همشهری آنلاین: سازمان اطلاعات بحرین بر اساس طرحی، برخی رهبران القاعده را با هدف ترور مخالفان برجسته رژیم این کشور به کار گرفت.

القاعده

به گزارش  خبرگزاری صداوسیما، شبکه تلویزیونی الجزیره با انتشار برخی تصاویر ویدیویی در برنامه «ما خفی اعظم» (آنچه پنهان مانده، بزرگتر است)، از طرحی در بحرین، با دستور مستقیم پادشاه این کشور برای ترور برخی شخصیت های مخالف این رژیم و همچنان جاسوسی و اجرای عملیات  علیه ایران پرده برداشت.

شبکه تلویزیونی الجزیره، در مستند «ما خفی اعظم» فاش کرد: سازمان اطلاعات بحرین سال ۲۰۰۳ بر اساس طرحی، برخی رهبران القاعده را با هدف ترور مخالفان برجسته به کار گرفت. این برنامه فاش کرد: طرح با دستور مستقیم پادشاه بحرین طراحی شد. طبق این طرح که سه تن از مسئولان بلندپایه دستگاه امنیت ملی بحرین بر آن نظارت داشتند، فهرست ترور شامل برخی رهبران سیاسی مخالفان رژیم بحرین و در راس آنها عبدالوهاب حسین می شد.

برنامه ما خفی اعظم برخی فایل های تصویری محرمانه پخش کرد، که برای نخستین بار علنی می شود. از جمله این فایل ها، اظهارات هشام البلوشی است که پیش از کشته شدن در سال ۲۰۱۵، گفت سازمان اطلاعات بحرین سال ۲۰۰۶، وی را برای ماموریت های جاسوسی و اجرای عملیات در ایران، به کار گرفت.

گزارشگر این شبکه گزارش داد: تحقیق برنامه ما خفی اعظم، فایل های تصویری پخش کرد که برای نخستین بار از آنها پرده برداشته می شود. از جمله این تصاویر، اظهارات محمد صالح از رهبران بحرینی سابق القاعده است که در صحبتهای خود از طرح محرمانه سازمان امنیت ملی بحرین با همکاری برخی رهبران القاعده برای اجرای عملیات ترور برخی شخصیت های برجسته رژیم بحرین پرده برداشت.

محمد صالح گفت: «نخستین خواسته ای که به یاد می آورم ترور استاد عبدالوهاب حسین و دیگر شخصیت های شیعه است. من سوال کردم، به چه شکل ترور انجام شود؟ گفتند : ما آدرس ها، تحرکات و مواضع آنها را ارائه می کنیم و شما آنها را ترور کنید. »

گزارشگر این شبکه افزود: این طرح به سال ۲۰۰۳ بازمی گردد؛ سالی که تحولات در قانون اساسی بحرین، به تنش آمیز شدن روابط بین حکومت و مخالفان منجر شد. به طوری که سه تن از مقامات بلندپایه دستگاه امنیت ملی بحرین با دستور مستقیم حمد بن عیسی پادشاه بحرین در طراحی این توطئه دست داشتند.

محمد صالح گفت: «درباره به دست آوردن سلاح از وی پرسیدم. او گفت: برای به دست آوردن سلاح هر کاری می خواهید انجام دهید و نگران نباشید. »

گزارشگر این شبکه در ادامه گفت: فرمانده این گروهک در سعودی، هنگام گرفتن تسلیحات از فرماندهان القاعده در این کشور، بازداشت شد. به طوری که محمد صالح چند ماه را در زندان گذراند؛ سپس به دستور مستقیم پادشاه بحرین، آزاد شد.

طرح همکاری بین مقامات بحرینی و گروه های افراط گرا به مرزهای این کشور محدود نشد؛ بلکه این همکاری به خارج از بحرین نیز کشیده شد.

دیگر تصاویر ویدیویی مربوط به هشام هلال محمد البلوشی است که از بکارگیری خود در سازمان اطلاعات بحرین در سال ۲۰۰۶ برای جاسوسی و اجرای عملیات در خاک ایران پرده برداشت.

هشام هلال البلوشی گفت: «به من همچنین گفته شد از مواضع نظامی در ایران، به طور مشخص از فرودگاه نظامی کنارک در منطقه ساحلی چابهار و منطقه نظامی خاش که نیروهای سپاه پاسداران در آن مستقر هستند و همچنین برخی از دیگر مناطق، تصویربرداری کن. وی گفت این به منزله آغاز فعالیت های تو است. اگر در این کار موفق بودی، مقادیری پول در اختیار تو قرار خواهیم داد که می توانی با استفاده از آن، در آنجا طرحی آغاز کنی. »

گزارشگر این شبکه در ادامه گفت: پیش از آن که البلوشی سال ۲۰۱۳ با لقب جدید خود یعنی ابوحفص البلوشی به عنوان فرمانده گروه مسلح موسوم به انصارالفرقان ظاهر شود، سال ها در خدمت رژیم بحرین بود و سال ۲۰۱۵ بود که مقامات ایرانی از هلاکت وی در عملیات ویژه ای در جنوب شرق کشور خبر دادند. ضبط این تصاویر ویدیویی محرمانه و درز کرده، به جولای ۲۰۱۱ (تیر ۱۳۹۰) باز می گردد؛ یعنی زمانی که خیابان های بحرین عرصه تظاهرات و رویارویی های گسترده بین مقامات و تظاهرکنندگان بود؛ برهه ای که صالح و البلوشی ترسیدند مقامات بحرین آنها را قربانی کنند.

محمد صالح گفت «بعید نمی دانم که آنها برای بازداشت ما یا اقدامی شبیه به آن، برای خلاص شدن از دست ما در حال آماده کردن طرحی باشند، زیرا آنها می دانند که ما از این اسرار آنها آگاه هستیم که به زیان آنهاست. »

گزارشگر این شبکه افزود: این فایل های صوتی بار دیگر سوالاتی درباره سیاست مقامات بحرین در تعامل با مخالفان خود از گروه های مختلف سیاسی به دنبال داشت.

این تحقیقات در رسیدن به شخصیت های مختلف از جمله یاسر الجلاهمه موفق بود؛ افسری که فرمانده یورش به مرکز اللولوه در مارس ۲۰۱۱ (اسفند ۱۳۸۹) بود. از دیگر افراد در این زمینه، صلاح البندر مشاور سابق پادشاه بحرین بود که در پی اقدامش مبنی بر ارائه گزارشی مستند درباره اقدامات بیهوده مقامات بحرین در عرصه داخلی سیاسی، از کشور بیرون رانده شد.

این تحقیقات همچنین به تائید جان کریاکو مسئول سابق بخش مبارزه با تروریسم در سازمان اطلاعات آمریکا و ادام ارلی سفیر سابق آمریکا در منامه رسید که نام وی به اخبار درزیافته ویکی لیکس مرتبط است؛ اخباری که از انتقاد آمریکا از مقامات بحرین به علت حمایت از کسانی که تندروهای سنی نامید، برای مقابله با گروه های شیعه مخالف رژیم بحرین پرده برداشت.

کد خبر 447910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha