دوشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: امسال جمعیت بسیار زیادی از کرم غوزه در مزارع پنبه استان گلستان وجود دارد و به گفته کارشناسان این میزان آفت پنبه در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

طغیان کرم غوزه در مزارع پنبه گلستان

به گزارش ایسنا، کیانوش حق‌نما گفت‌: امسال با توجه به قیمت پنبه و همچنین شرایط آب و هوایی مناسب، ۱۹ هزار هکتار از اراضی استان گلستان زیر کشت پنبه رفت که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

وی بیان کرد: امسال جمعیت بی‌سابقه‌ای از کرم غوزه در اراضی پنبه گلستان مشاهده می‌شود که در صورت مقابله نکردن با آن شاهد خسارت شدید به مزارع پنبه استان خواهیم بود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی گلستان خاطرنشان کرد: با توجه به این که در زمستان سال گذشته سرما و یخبندان چندانی نداشتیم، پیش‌بینی می‌کردیم که کرم غوزه که بر روی محصولاتی از جمله پنبه، گوجه، سویا و آفتابگردان خسارت وارد می‌کند، خودش را نشان دهد.

حق‌نما با اشاره به این که برای مقابله با این آفت باید ضمن پایش مستمر اراضی کشاورزی، به مبارزه شیمیایی و بیولوژی پرداخت، گفت: برای مقابله با این آفت استفاده از تله‌های فرمونی و نوری، زنبور تریکوگراما، زنبور براکو، سموم بی تی و غیره در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: به دلیل جمعیت زیاد آفت کرم غوزه با سموم شیمیایی هم غیر قابل کنترل است، کشاورزان سه تا پنج روز بعد از هر نوبت سمپاشی از مزارع خود بازدید داشته باشند و در صورت وجود مجدد آفت مبازره با آن را انجام دهند.

حق‌نما با تاکید بر مبارزه تلفیقی با آفات، گفت: صرف استفاده از سموم شیمیایی نمی‌توان جمعیت آفات را کنترل کرد و باید استفاده از تله‌های فرمونی و نوری را در دستور کار قرار داد.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی گلستان گفت: کشاورزان برای دریافت اطلاعات کامل در این خصوص می‌توانند به کلینیک‌های گیاه پزشکی و مراکز خدمات کشاورزی در سطح استان مراجعه کنند. کشاورزان از سموم موثر استفاده و در سمپاشی نیز ادوات مناسب را به‌کار ببرند.

کد خبر 447815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha