، شرکت در آن مسابقه باعث شد تا به رشته دوومیدانی علاقه‌مند شوم و به صورت جدی و حرفه‌ای این رشته را ادامه دهم.

تاکنون چه افتخاراتی کسب کرده‌اید؟

با توجه به انگیزه و علاقه‌ای که برای شرکت در مسابقات داشتم، از همان ابتدا با تمام تلاش در رقابت‌ها شرکت کردم و در سال دوم راهنمایی، درست یک سال پس از آغاز فعالیتم موفق به کسب مقام پنجم مسابقات انتخابی استان شدم. در کنار فعالیت تخصصی در بخش ۱۰ هزار متر، در رشته صحرانوردی هم فعالیت کردم و در سال ۹۶ موفق به کسب مقام ششم شدم، اما متاسفانه تنها ۵ نفر نخست به مسابقات آسیایی اعزام شدند. همچنین در سال ۹۷ موفق به کسب مقام دوم ۱۰ هزار متر در مسابقات جوانان کشور، مقام نخست مسابقات صحرانوردی جوانان کشور و مقام نخست مسابقات ۱۰ هزار متر جوانان کشور در سال ۹۸ شده‌ام.

  • با توجه به کسب عنوان قهرمانی کشوری در روزهای اخیر، سطح مسابقات را چطور ارزیابی می‌کنید؟

برخلاف سال‌های گذشته، مسابقات از سطح بسیار بالایی برخوردار بود و حتی امسال جابه‌جایی رکوردها هم داشتیم.

  • چه رکوردی را در این مسابقه ثبت کردید؟

در آخرین مسابقه با شکست رکورد سال گذشته توانستم با اختلاف ۲ دقیقه یعنی در ۳۴ دقیقه قهرمان بخش ۱۰ هزار متر جوانان شوم.

  • دوی ۱۰ هزار متر طولانی‌ترین رشته دو است؛ در این رشته رقیبی در استان دارید؟

در بخش ۱۰ هزار متر فکر می‌کنم در استان رقیبی ندارم و حتی اگر سایر ورزشکاران هم وارد این رشته شوند نمی‌توانند به عنوان رقبای من باشند، زیرا حتی ضربان قلب ما در برخی اوقات به ۲۰۰ بار در دقیقه هم می‌رسد، اما با این حال خوشحال خواهم شد اگر کسی بتواند به عنوان رقیب وارد این عرصه شده و با او به رقابت بپردازم. در سایر بخش‌ها هم فکر می‌کنم منصور بیات یکی از رقبای اصلی من است.

  • باشگاهی برای انعقاد قرارداد با قهرمانان دوومیدانی وجود دارد؟

بله، اما تمامی دوندگان در ابتدا و برخلاف سایر رشته‌های ورزشی به صورت انفرادی و با هزینه شخصی فعالیت می‌کنند و تنها کسانی می‌توانند عضو باشگاه‌ها شوند که دارای قهرمانی کشوری در رده نوجوانان، جوانان و بزرگسالان باشند که در این صورت فدراسیون دوومیدانی افراد را انتخاب و به باشگاه‌ها معرفی می‌کند.

  • عضو باشگاهی هستید؟

با وجود این‌که ۲ سال است موفق به کسب عنوان قهرمانی در کشور شده‌ام، اما هیچ پیشنهادی از سوی فدراسیون دوومیدانی نداشته‌ام. امسال قصد دارم تا به همراه مربی‌ام با هیات و همچنین فدراسیون دوومیدانی مذاکره کنم تا بتوانم به باشگاهی معرفی شوم و فعالیتم را به صورت حرفه‌ای با آنها شروعکنم.

  • اکنون کجا تمرین می‌کنید؟

تا پیش از افتتاح پیست تارتان (پیست مخصوص دوندگان) در زمین خاکی که به همراه مربی‌ام در عظیمیه و مشکین‌آباد با جمع‌آوری سنگ‌ها درست کرده بودیم، به همراه ۲ تن از قهرمانان دیگر تمرین می‌کردیم اما در حال حاضر تمرینات تخصصی را در پیست تارتان واقع در ورزشگاه شریعتی انجام می‌دهیم.

  • به نظر شما افتتاح پیست تارتان چه تاثیری در پیشرفت رشته دوومیدانی دارد؟

پیست تارتان می‌تواند با امکانات استانداردی که دارد با جذب مستعدان دوومیدانی، آینده‌ساز این ورزش باشد. حتی از آنجا که دوومیدانی به عنوان مادر رشته‌ها شناخته می‌شود، می‌توان ورزشکاران سایر رشته‌ها را هم به خود جذب کند.

  • به تیم‌ ملی هم دعوت شده‌اید؟

متاسفانه با وجود تمام تلاش‌هایی که کردم نتوانستم برای دعوت به تیم‌ ملی رکورد ثبت کنم، اما طبق برنامه‌ای که برای آینده دارم تلاش خواهم کرد تا برای عضویت در تیم‌ ملی بزرگسالان دعوت شوم.

  • شرایط دوومیدانی البرز را چطور ارزیابی می‌کنید؟

با حمایت و کمک‌هایی که هیات دوومیدانی می‌کند از وضعیت و شرایط مطلوبی برخورداریم، اما از سوی فدراسیون این رشته، هیچ‌گونه حمایتی نمی‌شود. ورزشکاران رشته دو و میدانی تا سنین مشخصی می‌توانند با نبود حمایت به ورزش ادامه دهند، اما پس از مدتی وقتی با مشکلاتی که مهم‌ترین آنها هم مالی است، روبه‌رو می‌شوند، چاره‌ای جز ترک ورزش ندارند.

  • بزرگ‌ترین دغدغه شما در این ورزش چیست؟

شرایط رشته دوومیدانی مثل برخی رشته‌های ورزشی همچون فوتبال نیست که آینده ورزشکار از ابتدای فعالیت تامین شود. برای مثال ۳ سال است که با هزینه شخصی‌ام تمرین و در مسابقات شرکت می‌کنم. این در حالی است که در مسابقات هم، تنها لوح و مدال به ما می‌دهند و هیچ جایزه‌ای به‌جز مبلغی که هیات در نظر گرفته، به ما تعلق نمی‌گیرد. حتی پس از مدتی خانواده‌ها هم به این شرایط اعتراض می‌کنند و ما هم به مرور زمان با وجود مشکلات بسیار از ادامه فعالیت ناامید می‌شویم. مسئولان به‌راحتی می‌توانند با رسیدگی‌های حداقلی تدابیری بیندیشند تا با آینده درخشان‌تری برای این رشته روبه‌رو باشیم.

  • و سخن آخر؟

با توجه به این‌که ما برای رسیدن به اهدافمان مصمم حرکت می‌کنیم، در مقابل از مسئولان تقاضا داریم تا با توجه به اطلاعی که از وضعیت اقتصادی جامعه دارند، از نظر مالی به صورت جدی به این رشته توجه داشته باشند. همچنین از خانواده و علی‌اکبر نجف‌زاده، مربی‌ام به خاطر تمام حمایت‌هایی که از من داشته‌اند تشکر می‌کنم.

  • حمایت هیات دوومیدانی  از ورزشکاران 

هیات دوومیدانی البرز همواره به دنبال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت این ورزش است. در همین راستا رئیس هیات دوومیدانی البرز از برنامه‌های جدید این هیات ورزشی برای ایجاد انگیزه در ورزشکاران و جذب علاقه‌مندان به این ورزش خبر داد. به گزارش همشهری، «محمدقلی مرادی» با اشاره به این‌که در تلاش هستیم تا از تمامی قهرمانان البرز در این رشته حمایت کنیم، گفت: باوجود این‌که هیات‌های ورزشی هیچ منابع مالی ندارند، اما در قالب‌های مختلفی سعی کرده‌ایم تا علاوه بر تقدیرهای پایان سال، در زمان کسب قهرمانی از آنها با مبالغی که تعیین شده است، تجلیل کنیم.

وی ادامه می‌دهد: فدراسیون دوومیدانی هم برای تقدیر و حمایت از ورزشکاران اقداماتی می‌کند که به دلیل برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهد این اقدامات شامل قهرمانانی است که ملی‌پوش هستند. رئیس هیات دوومیدانی البرز اضافه می‌کند: در هیات دوومیدانی استان هم تلاش کرده‌ایم تا همواره هزینه عمومی اعزام قهرمانان به مسابقات و لباس آنها را تامین کنیم تا گامی در راستای پیشرفت و انگیزه‌بخشی به آنها باشد.  

مرادی با اشاره به عضویت قهرمانان در باشگاه‌ها نیز می‌گوید: فدراسیون دوومیدانی بنا به درخواست باشگاه‌ها قهرمانانی را که دارای بهترین رکورد هستند معرفی می‌کند. رئیس هیات دوومیدانی استان البرز با بیان این‌که پس از چندین سال پیگیری و مکاتبات فراوان پیست تارتان ورزشگاه شریعتی کرج با استانداردهای مورد تایید فدراسیون تکمیل و آماده بهره‌برداری شده است می‌افزاید: برای ساخت این پیست نزدیک به ۵ میلیارد تومان هزینه شده که بخشی از آن در قالب مشارکت شهرداری کرج و با اجرای زیرسازی بوده است که تمام ماده‌های ورزش دوومیدانی را می‌توان در آن برگزار کرد، ضمن آن‌که فضای لازم برای بخش پرتاب‌ها نیز دیده شده است.

مرادی ادامه می‌دهد: با بهره‌برداری از این پیست زمینه لازم برای میزبانی از مسابقات ملی و بین‌المللی در البرز مهیا شده است، ضمن آن‌که با انجام تمرینات بهتر فرایند قهرمان‌پروری و استعدادیابی تقویت می‌شود. لازم به ذکر است با افتتاح پیست تارتان، البرز میزبان مسابقات بین‌المللی جام پارس در شهریور و همچنین مسابقات صحرانوردی برای قهرمانی کشور در ۲ بخش آقایان و بانوان در پاییز ۹۸ خواهد بود.

کد خبر 447973

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha